ثبت ١٥هزار شکایت
در سازمان نظام پزشکی
آمار پزشکی قانونی از خطاهای پزشکی درحالی اعلام میشود که سازمان نظام پزشکی هم در بررسی جداگانه، رقم دیگری از شکایتهای پزشکی را اعلام میکند؛ به طوری که براساس اعلام سخنگوی سازمان نظام پزشکی، سال گذشته ١٥هزار مورد شکایت ثبت شده که در ٤٢درصد موارد، منجر به محکومیت پزشک شده است. محکومیتی که سه پزشک را برای همیشه و ١١ پزشک دیگر را بهطور موقت از طبابت محروم کرد. اینها را رضا لاریپور به «شهروند» میگوید و ادامه میدهد: «سالانه ٨٠٠میلیون خدمت سرپایی و بستری در بیمارستانهای دولتی و خصوصی کشور ثبت میشود. از این میزان خدمت درمانی، ١٥هزار پرونده در نظام پزشکی تشکیل شده و برای آن کیفرخواست صادر شد. این آمار به نسبت میزان ارایه خدمات درمانی کم است.» او میگوید: «بیماران از سه مرجع قوه قضائیه، سازمان نظام پزشکی و پزشکی قانونی میتوانند شکایتهای خود را اعلام کنند. گاهی یک شکایت به سه مرجع اعلام میشود و به همین خاطر ممکن است آمارها را زیاد کند.» سخنگوی سازمان نظام پزشکی یکی از مشکلات پروندههای خطای پزشکی را نبود خوداظهاری اعلام میکند و میگوید: «برخی از آن مواردی که بهعنوان شکایت اعلام میشود، خطای پزشکی شناخته نمیشود، مانند عفونت بیمارستانی یا افتادن بیمار از روی تخت. اینها جزو خطاهای حرفهای به شمار میرود. خطای پزشکی موضوعی علمی است، به همین خاطر کسانی که این خطا را تشخیص میدهند باید خودشان از اساتید این حوزه باشند. خیلی از مواردی که مردم بهعنوان خطا اعلام میکنند، به دلیل آگاه نبودن آنها به عوارض بیماریها و جراحیهاست. مشکل هم از پزشکان است که به خوبی به بیماران توضیح نمیدهند که ممکن است دچار عارضهای شوند.» او ادامه میدهد: «پزشکان ما در زمینه مهارت ارتباط با بیماران مشکل دارند. در هیچ دانشکده پزشکی هم این واحد را آموزش نمیدهند، اما در کشورهای دیگر اینطور نیست. آنها مهارت ارتباط با بیمار را دارند، زمان کافی میگذارند و درباره عوارض بیماری توضیح میدهند. تعرفهشان هم واقعی است و مشکلی برایشان ایجاد نمیشود. متاسفانه وزارت بهداشت چیزی را از پزشکان میخواهد که به آنها آموزش نداده است.» لاریپور به موضوع دیگری که منجر به افزایش خطای پزشکی میشود هم اشاره میکند: «ویزیت بیش از حد بیماران خطای پزشکی را بالا میبرد. از یک جایی به بعد دیگر پزشک بیمار را نمیبیند، بیمار است که پزشک را میبیند. در کشورهای دیگر نظام ارجاع وجود دارد، تعرفهها هم واقعی است. پزشک با رعایت سطحبندی، بیمار را ویزیت میکند، به همین خاطر خطا هم کم میشود.» او درباره آماری که نشان میدهد خطاهای پزشکی بالا رفته هم توضیحاتی میدهد»:از زمانی که ما سامانه ١٦٩٠ را برای اعلام شکایت راهاندازی کردیم، مردم به راحتی شکایت میکنند. آمار شکایتهای ما هم بالا رفته، البته در خیلی از موارد شکایتها بیمورد است و دلیلی برای اثبات آن وجود ندارد».
با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه شهروند صفحه 17 ، تاریخ انتشار: یکشنبه 3 مرداد 1395، شماره 902.