پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۲۳۱۳۲۸
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۱
اگر برای گردش و برخورداری از طبیعت به دماوند سفر کنید، در ورودی این شهر بوی نامطبوعی استشمام می کنید که شهروندان می گویند، ۳ سال است، این بوی آزاردهنده را تحمل می کنند.

شعارسال: اگر برای گردش و برخورداری از طبیعت به دماوند سفر کنید، در ورودی این شهر بوی نامطبوعی استشمام می کنید که شهروندان می گویند، ۳ سال است، این بوی آزاردهنده را تحمل می کنند.

 دماوند، شهر تاریخی است، که به واسطه قله دماوند برای همه ایرانی‌ها و بسیاری از مردم جهان شناخته شده است، هرچند قله دماوند در حوزه تقسیمات کشوری این شهرستان قرار ندارد، اما همگان دماوند را با طبیعت زیبا، ارتفاعات سر به فلک کشیده و آب و هوای کوهستانی و خنک آن می‌شناسند.

این شهر تاریخی اما این روزها در معرض آسیب‌های جدی از جمله زمین خواری، کوه خواری، کوه بُری، ساخت و ساز غیر مجاز، تخریب منابع طبیعی و اراضی ملی و… قرار دارد.

یکی از مشکلات زیست محیطی که این روزها دماوندی‌ها، به ویژه حاشیه نشینان رودخانه «تارود» و «مشکیجه» را آزار می‌دهد، بوی نامطبوع است، که در بسیاری از مناطق دماوند به مشام می‌رسد.

کاسبان و اصناف دماوندی از این بوی بد که مجبورند، هر روز استشمام کنند، گلایه مندند، در محله «فرامه» شدت این بو آن قدر زیاد است، که طبق شهادت عینی خبرنگار مهر ایستادن حتی چند ثانیه در این محله آزار دهنده است.

فاجعه محیط زیستی؛ رهاسازی فاضلاب در رودخانه‌های تارود و مشکیجه

یکی از اصناف محله «فرامه» در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: سلامت مردم برای شبکه بهداشت مهم نیست، آیا خود مسئولین مرتبط با بهداشت مردم این بوی بد را استشمام نمی‌کنند.

وی ادامه داد: بوی فاضلاب کل محیط را در برگرفته و خود فاضلاب در داخل رودخانه «مشکیجه» و «تارود» هدایت می‌شود، که مشکلات زیادی به همراه خواهد داشت،

یک کاسب دیگر به خبرنگار مهر، می‌گوید: متأسفانه رها کردن فاضلاب در رودخانه سبب شده، تمام درختان گردو پایین رودخانه دچار بیماری قارچی شوند، چرا مسئولین با این معضل برخورد نمی‌کنند، گردو به عنوان سوغات دماوند آلوده شده است.

وی می‌گوید: منشأ این بو باید مورد بررسی قرار گیرد، تمام لوله‌های فاضلاب که وارد رودخانه اصلی می‌شوند، می‌تواند، عامل این بوی نامطبوع باشند.

یکی از شهروندان این منطقه به خبرنگار مهر می‌گوید: منشأ بوی تعفن از فاضلاب‌هایی است که داخل جوی رها می‌شود، متأسفانه فاضلاب بسیاری از خانه‌ها و مغازه‌ها به این جوی‌ها هدایت می‌شود.

بوی نامطبوع گردشگران را آزار می‌دهد

یک کاسب دیگر این محله به خبرنگار مهر می‌گوید: فاضلاب‌های اطراف میدان همه داخل جوی‌ها ریخته می‌شود.

وی می‌گوید: شبکه بهداشت از این بو و وجود چنین آلاینده‌ای با خبر است، مدتی در همین مکان چادر برای فشار خون زدند و خود آنها به خوبی بوی بد را استشمام کردند، ولی نمی دانم چرا با افرادی که فاضلاب‌هایشان را داخل جوی آب رها می‌کنند، برخورد جدی نمی‌شود.

یکی از شهروندان این محله نیز به خبرنگار مهر می‌گوید: تمام فاضلاب‌ها در نهر جاری است و متأسفانه قسمتی از فاضلاب‌ها در بعضی از مغازه‌ها نشتی داشته و بوی بد داخل مغازه‌ها هم استشمام می‌شود.

وی می‌افزاید: میدان امام یا همان میدان فرامه در ورودی شهر دماوند قرار دارد و مسافران و گردشگران در ابتدای ورود به این شهر بوی تعفن استشمام کرده و خاطره خوشی از دماوند نخواهند داشت.

این شهروند می‌گوید: فکر می‌کنم رستوران‌های اطراف، فاضلاب خود را داخل رودخانه رها می‌کنند و متأسفانه کسی پیگیری نمی‌کند، این بوی نامطبوع برای جلوه شهر تاریخی دماوندزیبنده نیست.

محمد فریدی، رئیس اداره محیط زیست شهرستان دماوند در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به این سوال خبرنگار مهر که «فاضلاب وارد شده به رودخانه تارود ۳ سال است، به این رودخانه و سپس سد ماملو وارد شده و برای مصارف مردم تهران استفاده می‌شود، چه فکری برای این میکروب‌های ناشی از فاضلاب خانگی شده است»، گفت: معضل اصلی این است، که شهر تصفیه خانه فاضلاب ندارد و رودخانه تارود نیز از داخل مناطق مسکونی عبور می‌کند و حتی احداث چاه جاذب نیز نمی‌تواند از انتقال کامل آلودگی‌ها به داخل رودخانه جلوگیری کند.

وی گفت: راه اصلی احداث تصفیه خانه فاضلاب است، اما به طور موقت واحدهایی که به طور واضح فاضلاب وارد رودخانه می‌کنند را شناسایی کرده و تا یک ماه آینده گزارش اقدامات را ارائه می‌کنیم، در بحث سلامت مردم با کسی تعارف نداریم.

فریدی اضافه کرد: طبق قانون، شرکت‌های آبفا وظیفه جمع آوری فاضلاب را دارند و این وظیفه بر عهده محیط زیست نیست، اما ما پیگیری می‌کنیم، تا سیستم جمع آوری فاضلاب احداث شود.

به نظر می‌رسد، مسئولین دماوند، از فرماندار این شهرستان به عنوان رئیس شورای سلامت این شهرستان تا دیگر مسئولین باید بیش از پیش وجود بوی نامطبوع در ورودی شهر دماوند را جدی بگیرند، البته پیگیری‌های خبرنگار مهر سبب شد، تا رئیس اداره محیط زیست دماوند وعده دهد، تا یک ماه دیگر با احداث چاه‌های جاذب چاره اندیشی موقتی برای این بوی نامطبوع کند، باید منتظر ماند و دید، این اتفاق یک ماه دیگر رخ خواهد داد، یا خیر.


شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر ،تاریخ انتشار: 14 شهریور1398،کدخبر:4707492 ،www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین