پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۷۰۳۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۲
آمریکایی‌ها که از عملکرد نخست وزیر عراق عصبانی هستند از ماه‌های قبل برنامه‌ریزی گسترده‌ای را برای سقوط دولت عادل عبد المهدی تدارک دیدند، اما تاکنون ناکام مانده‌اند.
شعار سال: آمریکایی‌ها که از عملکرد نخست وزیر عراق عصبانی هستند از ماه‌های قبل برنامه‌ریزی گسترده‌ای را برای سقوط دولت عادل عبد المهدی تدارک دیدند، اما تاکنون ناکام مانده‌اند.

در روزهای گذشته شماری از شهروندان عراقی در شهر بغداد و چند شهر دیگر به خیابان ها آمدند و علیه دولت تظاهرات برگزار کردند و در برخی مناطق اعتراض ها به درگیری با نیروهای پلیس تبدیل شد.

اگرچه اعتراض برخی از شهروندان عراقی از روز سه شنبه نهم مهرماه علیه دولت پر رنگ تر و تیتر یک رسانه‌ها شد اما مقدمه برگزاری تجمعات روزهای اخیر از حدود ۴ ماه قبل و همزمان با تحصن در مقابل وزارت کار ترتیب داده شده بود.

از اوایل تابستان امسال تعدادی از فارغ التحصیلان عراقی به صورت مستمر در اعتراض به بیکاری و نبود شغل در برابر وزارت کار این کشور تجمع کردند اما تغییر نکردن وضعیت، خشم آنان را به دنبال داشت و در برخی موارد با نیروهای پلیس درگیر شدند.


سوم مهرماه زمانی که نیروهای امنیتی برای متفرق کردن معترضان در منطقه «العلاوی» بغداد از گاز اشک آور استفاده کردند و با زنان معترض نیز برخورد خوبی نداشتند، فضا برای سوء استفاده مخالفان داخلی و خارجی دولت عراق که آماده فرصت‌طلبی بودند، فراهم شد.

مخالفان که از زمان نخست وزیری «عادل عبدالمهدی» ضربات مهلکی را متحمل شده بودند در همان گام نخست، فضای مجازی را برای مدیریت افکار عمومی و تحریک احساسات مردمی انتخاب و با بازنشر تصاویر برخورد نیروهای امنیتی با معترضان تلاش کردند تنور اعتراضات را داغ نگه دارند.


در حالی که خشم شهروندان عراقی از حمله ماموران امنیتی به زنان فروکش نکرده بود و تحرکات وسیع ضد دولتی در فضای مجازی ادامه داشت، خبر برکناری عبدالوهاب الساعدی یکی از فرماندهان ارشد نظامی منتشر و تحولات عراق وارد مرحله جدیدی شد.

عبدالوهاب الساعدی یکی از فرماندهان مشهور عراقی به شمار می آید که در جریان مبارزه علیه گروه تروریستی داعش و پاکسازی مناطق اشغالی مشارکت داشت و برکناری وی توسط نخست وزیر، نارضایتی و اعتراض هوادارانش را به دنبال داشت.


مخالفان دولت عراق که برای شعله‌ور کردن اعتراضات به شدت در تلاش بودند بر روی خبر برکناری «الساعدی» نیز موج سواری کردند و در فضای مجازی با هشتکی تحت عنوان «کلنا عبد الوهاب الساعدی» یعنی همه ما عبدالوهاب الساعدی هستیم بر روی تشدید نارضایتی‌ها تمرکز کردند.

مخالفان با تبلیغات گسترده در فضای مجازی بر روی برخی مشکلات اقتصادی از جمله بیکاری، فساد و خدمات عمومی ضعیف مانور زیادی دادند و برای حضور خیابانی شهروندان عراقی فراخوان زدند تا یک بار دیگر شانس خود را برای بر هم زدن آرامش این کشور آزمایش کنند.

روز سه شنبه، نهم مهرماه صدها تن از شهروندان عراقی در برخی از شهرها از جمله بغداد به خیابان آمدند و نخستین تظاهرات ضد دولتی را برگزار و به وضعیت اقتصادی موجود اعتراض کردند و خواستار بهبود شرایط شدند.


اگرچه بخش قابل توجهی از جمعیت معترض حاضر در خیابان‌ها به وضعیت اقتصادی و خدمات ضعیف دولتی اعتراض داشتند و خواسته به حق آنان از سوی دولت و سایر احزاب توجه و پشتیبانی صورت گرفت، اما براساس اعلام منابع میدانی گروهی دیگر از تظاهرات کنندگان به صورت سازمان یافته وارد تجمعات شدند.

به گفته منابع میدانی، افرادی که به صورت سازمان یافته در تجمعات حضور داشتند در کمترین زمان ممکن محور اعتراضات را از مطالبات اقتصادی به مسائل سیاسی از جمله سرنگونی نظام و دولت عراق تغییر دادند و کار را به درگیری با نیروهای امنیتی کشاندند و برخی مراکز دولتی را هم آتش زدند که البته همین مسئله ماهیت آنان را برای افکار عمومی آشکار تر کرد که از سوی چه افراد و دولت های خارجی حمایت می شوند.

چهره اصلی کسانی که تظاهرات مسالمت آمیز شهروندان عراقی را به خشونت تبدیل کردند زمانی بیشتر مشخص و روشن شد که  افرادی از جمله «رغد صدام»، دختر دیکتاتور سابق عراق و  «ستیفن نبیل، غیث التمیمی، عمار الکبیسی، انور الحمدانی، احمد البشیر و ...» و رسانه های مرتجع مانند «العربیه، الحره، الشرقیه و ...» از آنان پشتیبانی کردند.

حمایت «رغد صدام»، دختر دیکتاتور سابق عراق از اغتشاشگران


یک منبع میدانی در گفت وگو با مشرق به تحرکات ائتلاف غربی - عربی - صهیونیستی در ماه های گذشته برای متشنج کردن دوباره عراق اشاره کرد و افزود: آمریکایی ها، صهیونیست ها، سعودی ها و برخی کشورهای اروپایی از جمله انگلیس به شدت از عملکرد دولت عراق خشمگین هستند و در روزهای اخیر نیز به صورت ویژه از گروه های برانداز از جمله بعثی‌ها حمایت کردند.

این منبع میدانی با بیان این که ائتلاف به دنبال یک فرصت مناسب برای ضربه زدن به دولت عراق بود، گفت: آمریکایی ها و متحدانش از ماه های گذشته برای کشاندن مردم به خیابان ها برنامه ریزی کرده بودند و در روزهای گذشته نیز فضای مجازی را به محلی برای بسیج تظاهر کنندگان تبدیل کردند.

وی تصریح کرد: آمریکایی ها در ماه های گذشته فشار زیادی را بر روی دولت عراق وارد کردند تا همکاری اقتصادی با ایران را به حداقل ممکن برساند تا تهران در راستای فشار حداکثری بیش از پیش منزوی شود اما عادل عبدالمهدی زیر بار نرفت و این موضوع عصبانیت واشنگتن را به دنبال داشت.

این منبع میدانی افزود: رفت و آمدهای گسترده دولتمردان عراقی به روسیه و همچنین سفر عادل عبدالمهدی به چین که منجر به انعقاد قراردادهای مهمی با پکن شد نیز آمریکایی ها را مصمم تر کرد تا از دولت عراق انتقام بگیرند.


وی با بیان این که کاخ سفید از تصمیم دولت عراق برای آشکار کردن نقش صهیونیست ها در حمله به مقرهای نظامی بسیج مردمی عصبانی است، گفت: افتتاح گذرگاه مرزی القائم - البوکمال نیز تیر خلاص به آمریکایی ها بود چرا که این موضوع به معنای برقراری خط زمینی تهران - مدیترانه است که می تواند اقتصاد جهان را تحت تاثیر قرار دهد.

این منبع میدانی به ترس آمریکایی ها - سعودی ها - صهیونیست ها و انگلیسی ها از برگزاری مراسم اربعین حسینی با مشارکت میلیون ها تن اشاره کرد و افزود:  ارتجاع غربی - عبری - عربی با مزدوران تحت فرمان خود از جمله بعثی ها به دنبال ایجاد اختلال در برگزاری این مراسم هستند اما مانند سال های گذشته باز هم ناکام خواهند بود.



وی با بیان این که با بیان این که عادل عبدالمهدی مشکلات اقتصادی را از زمان حمله آمریکا، سقوط رژیم صدام حسین و برخی ناکارآمدی دولت های گذشته به ارث برده است، خاطر نشان کرد: برخی از احزاب نیز با کارشکنی مشکلات را برای نخست وزیر عراق چند برابر کرده اند و در حال حاضر نیز درصدد هستند از وضعیت به وجود آمده سوء استفاده کنند و از دولت امتیازهای بیشتری بگیرند.

در حال حاضر بخشی قابل توجهی از مردم عراق به وضعیت اقتصادی، بیکاری و ضعف در ارائه خدمات عمومی معترض هستند و این موضوع را نمی توان انکار کرد اما در عین حال ته‌مانده‌های ارتجاع غربی - عبری و عربی که با تصاویر صدام نیز به خیابان ها می‌آیند و به دنبال سوء استفاده از وضعیت به وجود آمده هستند، در تلاش اند بر موج اعتراضات سوار شوند و تظاهرات را به سمت و سوی مسائل سیاسی و براندازی دولت عراق سوق دهند و شواهد هم کاملا بیانگر حمایت دولت های خارجی آز آنان است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری مشرق، تاریخ انتشار: 13 مهر 1398، کدخبر: 998420 ، www.mashreghnews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۳
0
0
همه تظاهرات ها در کشورهای جهان سوم به خشونت کشیده میشه چون بالاخره یکی از طرفین صبرش رو از دست میده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین