پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۶۵۵۹
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۰
"روش‌هشانا" سال نوی یهودیان عصر روز یکشنبه 7 مهر، 29 سپتامبر آغاز و عصر روز سه‌شنبه اول اکتبر 9 مهر به پایان می‌رسد. این جشن یکی از مهم‌ترین تعطیلات تقویم یهودیان محسوب می‌شود.

شعارسال: در مراسم سال نو، در شیپور سنتی که معمولا از شاخ حیوان حلال گوشت (قوچ) ساخته شده، دمیده می‌شود.

"روش‌هشانا" سال نوی یهودیان عصر روز یکشنبه 7 مهر، 29 سپتامبر آغاز و عصر روز سه‌شنبه اول اکتبر 9 مهر به پایان می‌رسد. این جشن یکی از مهم‌ترین تعطیلات تقویم یهودیان محسوب می‌شود.

سال نوی یهودیان یک جشن دو روزه است که در روز اول ماه هفتم "سال عبادت" آغاز می‌شود که با نام "تیشری" مشهور است. تیشری نخستین ماه از سال "مدنی عبری" و همچنین ماه هفتم از سال در "تقویم مذهبی عبری" محسوب می‌شود.

این جشن در میان یهودیان به نام "تعطیلات بزرگ" یا "روزهای مقدس بزرگ" شهرت دارد. روز دهم همین ماه نیز (ماه هفتم از سال مذهبی عبری) "یوم‌کیپر" یا روز " آمرزش گناهان" نام دارد که به اندازه عید سال نو بزرگ و پر اهمیت است.

در روزهای عید سال نوی "روش هشانا" تمامی یهودیان در سراسر جهان به عبادت می‌پردازند.

یکی از مراسم روش‌هشانا دمیدن در شیپور است که از شاخ حیوان حلال مانند "قوچ" ساخته می‌شود/ یو‌اس‌آ تودی

با وجود اینکه سنت این تعطیلات در خانواده‌های یهودیان جهان متفاوت است اما خواندن یک نماز ویژه در تمامی کنیسه‌های دنیا مرسوم است.

یکی از مراسم سال نو، دمیدن در یک شیپور سنتی است که معمولا از شاخ یک حیوان حلال گوشت (قوچ) ساخته می‌شود.

در این مراسم آئینی این جشن یهودیان به نیازمندان کمک کرده و کار خیر انجام می‌دهند.

یکی از نمادهای مهم روش‌هشانا خوراکی و مواد غذایی آن است. هر کدام از این غذا و خوراکی‌ها معنی خاصی دارد و نماد خیر و برکت برای سال جدید به شمار می‌آیند.

سیب، عسل و انار شیرین از نمادهای اصلی روش‌هشانا هستند/عکس: یو‌اسآ تودی


سیب و عسل از ارکان اصلی این جشن است. این دو ماده خوراکی به قدری اهمیت دارد که یهودیان ترانه‌ای با مفهوم "با برکت بودن" آن را به کودکان خود در مدارس آموزش می‌دهند.

یهودیان بر این باورند که این دو ماده خوراکی در هر نقطه جهان و با هر شرایط آب و هوایی برای انسان‌ها مفید بوده و باعث بقای آنها می‌شود. سنت فروکردن سیب در عسل نیز گذشته‌های بسیار دور در مراسم روش‌هشانا وجود دارد.

دوران مدرن خوراکی‌های این جشن را کمی تغییر داده و اینک کیک‌های سیب-عسلی در جشن سال نوی یهودی جای گرفته‌اند.

کیک سیب- عسلی مراسم روش‌هشانا/ عکس: ایندیپندنت


یهودیان "کله ماهی" را نیز در فهرست خوراکی‌های این جشن قرار داده‌اند. کله ماهی نماد رهبر بودن بودن و دوری از پیرو (مقلد) بودن است.

نان "چالا" نیز یکی دیگر از عناصر "روش‌هشانا" است. این نان بافته تخم‌مرغی، معمولا در مراسم روز هفتم هفته (شبات) نیز سرو می‌شود. انار نیز به عنوان یک خوراکی شیرین از دیگر مواد خوراکی این جشن است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران این عید یهودی را در روز شروع آن(شامگاه یکشنبه) به تمامی یهودیان کشور و جهان تبریک گفت و آن را گرامی داشت.

نان "چالا"


شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازسایت خبری تحلیلی عصر ایران،تاریخ انتشار: 10 مهر1398،کدخبر:691371 ،www.asriran.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین