پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۰۱۷۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۵
۲۰روز تا پایان موعد قانونی اعلام نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی باقی است وبا توجه به تاکید رئیس جمهور بر اهمیت تولید داخل،باید دید برخلاف سالهای گذشته نرخ در موعد مقرر اعلام خواهد شد یا نه.
شعار سال: ۲۰روز تا پایان موعد قانونی اعلام نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی باقی است وبا توجه به تاکید رئیس جمهور بر اهمیت تولید داخل،باید دید برخلاف سالهای گذشته نرخ در موعد مقرر اعلام خواهد شد یا نه.

تنها حدود ۲۰ روز تا پایان مهلت قانونی دولت برای اعلام قیمت‌های تضمینی محصولات اساسی باقی مانده  و دولتمردان باید طی همین مدت نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی را برای سال زراعی پیش رو  متناسب با نرخ تورم اعلام کنند چراکه آخرین مهلت قانونی برای اعلام قیمت‌های تضمینی محصولات اساسی، پایان شهریور ماه هر سال است.

تعیین و ابلاغ عمومی قیمت‌های تضمینی محصولات اساسی به کشاورزان تا پیش از آغاز فصل زراعی متناسب با نرخ عمومی تورم سالیانه به‌عنوان عاملی انگیزشی در ترغیب کشاورزان به کشت محصولات اساسی، نقشی تعیین‌کننده در بهبود تراز تجاری بخش کشاورزی درسال‌های گذشته داشته است. اگرچه تبصره «۲» قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی صراحتاً بر اعلام به‌موقع قیمت تضمینی محصولات کشاورزی تا پیش از آغاز فصل کشت (شهریورماه هر سال) تأکید دارد، اما طی سنوات گذشته معمولاً این مهم به درستی اجرا نشده و اعلام قیمت‌ها با تأخیرهای طولانی‌مدت همراه بوده ضمن اینکه نرخ های اعلامی بویژه درباره محصولات استراتژیک از جمله گندم معمولا متناسب با نرخ تورم نبوده و موجب اعتراض کشاورزان، مسئولان وزارت جهاد و کارشناسان حوزه شده است.

جدول تولید و  خریدگندم و نرخ خرید تضمینی این محصول + میزان دیرکرد دولت در اعلام آن (طی شش سال)


آن چه از مشاهده جدول فوق برداشت می‌شود، تأثیر مثبت اعلام به‌موقع قیمت‌های تضمینی گندم در سال‌های ۹۲ تا ۹۴، بر میزان تولید گندم است که نه‌تنها حجم واردات ۶ میلیون تنی گندم در سال ۹۱ را سال‌به‌سال کاست، که میزان تولید گندم کشور را تا حصول خودکفایی در سال زراعی ۹۴-۹۵ بهبود بخشید. با این حال در سالجاری اعلام قیمت ۱۷۰۰ تومان برای هرکیلوگرم گندم باعث شد کشاورزان در فصل خرید تمایلی به فروش گندم خود به  نداشته باشند. براساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی  تا تاریخ ۶ شهریورماه سال جاری، ۷ میلیون و ۵۶۸ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان خریداری شده و به گفته دست اندرکاران حوزه تاکنون حدود ۲.۵ میلیون تن گندم از چرخه خرید تضیمنی خارج شده است همچنین این نگرانی وجود دارد که این حجم از گندم از کشور قاچاق شود و مشکلات بعدی را بوجود آورد.

تخلفات دولت باعث شد کشاورزان اعتماد خود را از دست بدهند

در همین زمینه، سید جعفر حسینی، مشاور رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشاورزی با اشاره به اینکه وزارت جهاد نرخ های پیشنهادی خود را به شورای اقتصاد اعلام کرده است، اظهارداشت: براساس قانون این وزارتخانه باید هر سال تا پایان تیرماه قیمت های پیشنهادی خود را اعلام کند و شورای اقتصاد نیز تا پایان شهریور فرصت دارد قیمت های مصوب را ابلاغ نماید.  

وی با بیان اینکه سال گذشته قیمت گندم زمانی اعلام شد که کشاورزان کشت خود را انجام داده بودند، افزود: بنابراین زمانی که قیمت اعلام شد که آنها به ناچار کشت را انجام داده بودند؛ اما زمان تحویل گندم به دولت دیدیم که از این کار خودداری کردند و تحویل گندم به دولت کاهش یافت.

همچنین عطالله هاشمی، رئیس بنیاد ملی گندمکاران به خبرنگار مهر گفت: ما نه تنها در سال جاری در این حوزه مشکل داریم بلکه برای سال آینده نیز با چالش مواجه خواهیم بود و در این زمینه نگرانیم.

هاشمی ادامه داد: در واقع به دلیل اینکه دولت در طی سالیان اخیر در اجرای قانون خرید تضمینی تخلف شده کشاورزان اطمینان ندارند که نرخ به موقع اعلام شود و قیمتی که اعلام می شود دلخواه و مورد رضایت آنان باشد بنابراین احتمال دارد این مسائل در کشت تاثیر منفی بگذارد و باعث کاهش سطح زیرکشت شود. که امیدوار هستیم دولت با تدابیر مناسب مانع آن شود.

وی در پاسخ به این سوال که نرخ پیشنهادی شما برای قیمت خرید تضمینی گندم در سال زراعی جدید چقدر است؟ گفت: ما در نامه نگاری با دولت، مجلس، وزیرجهادکشاورزی و شورای اقتصاد با تجزیه و تحلیل اعلام کرده ایم که کف قیمت گندم برای سال زراعی جدید باید ۲۴۰۰ تومان باشد.

روحانی: تولید ملی است که به ما فرصت می دهد با دنیا حرف بزنیم

براساس این گزارش اخیرا شخص رئیس جمهور نیز بر ضرورت تولید ملی برای حفظ قدرت کشور در جهان تاکید کرده و گفته است: تولید و قدرت ملی است که به ما فرصت می دهد با دنیا حرف بزنیم.

حسن روحانی که هفته گذشته  در همایش توسعه روستایی سخن می گفت، افزود: ما باید تلاش های خودمان را انجام دهیم اما در رأس این کارها قدرت داخلی و تولید ملی است، این حرف درست است. یعنی تولید و قدرت ملی است که به ما فرصت می‌دهد تا با دنیا حرف بزنیم اما نه اینکه این فرصت را ایجاد کنیم اما از آن استفاده نکنیم. امروز احیای صنعت، کشاورزی و خدمات شهری و روستایی به معنای توانمند شدن قدرت ملی ماست.

اذعان رئیس جمهور به جایگاه مهم تامین امنیت غذایی و خودکفایی محصولات استراتژیک در کشور این امید را ایجاد کرده که امسال برخلاف سنوات گذشته، حمایت ها و پشتیبانی ها در حد شعار و حرف باقی نماند و به عمل تبدیل شود تا با حفظ دستاوردهای خودکفایی کشور بتواند این دوره سخت اقتصادی را نیز با موفقیت پشت سر بگذارد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 9 شهریور 1398، کدخبر: 4706455 ، www.mehrnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۹
0
0
قیمت مواد غذایی خیلی گرون شده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین