پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۵۸۲۸
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۳
پیروزی ایران در عملیات ثامن‌الائمه موجب صورت‌بندی استراتژی نظامی ایران به‌عنوان کانون تحولات جنگ پس از تجاوز عراق شد.

شعار سال: سعید الفتی، پژوهشگر علوم اجتماعی و دفاع مقدس درباره شکستن حصر آبادان می‌نویسد: شکستن حصر آبادان به‌فرمان رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) آغاز شکست استراتژی نظامی و سیاسی رهبری حزب بعث عراق در تجاوز به جمهوری اسلامی و نقطه عطفی در تاریخ دفاع مقدس به شمار می‌رود. این عملیات به دلیل به دست آوردن اعتمادبه‌نفس و فهم تجربه‌ای و عملیاتی از وضعیت دشمن و همچنین تأثیر بر هدف‌گذاری سازمان‌دهی و روش مقابله، با ارتش عراق به‌منزله مبدأ تحولات جنگ تحمیلی در دوره آزادسازی مناطق اشغالی قابل‌مطالعه است. پیروزی ایران در عملیات ثامن‌الائمه موجب صورت‌بندی استراتژی نظامی ایران به‌عنوان کانون تحولات جنگ پس از تجاوز عراق شد، زیرا پس از عملیات ثامن‌الائمه استراتژی نظامی و استراتژی عملیاتی و نیز تاکتیک‌های نظامی ایران دگرگون شد و این دگرگونی علاوه بر آزادسازی سرزمین و شهرهای اشغال‌شده، انهدام ماشین جنگی و سازمان رزم ارتش عراق را در پی داشت.

راهبرد جدید نظامی ایران در عملیات ثامن‌الائمه می‌بایست از همان ابتدای جنگ و بلافاصله پس از جنگ پس از تجاوز عراق اجرا می‌شد، اما دوگانگی ساختاری و حذف نیروهای مردمی و سپاه پاسداران از تصمیم‌گیری و اقدام عملیاتی در جبهه‌ها موجب شد که این مهم یک سال تأخیر بیفتد. ریشه‌یابی این تأخیر نشان می‌دهد که آقای بنی‌صدر، رئیس‌جمهور وقت ایران که فرماندهی کل قوا و فرماندهی نیروهای مسلح را در اختیار داشت، اعتقادی به استراتژی جنگ مردمی با اتکا به توده‌های مردمی، یعنی صاحبان انقلاب نداشت، این رویکرد قبل از ریشه داشتن در هر عامل دیگر از آن ناشی می‌شد که آقای بنی‌صدر از متن مردم وارد قدرت و عرضه جبهه‌ها نشد، بلکه پس از پیروزی انقلاب و از اروپا وارد جامعه ایران گردید، و ازاین‌رو فاقد روحیه مردمی و انقلابی و نیز درک توانایی مردم را در حل معضلات بزرگ کشور نداشت.

دفاع مقدس در روند خود دارای دو نقطه عزیمت راهبردی و عملیاتی است. عملیات ثامن‌الائمه و عملیات خیبر، مهرماه ۱۳۶۰ و اسفندماه ۱3۶۲. تا قبل از عملیات ثامن‌الائمه، عملیات‌های ایران الگوی قابل پیروی نداشت و به دلیل شکست‌های پاییز و دی‌ماه ۱۳۵۹ و همچنین عدم انسجام و پیوستگی در عرصه جنگ، امکان تفوق بر ارتش عراق و دگرگون نمودن صحنه جنگ وجود نداشت. عملیات ثامن‌الائمه این الگو را پدید آورد و در پی آن، راهبرد نظامی آن شکل گرفت و برای استمرار و تحقق خود دارای یک الگوی موفق تجربی گردید.

این عملیات با توافق فرماندهان ارتش و سپاه مقرر شد فرماندهی عملیات نیز به‌طور مشترک انجام شود در این عملیات امیر قاسمعلی زیگرنژاد فرمانده نیروی زمینی ارتش و یوسف کلاهدوز از قائم‌مقام فرماندهی کل سپاه عهده‌دار فرمانده عملیات شدند و هر یک از محورهای عملیاتی زیرمجموعه نیز با فرماندهی مشترک ارتش و سپاه انجام گرفت.

خبر پیروزی عملیات ثامن‌الائمه بازتاب وسیعی در کشور داشت. برگزاری راه‌پیمایی، اقامه نماز شکر در مساجد و پختن شیرینی و شربت و فریاد الله‌اکبر در بام منازل با قطعی شدن پیروزی عملیات توسط فرماندهان ارتش و سپاه پیام‌های تبریکی برای امام خمینی (ره) مخابره شد و ایشان نیز در پاسخ از ارتش، سپاه و همه نیروهای مسلح تقدیر و تشکر کردند.
وقوع حادثه تلخ یک روز پس از عملیات ثامن‌الائمه از حلاوت و شیرینی پیروزی عملیات کاست، بر اثر سقوط هواپیمای حامل تعدادی از فرماندهان ارشد نظامی سپاه و ارتش که از عملیات برمی‌گشتند امیر ولی‌الله فلاحی جانشین رئیس ستاد مشترک ارتش، امیر مونسی نامجو وزیر دفاع و نماینده امام در شورای عالی دفاع، امیر جواد فکوری مشاور ستاد مشترک ارتش و فرمانده سابق نیروی هوایی ارتش و سردار یوسف کلاهدوز قائم‌مقام فرماندهی سپاه و سردار محمد جهان‌آرا فرمانده سپاه خرمشهر و تعدادی دیگر از سرنشینان هواپیما به شهادت رسیدند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ 5 مهر 98، کد مطلب: 4730095: www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین