پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۰۲۰
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۵
'نجیب تون رزاق' نخست وزیر مالزی در واکنش به تحقیق آمریکا و سنگاپور در مورد فساد در یک موسسه بزرگ مالی دولتی و افزایش فشار برای کناره گیری از قدرت، وعده داد با تحقیقات نهادهای بین المللی در این مورد همکاری کند.

شعار سال: این وعده نخست وزیر مالزی پس از آن انجام شد که مقامات قضایی آمریکا روز چهارشنبه اعلام کردند اقداماتی را به جریان انداخته اند تا یک میلیارد و 300 میلیون دلاری را که 'افراد وابسته به دولت مالزی' برای خرید املاک به آمریکا منتقل کرده اند، توقیف کنند.

'لورتا لینچ' دادستان کل آمریکا براساس یک شکایت، گفت که از سال 2009 تا 2015 میلادی، بیش از سه میلیارد دلار از منابع متعلق به شرکت سرمایه گذاری توسعه مالزی واحد (ام.دی.بی 1) توسط مقامات عالیرتبه این شرکت مورد استفاده نامناسب قرار گرفته است.
از سوی دیگر مقامات سنگاپور به نوشته روز پنجشنبه 'نیو استریت تایمز' اعلام کردند دارایی هایی به ارزش 240 میلیون دلار سنگاپور (بیش از 717 میلیون رینگیت) را در تحقیق و تفحص از صندوق 'ام.دی.بی 1' به اتهام پولشویی توقیف کرده اند، هر چند تاکنون به اسناد قطعی دست نیافته اند.
همزمان مقامات آمریکا از سوئیس درخواست کردند سه اثر هنری ارزشمند نقاشی از 'ون گوگ' را در ارتباط با رسیدگی به این پرونده فساد مالی توقیف کنند.
'نجیب تون رزاق' نخست وزیر مالزی که این شرکت زیر نظر مستقیم وی اداره می شود وعده داد با تحقیقات نهادهای قضایی خارجی برای بررسی اتهام های فساد همکاری کند.
براساس گزارش روز جمعه رسانه های محلی مالزی، وی گفت: دولت همکاری کاملی با طرف های بین المللی تحقیق در مورد مسائل مربوط به شرکت سرمایه گذاری توسعه مالزی واحد انجام می دهد.
وی گفت: دولت مالزی به طور کامل با روند تحقیقات وزارت دادگستری آمریکا در مورد فساد در فعالیت های صندوق توسعه مالزی واحد در آمریکا و تلاش برای یافتن پول ناپدید شده این صندوق همکاری خواهد کرد.
نجیب تون رزاق همچنین گفت تا زمانی که همه حقایق این پرونده روشن نشود، نباید در این باره قضاوت کرد.
در پرونده های حقوقی مطرح شده در وزارت دادگستری آمریکا، رقم کل اختلاس از این صندوق دولتی مالزی، سه میلیارد و 500 میلیون دلار اعلام شده است.
براساس برخی گزارش ها در سال 2013 میلادی 700 میلیون دلار از حساب صندوق 'ام.دی.بی 1' به حساب شخصی یک مقام دولتی منتقل شده است که نام نخست وزیر مالزی در میان است.
نجیب تون رزاق همه اتهام های وارده را رد کرده است و دادستان مالزی نیز تاکید دارد هیچگونه شواهدی مبنی بر سوء استفاده مالی نخست وزیر وجود ندارد.
'محمد اَپندی' دادستان کل مالزی گفته است که این 700 میلیون دلار 'کمک مالی سیاسی' دولت عربستان سعودی به نخست وزیر مالزی بوده که بیشتر آن نیز بازگردانده شده است.
'عادل الجبیر' وزیر امور خارجه عربستان نیز ضمن تایید دادن این مبلغ به نخست وزیر مالزی، آن را 'یک هدیه' دانسته بود.
مقام های قضایی آمریکا گفته اند به دنبال ضبط بیش از یک میلیارد و 300 میلیون دلاری هستند که صرف خرید هواپیمای شخصی، آثار نقاشان معروف از جمله 'ون گوگ' و 'کلود مونه' و خرید املاکی مجلل در نیویورک، 'بورلی هیلز' و لندن شده است.
مقام های قضایی آمریکا همچنین توقیف درآمد حاصل از فروش فیلم سینمایی 'گرگ وال استریت' را نشانه رفته اند که گفته می شود 'رضا عزیز' فرزندخوانده نخست وزیر مالزی در آن سرمایه گذاری کرده است.
'نجیب تون رزاق' در واکنش به این اتهام ها عصر پنجشنبه گفت: مراحل قانونی باید محترم شمرده شود و افراد فرصت دفاع از خود، از جمله در دادگاه را داشته باشند.
به نوشته تارنمای 'استار'، وی گفت: ما نباید نتیجه گیری کنیم قبل از اینکه فرایند کامل شود.
نخست وزیر مالزی، گفت: ما نمی خواهیم هیچ فردی در مورد دولت دچار سوء تفاهم شود، چیزی که ما همیشه برای آن تلاش کرده ایم.
وی در مورد اتهام های وارد شده به 'رضاعزیز' فرزند خوانده اش در گزارش وزارت دادگستری آمریکا، گفت: وی نیز مانند هر فرد دیگری دارای حقوقی است، بنابراین باید اجازه داد روند طی شود.
نجیب تون رزاق اطمینان داد این بررسی و پرونده حقوقی در روابط دیپلماتیک میان آمریکا و مالزی تاثیر ندارد.
از سوی دیگر دادستان کل مالزی اعلام کرد تاکنون درخواستی برای دریافت هرگونه اطلاعات و مدارکی از وزارت دادگستری آمریکا در مورد 'ام.دی.بی. 1' دریافت نشده است.
با این حال 'محمد اپندی' دادستان کل مالزی، گفت این دادستانی از هرگونه درخواستی در این زمینه استقبال می کند و متعهد به همکاری های بین المللی و همکاری در مبارزه با پولشویی و مقابله با فساد است.
وی گفت: ما تاکید داریم که حفظ یکپارچگی تحقیقات بسیار مهم است.
همزمان با این جریانات، 'ماهاتیر محمد' نخست وزیر اسبق مالزی خواستار تشکیل دادگاهی متشکل از قضات مستقل به منظور رسیدگی به منابع مالی و ثروت های صندوق توسعه مالزی واحد شد.
به نوشته روز پنجشنبه 'سان دیلی'، نخست وزیر اسبق مالزی که حدود دو سال در تلاش بی وقفه برای برکناری نخست وزیر فعلی این کشور است، همچنین اشاره کرد که ممانعت از عمومی شدن نتایج گزارش تحقیق باعث افزایش شک و تردیدها به رفتار نامناسب و پنهان کردن مسائلی می شود و این شک و تردیدها تا زمانی که همه افراد، اسناد و مستندات شناسایی و تایید نشوند، همچنان باقی می مانند.
برخی مقام های قضایی آمریکا و رسانه های غربی معتقدند مبالغی از دارایی این شرکت دولتی مالزی از طریق زنجیره ای از شرکت های صوری و حساب های بانکی متعدد به سنگاپور، سوئیس، لوکزامبورگ و آمریکا منتقل شده و مأموران تحقیق در آمریکا در صدد هستند مبلغ منتقل شده به این کشور را ردگیری کنند.
احزاب مخالف دولت مالزی نیز نسبت به این وضعیت واکنش نشان داده و از نجیب تون رزاق خواستند تا پایان تحقیقات به 'مرخصی' برود، کاری که برادرش ' نظیر تون رزاق' رییس 'سی.ای.ام.بی' بانک مالزی کرد و تا پایان تحقیقات در این بانک، به مرخصی رفت.
'ماهاتیر محمد' نخست وزیر اسبق مالزی، گفت که مردم باید خواستار کناره گیری نجیب یا برگزاری همه پرسی در این مورد شوند. وی از مردم خواست برای طرح خواست خود راهپیمایی های مسالمت آمیز برگزار کنند.
از سوی دیگر احزاب مخالف مالزی روز پنجشنبه اعلام کردند اگر نخست وزیر این کشور فورا استعفا ندهد، مردم را برای 'اقدام سیاسی' بسیج خواهند کرد.
'پاکاتان هاراپان' به عنوان ائتلاف مخالفان همچنین از نجیب تون رزاق خواسته است نشست اضطراری پارلمان را برای ارائه توضیحاتی تشکیل دهد.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاري ایرنا، تاریخ انتشار: 1 مرداد 1395، کد مطلب: 82158892 (5458255):www. irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین