پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۷۷۱۵
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۰
وبگاه خبری شبکه المیادین در گزارشی درباره ابعاد انتقال مرکز فرماندهی آمریکا از قطر نوشت، هراس آمریکایی‌ها از پاسخ ایرانی‌ها به هر گونه تجاوزی نظیر حمله ژاپن به پرل هاربر، آنها را به فرار از منطقه وادار کرده است. در این یادداشت آمده است: فرماندهی مرکزی آمریکا یک هفته پیش در بیانیه‌ای کوتاه و قابل توجه از انتقال برخی از فعالیت نظامی خود به ویژه بخش عملیات هوایی از پایگاه عظیم العدید در قطر به مقر خود در پایگاه هوایی شاو در کارولینای جنوبی خبر داد. واشنگتن پست این اقدام را «یک تغییر مهم تاکتیکی» خواند.

شعار سال: وبگاه خبری المیادین در یادداشتی با عنوان « دلایل انتقال مرکز فرماندهی عملیات هوایی آمریکا از پایگاه العدید قطر» نوشت: ترس از «پرل هاربر» ایرانی چیزی است که مطبوعات آمریکایی در تفسیر تصمیم آمریکا مبنی بر انتقال مرکزی فرماندهی عملیات هوایی ایالات متحده از پایگاه العدید در قطر بیان می‌کنند.

در این یادداشت آمده است: فرماندهی مرکزی آمریکا یک هفته پیش در بیانیه‌ای کوتاه و قابل توجه از انتقال برخی از فعالیت نظامی خود به ویژه بخش عملیات هوایی از پایگاه عظیم العدید در قطر به مقر خود در پایگاه هوایی شاو در کارولینای جنوبی خبر داد. واشنگتن پست این اقدام را «یک تغییر مهم تاکتیکی» خواند.

بر اساس بیانیه صادر شده در 29 سپتامبر پس از حمله یمن به تاسیسات آرامکو سعودی، دلیل این تصمیم آمریکا، دور کردن فرماندهی عملیات و کنترل نظامی از برد موشک‌های ایران است و بنا به تاکید روزنامه واشنگتن پست این برای اولین بار از زمان جنگ خلیج فارس در سال 1991 است که فرماندهی نیروهای مرکزی آمریکا اقدام به سیار کردن فرماندهی این مرکز می‌کند.

منابع و کارشناسان نظامی آمریکا در توضیح عدم کفایت تسلیحات آمریایی گفتند: فرماندهی مرکزی برای جلوگیری از تکرار تجربه حمله ژاپن به پایگاه دریایی آمریکا مستقر در بندر «پرل هاربر» در هاوایی در 7 دسامبر سال 1941 این تصمیم را گرفته است. (حملهٔ ناگهانی هواپیماهای جنگنده ژاپن به پایگاه دریایی ایالات متحده آمریکا در پرل هاربر ۱۶ آذر ۱۳۲۰ خورشیدی که موجب ورود ایالات متحده به جنگ جهانی دوم شد.) نبردی که خاطره‌ای دردناک در اذهان آمریکی‌ها به ثبت رسانده است، زیرا حداقل با کشته شدن سه هزار تفنگدار دریایی آمریکا و غرق شدن ۵ ناو جنگی بزرگ آمریکایی به همراه ۳ کشتی کوچک‌تر در اقیانوس آرام بود. علاوه بر اینکه، ۱۸۸ هواپیمای آمریکایی بر روی زمین نابود شده و ۱۵۵ هواپیمای دیگر آسیب دیدند.

المیادین افزود: ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا(سنتکام) تمام فعالیت‌های نظامی ایالات متحده در خاورمیانه و آسیای میانه را تحت کنترل دارد و پروازها و عملیات‌های روزانه را نیز (به عنوان مثال در سومالی) از دفتر مرکزی خود اداره می‌کند و ماموریت اداری، لجستیکی و کمک رسانی مطلوب را با دفتر مرکزی سنتکام در تمپا در ایالت فلوریدا تقسیم می‌کند.

واشنگتن پست می‌نویسد: میانگین روزانه پروازهای ایالات متحده در این منطقه پراکنده شامل پرواز حدود 300 هواپیما در حریم هوایی سوریه، عراق، افغانستان و بر فراز پایگاه‌های نظامی متحدین ما در منطقه خلیج (فارس) است.

یک افسر ارشد ناتو با اشاره به هراس از کابوس پرل هاربر در میان فرماندهان ارتش آمریکا در گفت‌وگو با روزنامه واشنگتن پست افزود: قدرت ایران در حمله به تاسیسات نفتی بدون شناسایی سلاح‌های مورد استفاده یا رهگیری آن نگرانی ما را تقویت کرد. با وجود حضور نظامی و توانایی‌های شگرف آمریکایی‌ها در منطقه خلیج (فارس) اما به دلیل عدم کفایت آمریکایی‌ها در فرماندهی و کنترل این توانمندی‌ها در صورت وقوع درگیری در منطقه این ظرفیت بالقوه به یک هدف آسان برای ایرانی‌ها تبدیل می‌شود.

افسر آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، افزود: مقامات آمریکایی به ناکامی سیستم‌های پدافند هوایی آمریکا و عربستان اعتراف دارند زیر نمیشود به آنها برای مقابله با حملات مدل‌های ارزان قیمت هواپیماهای بدون سرنشین و موشک‌های کروز اعتماد کرد.

وی افزود: سقوط هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا توسط ایران و همچنین تلاش‌های مکرر متحدان منطقه‌ای این کشور در یمن برای هدف قرار دادن فرودگاه‌ها و تأسیسات دولتی در عربستان سعودی و امارات در اتخاذ چنین تصمیمی توسط فرماندهی مرکزی ایالات متحده تاثیر داشت بخصوص که مقر منطقه‌ای آن در تیررس ایران است و تهران هم بارها اعلام کرده که نیروهای آمریکایی را هدف خواهد گرفت.

المیادین در ادامه آورده است: با توجه به داده‌های نظامی موجود سیستم‌های پدافند هوایی برای محافظت از پایگاه آمریکایی در قطر شامل سکوهای پرتاب موشک پاتریوت و سایر سیستم‌های پیشرفته مانند THAD و Aegis است که ماموریت آن مقابله با موشک‌هایی است که در ارتفاعات بالا پرواز می‌کنند و نه موشک‌های کروز و هواپیماهای بدون سرنشین که در ارتفاع کم پرواز می‌کنند.

همچنین مطابق با داده‌های ایالات متحده سامانه‌های پدافند هوایی عربستان سعودی بسیار شبیه به سیستم‌های موجود در زرادخانه‌های ایالات متحده و ناتو است: سیستم پاتریوت ایالات متحده، اسلحه‌های ضد هوایی Skyguard ساخت آلمان و یک سیستم دفاعی سیار فرانسوی از نوع شاهین که در کل فاقد توانایی فنی در تشخیص هواپیماهای کم ارتفاع است.

براساس گزارش روزنامه آمریکایی ذکر شده، یکی از نکات برجسته در مورد تصمیم فرماندهی مرکزی انتقال هواپیماهای جنگنده پیشرفته F-35 از آشیانه‌های آن در پایگاه الظفره در امارات عربی متحده به پایگاه‌های دیگر در عربستان سعودی و قطر است . تمام این تحرکات مستلزم یک هماهنگی فوق العاده لجستیکی است. کارکنان لجستیک از قبیل تیم‌های نگهداری هم لازم می‌شود همراه با کلیه تجهیزات و امکانات نقل مکان کنند.

المیادین تاکید کرد: علاوه بر این کاهش حضور ایالات متحده در منطقه با شروع از پایگاه العدید در قطر ، تأثیر منفی بر توانایی ایالات متحده برای ادامه کنترل عملیات در خاورمیانه خواهد گذاشت. این همزمان است با نگرانی روز افزون متحدانش در منطقه خلیج (فارس) به ویژه قطر که 1.8 میلیارد دلار از خزانه خود را برای نوسازی پایگاه ایالات متحده هزینه کرده است به طوری که آماده دریافت بیش از 10 هزار سرباز آمریکایی است.

برخی از فرماندهان ارتش آمریکا ضعف سیستم‌های دفاع هوایی نصب شده برای محافظت از پایگاه العدید را تأیید کرده اند و اینکه آن‌ها نمی‌‌تواند از این پایگاه در برابر موشک‌های کروز و هواپیماهای بدون سرنشین پهپاد با ارتفاع کم دفاع کند.

المیادین افزود: در عین حال ارتش آمریکا تلاش کرد کشورهای عربی حوزه خلیج فارس را مطمئن سازد که تصمیم اخیر آن در راستای کاهش سطح تعهد آمریکا به حفاظت از متحدان منطقه ای آن نیست بلکه در راستای اذعان به این است که ایران ممکن است پایگاه‌های آمریکا را هدف بگیرد و آمریکا می‌خواهد به آن پاسخ فوری بدهد چیزی که برای فرماندهی مرکزی آمریکا در داخل قلمرو این کشور فراهم شده است .

«فردریک کولمن»، فرمانده مرکز عملیات هوا و فضای 609 آمریکا هم در پس اعلام تصمیم فرماندهی مرکزی آمریکا به منظور اطمینان بخشی بیشتر به متحدان آمریکا گفت: نباید نسبت به انتقال مرکز فرماندهی عملیات نظامی به خاک آمریکا نگران شد. من مشتاقانه منتظر هستم که آن را از کافی شاپ استارباکس در هر شهر آمریکایی کنترل کنم.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس ، تاریخ انتشار 14 مهر 98، کد خبر: 13980714000856، www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین