پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۵۳۵
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۰
سخنگوی نظام پزشکی در گفت‌وگو با «شهروند»: ‌سال گذشته ١٥هزار شکایت در نظام پزشکی ثبت شده است
 شعارسال: سازمان پزشکی قانونی سرانجام آمار خطاهای پزشکی را اعلام کرد. براساس اعلام این سازمان، ‌سال گذشته ٧‌هزار و ٣٨١ مورد پرونده با موضوع خطای پزشکی در پزشکی قانونی تشکیل شد که ٤‌هزار و ٣٥٨ پرونده با تبرئه پزشک، بسته و ٣‌هزار و ٢٣ پرونده هم منجر به محکومیت پزشک شد. یعنی در ‌سال ٩٤- ٤٠,٩٥‌درصد از شکایت‌های مربوط به خطاهای پزشکی در پزشکی قانونی به محکومیت پزشک منجر شده بود. همچنین از مجموع ٧‌هزار و ٣٨١ شکایتی که به پزشکی قانونی فرستاده شد، ١٠٩ مورد آن مربوط به گروه‌های غیرپزشکی بود که از این تعداد ٧٣ مورد محکوم و ٣٦ مورد تبرئه شدند. برآورد این آمارها نشان می‌دهد در ‌سال گذشته، هر روز هشت مورد خطای پزشکی از سوی پزشکی قانونی به تأیید رسیده است. حالا براساس آمار پرونده‌های رسیدگی‌شده به قصور پزشکی در پزشکی قانونی، در سالی که گذشت، جراحی زنان و زایمان و نازایی با ٩٤٣ مورد پرونده ارجاعی به پزشکی قانونی در صدر شکایت‌ها قرار داشته که از این تعداد ٦٣١ مورد با حکم تبرئه و ٣١٢ مورد با محکومیت روبه‌رو شده‌اند. پس از جراحی زنان و زایمان، جراحی عمومی، جراحی ارتوپدی، دندانپزشکی و پزشک عمومی به ترتیب با ٦٣١، ٦٠٤، ٥٤٢ و ٣٦٦ مورد شکایت در رتبه‌های بعدی قرار دارند که از مجموع این شکایت‌ها به ترتیب در ٢٩٧، ١٧٨، ٣٠٧ و ١٤٥ مورد حکم محکومیت صادر شده است. آمارهای اعلام شده از سوی سازمان پزشکی قانونی، حکایت از افزایش آمار شکایت‌ها با موضوع قصور پزشکی دارد، به‌طوری که طبق آمار ثبت شده از‌ سال ٩١ تا ‌سال ٩٤ تعداد شکایت‌ها و موارد محکومیت به ترتیب از ٤٧١٤ مورد شکایت و ٢٠٥١ مورد محکومیت در ‌سال ٩١ به ٥١٤٨ مورد شکایت و ٢٢٢٣ مورد محکومیت در ‌سال ٩٢، ٦٨٣٨ مورد شکایت و ٢٧٦٠ مورد محکومیت در ‌سال ٩٣ و ٧٣٨١ مورد شکایت و ٣٠٢٣ مورد محکومیت در ‌سال ٩٤ رسیده است. یعنی تعداد شکایت‌های ارجاعی به پزشکی قانونی در ‌سال ٩٢ نسبت به ٩١ افزایشی ٨.٢٥ درصدی، در‌ سال ٩٣ نسبت به ٩٢ افزایشی ٢٤.٧‌درصدی و در ‌سال ٩٤ نسبت به ٩٣ افزایشی ٧.٣٥‌درصدی داشته است. همچنین در چهار سال گذشته جراحی زنان و زایمان همواره در صدر تعداد شکایات قصور پزشکی باقی مانده اما موارد محکومیت آن در سال‌های مختلف متفاوت بوده است. دومین مورد شکایت در سال‌های ٩١، ٩٢ و ٩٣ مربوط به جراحی ارتوپدی بوده اما این آمار در‌ سال ٩٤ جای خود را به جراحی عمومی داده است. سومین عامل پُرشکایت در سال‌های ٩١ تا ٩٣ جراحی عمومی بوده و در ‌سال ٩٤ این عامل به جراحی ارتوپدی تغییر کرده است.

ثبت ١٥‌هزار شکایت

در سازمان نظام پزشکی

آمار پزشکی قانونی از خطاهای پزشکی درحالی اعلام می‌شود که سازمان نظام پزشکی هم در بررسی جداگانه، رقم دیگری از شکایت‌های پزشکی را اعلام می‌کند؛ به طوری که براساس اعلام سخنگوی سازمان نظام پزشکی، ‌سال گذشته ١٥‌هزار مورد شکایت ثبت شده که در ٤٢‌درصد موارد، منجر به محکومیت پزشک شده است. محکومیتی که سه پزشک را برای همیشه و ١١ پزشک دیگر را به‌طور موقت از طبابت محروم کرد. اینها را رضا لاری‌پور به «شهروند» می‌گوید و ادامه می‌دهد: «سالانه ٨٠٠‌میلیون خدمت سرپایی و بستری در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی کشور ثبت می‌شود. از این میزان خدمت درمانی، ١٥‌هزار پرونده در نظام پزشکی تشکیل شده و برای آن کیفرخواست صادر شد. این آمار به نسبت میزان ارایه خدمات درمانی کم است.» او می‌گوید: «بیماران از سه مرجع قوه قضائیه، سازمان نظام پزشکی و پزشکی قانونی می‌توانند شکایت‌های خود را اعلام کنند. گاهی یک شکایت به سه مرجع اعلام می‌شود و به همین خاطر ممکن است آمارها را زیاد کند.» سخنگوی سازمان نظام پزشکی یکی از مشکلات پرونده‌های خطای پزشکی را نبود خوداظهاری اعلام می‌کند و می‌گوید: «برخی از آن مواردی که به‌عنوان شکایت اعلام می‌شود، خطای پزشکی شناخته نمی‌شود، مانند عفونت بیمارستانی یا افتادن بیمار از روی تخت. اینها جزو خطاهای حرفه‌ای به شمار می‌رود. خطای پزشکی موضوعی علمی است، به همین خاطر کسانی که این خطا را تشخیص می‌دهند باید خودشان از اساتید این حوزه باشند. خیلی از مواردی که مردم به‌عنوان خطا اعلام می‌کنند، به دلیل آگاه نبودن آنها به عوارض بیماری‌ها و جراحی‌هاست. مشکل هم از پزشکان است که به خوبی به بیماران توضیح نمی‌دهند که ممکن است دچار عارضه‌ای شوند.» او ادامه می‌دهد: «پزشکان ما در زمینه مهارت ارتباط با بیماران مشکل دارند. در هیچ دانشکده‌ پزشکی هم این واحد را آموزش نمی‌دهند، اما در کشورهای دیگر این‌طور نیست. آنها مهارت ارتباط با بیمار را دارند، زمان کافی می‌گذارند و درباره عوارض بیماری توضیح می‌دهند. تعرفه‌شان هم واقعی است و مشکلی برایشان ایجاد نمی‌شود. متاسفانه وزارت بهداشت چیزی را از پزشکان می‌خواهد که به آنها آموزش نداده است.» لاری‌پور به موضوع دیگری که منجر به افزایش خطای پزشکی می‌شود هم اشاره می‌کند: «ویزیت بیش از حد بیماران خطای پزشکی را بالا می‌برد. از یک جایی به بعد دیگر پزشک بیمار را نمی‌بیند، بیمار است که پزشک را می‌بیند. در کشورهای دیگر نظام ارجاع وجود دارد، تعرفه‌ها هم واقعی است. پزشک با رعایت سطح‌بندی، بیمار را ویزیت می‌کند، به همین خاطر خطا هم کم می‌شود.» او درباره آماری که نشان می‌دهد خطاهای پزشکی بالا رفته هم توضیحاتی می‌دهد»:از زمانی که ما سامانه ١٦٩٠ را برای اعلام شکایت راه‌اندازی کردیم، مردم به راحتی شکایت می‌کنند. آمار شکایت‌های ما هم بالا رفته، البته در خیلی از موارد شکایت‌ها بی‌مورد است و دلیلی برای اثبات آن وجود ندارد».

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه شهروند صفحه 17 ، تاریخ انتشار: یکشنبه 3 مرداد 1395، شماره 902.

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین