پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - 2024 June 26
کد خبر: ۲۳۷۹۷
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۵
آموزش عالی کشور در هفته گذشته هفته آرامی را پیش رو داشت، سخنگوی دانشگاه آزاد در یک نشست خبری پیرامون کدرشته‌های این دانشگاه توضیحاتی ارائه داد.

شعار سال: با توجه به تعطیلات تابستانی دانشگاه، آموزش عالی در هفته گذشته هفته آرامی را پیش رو داشت.

مجتبی علوی فاضل سخنگوی دانشگاه آزاد در یک نشست خبری به توضیح مسائل آموزشی دانشگاه آزاد پرداخت و با تشریح علت تاخیر در اعلام نتایج کارشناسی ارشد این دانشگاه، گفت: آزمون کارشناسی ارشد به خوبی برگزار شده و فرآیند اعلام نتیجه نیز در مراحل پایانی تصحیح اوراق قرار دارد و علت تاخیر نیز این است که در برخی از رشته‌ها به ویژه رشته هنر امتحان به صورت تشریحی برگزار شده و تصحیح اوراق نیاز به زمان دارد.

به گفته وی، پس از اتمام فرآیند تصحیح اوراق کار پردازش انجام شده و نتایج اعلام می‌شود.

وی افزود: دوره‌های بدون آزمون کارشناسی ارشد ویژه داوطلبان ممتاز نیز در مراحل استعلام است که نتایج این دوره‌ها هم نیمه دوم شهریور ماه اعلام می‌شود.

علوی فاضل ادامه داد: پذیرش بدون آزمون در دانشگاه آزاد براساس مصوبات و مجوزهای قانونی است و ظرفیت پذیرش در تمام رشته‌ها رعایت می‌شود ولی در برخی از رشته‌ها تعداد متقاضی از میزان ظرفیت کمتر است. بنابراین تمام داوطلبان واجد شرایط پذیرش می‌شوند.

وی با بیان اینکه با پذیرش بدون آزمون در دانشگاه آزاد عملا سد کنکور برای 97 درصد از داوطلبان شکسته شده است، گفت: سامانه ثبت‌نام دوره‌های بدون آزمون دانشگاه آزاد از نیمه دوم مرداد ماه فعال می‌شود و تمام افراد متقاضی می‌توانند با مراجعه به سایت azmoon.org برای پذیرش در این دوره‌ها ثبت‌نام کنند.

سخنگوی دانشگاه آزاد ادامه داد: اعلام نتایج این دوره‌ها به این صورت است که فرد پس از ثبت‌نام از سامانه ثبت‌نام پرینت تهیه می‌کند و آن را به واحد دانشگاهی محل پذیرش ارائه می‌دهد تا در صورت وجود ظرفیت، ثبت‌نام قطعی انجام شود.

وی اضافه کرد: حدود 500 هزار ظرفیت خالی در رشته‌های مختلف داریم که براساس بند 6 ابلاغ ریاست جمهوری این مسئله باید بررسی شود که البته شرایط دانشگاه آزاد بررسی شده و انتظار داریم طبق مصوبه ریاست جمهوری شرایط تمام دانشگاه‌ها بررسی شود تا براساس توانایی دانشگاه‌ها ظرفیت خالی پر شود.

وی با بیان اینکه نتایج نهایی دوره‌های دکترای تخصصی دانشگاه آزاد تا نیمه دوم شهریور ماه اعلام می‌شود، گفت: نتایج دوره‌های دکترای تخصصی کتبی دانشگاه آزاد اعلام شده و مصاحبه‌ها در حال انجام است و تا 21 مرداد ماه فرآیند مصاحبه به اتمام می‌رسد و نتایج براساس 75 درصد نمره آزمون کتبی و 25 درصد نمره مصاحبه، سوابق پژوهشی و آموزشی در نیمه دوم شهریور ماه اعلام می‌شود.

به گفته وی؛ نتایج دوره دکترای پژوهش‌محور دانشگاه آزاد نیز نیمه دوم شهریور ماه اعلام می‌شود.

* دانشگاه آزاد حتی یک رشته فاقد مجوز ندارد

وی در رابطه با رشته‌های غیرمجاز دانشگاه آزاد گفت: آنچه که مبنا و اساس کار تصویب رشته‌ها در دانشگاه آزاد بوده قانون است ولا غیر؛ ما هیچ وقت کاری انجام نمی‌دهیم که خلاف ضابطه و قانون باشد، خودمان و اعضای خانواده خودمان در این دانشگاه تحصیل کردیم و اساس را بر کیفیت قرار می‌دهیم.

وی گفت: هیچ شخصی در دانشگاه آزاد ذی‌نفع نیست و ما خودمان را جزئی از نظام و انقلاب و موظف به تحقق سیاست‌های کلی نظام می‌دانیم.

علوی فاضل خاطرنشان کرد: قانون می‌‌گوید رشته‌های تمام دانشگاه‌ها اعم از دانشگاه دولتی روزانه و شبانه، غیرانتفاعی، پیام نور و آزاد باید به دفتر شورای گسترش وزارت علوم یا بهداشت بر حسب مورد اظهار کرد و ضوابط تصویب رشته‌ها نیز مشخص شده است که براساس قانون مجوز بخشی از رشته‌ها از سوی وزارت علوم از سال‌های گذشته صادر شده است.

وی اضافه کرد: قانون مجلس می‌گوید اگر وزارت علوم یا بهداشت رشته‌ای را در زمان مقرر تحت شرایط خاص تصویب نکردند کمیته سه‌نفره متشکل از نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی، نماینده وزارت علوم یا بهداشت (برحسب مورد) رشته‌ها را بررسی، ارزیابی و تصویب می‌‌کنند و تصویب‌نامه این رشته‌ها نیز با امضای وزیر ابلاغ می‌شود که بر این اساس تمام رشته‌های دانشگاه آزاد در سال‌های گذشته دارای مجوز است.

وی ادامه داد: ما در تصویب رشته‌ها به قانون استناد کردیم و در فرم جدید مدارک دانشگاه که در دست تهیه است مصوبه قانونی مجلس نیز قید می‌شود و کسی نمی‌تواند بگوید که مصوبه قانونی مجلس را قبول ندارد.

علوی فاضل با بیان اینکه با بیان اینکه در سال 95 دانشگاه آزاد حتی یک رشته فاقد مجوز هم نداشته است، اظهار داشت: در دوره‌های با آزمون و بدون آزمون در تمام مقاطع براساس کیفیت کار ممیزی رشته‌ها را انجام دادیم به طوری که در آبان ماه سال گذشته به طور داوطلبانه و براساس استانداردهای آموزشی کار ممیزی رشته‌ها را در تمام مقاطع آغاز کردیم و رشته‌‌های دارای نقص براساس قوانین و ضوابط ارزیابی شده است که به واحدهای مرتبط مهلت داده شد تا نواقص را برطرف کنند و پس از اتمام مهلت ارزیابی دور دوم اجرا شد.

* احتمال حذف برخی کدرشته‌محل‌های تحصیلات تکمیلی از سوی دانشگاه آزاد

سخنگوی دانشگاه آزاد با بیان اینکه در ارزیابی کیفیت از استانداردهای آموزش عالی فراتر رفته‌ایم، گفت: در حال حاضر واحدهای دانشگاهی به اندازه کافی عضو هیات علمی دارند ولی سازمان مرکزی دانشگاه سخت‌گیری زیادی دارد که باید اعضای هیات علمی را افزایش دهند.

وی افزود: بیش از 90 درصد ممیزی‌ها از سوی دانشگاه آزاد انجام شد و هر واحدی که در ارتقای آموزشی کوتاهی کند پذیرش دانشجو را در این واحدها قطع می‌کنیم.

علوی فاضل ادامه داد: حتی در تعدادی از کدرشته‌محل‌های کارشناسی ارشد و دکترا با وجود داشتن مجوز قانونی اختیار خودمان ظرفیت‌ها را کم و محدود کردیم زیرا نمی‌خواهیم کیفیت را فدای کمیت کنیم.

علوی فاضل اضافه کرد: براساس بخشنامه حفظ ارتقای کیفیت آموزشی در دوره‌های با آزمون و بدون آزمون در کارشناسی ارشد هر داوطلب 100 انتخاب کدرشته‌محل دارد، و این تعداد در دوره تخصصی 40 انتخاب، در دکترای حرفه‌ای 20 انتخاب، در کارشناسی و کاردانی بدون آزمون یک انتخاب و در کارشناسی با آزمون 20 انتخاب است.

سخنگوی دانشگاه آزاد ادامه داد: در سال 93 و 94 بین 9 تا 10 هزار نفر در رشته‌های پزشکی پذیرش داشتیم که ظرفیت‌ها هیچ افزایشی نداشته است، در دوره دکتری ظرفیت پایه 7 نفر است و در کارشناسی ارشد در مجموع 170 هزار نفر ظرفیت پذیرش داریم.

علوی‌فاضل گفت: در دکترا 10 تا 12 هزار نفر ظرفیت داریم، ظرفیت کاردانی و کارشناسی یک میلیون نفر است و امسال نزدیک 500 تا 550 هزار نفر ورودی جدید درمهرماه سال 95 خواهیم داشت.

سخنگوی دانشگاه آزاد گفت: به استناد قانون مجلس شورای اسلامی، دانشگاه آزاد هیچ رشته غیرمجازی ندارد و تمام مدارک این دانشگاه براساس تفاهم با وزارت علوم معتبر است.

وی افزود: چرا عده‌ای می‌خواهند دانشجوها مشوش شوند، اگر در جایی تخلفی صورت می‌گیرد یا ضابطه‌ها رعایت نمی‌شود بحث دیگری است ولی قانون ملاک عمل است و ما با وزارت علوم و بهداشت در بهترین شرایط تعامل هستیم و اگر جلساتی داریم یا پیگیری‌هایی صورت می‌دهیم مسئله کاملا اداری است و نباید با انتشار خبرهای متناقض جامعه علمی کشور مشوش شود.

* تحصیل رایگان مدال آوران المپیک ریو در دانشگاه آزاد

هیات رئیسه دانشگاه آزاد برای کاروان اعزامی ایران به المپیک ریو و پارالمپیک آرزوی موفقیت کرد و ضمن قدردانی از زحمات دانشجویان ورزشکار دانشگاه آزاد که در این مسابقات حضور دارند، پاداش‌هایی را برای آن‌ها در صورت کسب مدال منظور کرد.

حذف کامل شهریه مقطع تحصیلی، ارائه تسهیلات برای ادامه تحصیل در مقطع بالاتر، 10 میلیون تومان جایزه نقدی، امکان استخدام در دانشگاه آزاد و برای نفرات اول از جمله این پاداش‌ها است.

براساس اعلام معاون ورزشی دانشگاه، از 63 نفر ورزشکار اعزامی به مسابقات المپیک ریو 30 نفر از خانواده دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه و از 96 نفر ورزشکار اعزامی به پارا المپیک 20 نفر از این خانواده هستند.

* انتصابات آموزش عالی

با تصویب شورای‌عالی انقلاب‌ فرهنگی، محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در حکمی موسی بهلولی سرپرست دانشگاه زابل را به عنوان رئیس این دانشگاه منصوب کرد.

محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با صدور حکمی محمد علی نورالهی راوری را به سمت رئیس مجتمع آموزش عالی بم منصوب کرد.

* واحد علوم و تحقیقات جایگاه 581 دانشگاه‌های جهان را کسب کرد

حمیدرضا غفارزاده مدیرکل امور بین الملل واحد علوم و تحقیقات گفت: براساس جدیدترین رده بندی موسسه نوآوری و فناوری سیامگو اسپانیا در سال 2016میلادی، واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد در رده 581 در میان 4 هزار دانشگاه جهان قرار گرفت.

وی با بیان اینکه موسسه نوآوری و فناوری سیامگو اسپانیا (www.scimagoir.com) هر ساله به بررسی و رده‌بندی دانشگاه‌های جهان براساس شاخص‌های ترکیبی می‌پردازد، گفت: این موسسه داده‌های خود را از اسکوپوس می‌گیرد بنابراین مقالات منتشر شده در مجلات معتبر علمی را مورد بررسی قرار می‌دهد.

وی شاخص سیامگو را یک شاخص ترکیبی دانست و افزود: این شاخص بر سه مساله اصلی اهمیت علمی پژوهشی مقالات یعنی میزان تأثیرگذاری، نوآوری و میزان ارجاعات ملی و جهانی به تارنمای دانشگاه تمرکز دارد. بنابراین عمدتا این شاخص نشان دهنده توان پژوهش و نواوری است و نشان می‌دهد وب سایت دانشگاه مربوطه تا چه اندازه مورد توجه ملی و جهانی قرار دارد.

وی با اشاره به جایگاه 581واحد علوم و تحقیقات در بین دانشگاه‌های مطرح جهان در رده بندی سال2016میلادی سیامگو، اظهار داشت: براساس این رده بندی جهانی واحد علوم و تحقیقات در طول دوره2009تا2016 میلادی مرتبا در حال بهبود و ارتقا جایگاه علمی و پژوهشی بوده و از رتبه 773 در سال2009 به رده581 در سال جاری میلادی رسیده است.

غفارزاده با اشاره به رتبه 10 در بین دانشگاه‌های کشور ادامه داد: واحد علوم و تحقیقات توانسته است بعد از9 دانشگاه دولتی پرسابقه و معتبر کشور در جایگاه 10 کشوری قرار گیرد و در رده نخست واحدهای دانشگاه ازاداسلامی و نیز دانشگاه‌های غیردولتی در کشور قرار گیرد.

غفارزاده با تاکید بر آنکه هدف واحد علوم و تحقیقات دستیابی به رده‌های بالاتر جهانی و کشوری است، بهبود مستمر جایگاه این واحد دانشگاهی در رده بندی دانشگاه‌ها در سطح ملی و جهانی را مستلزم تلاش دانشجویان و اساتید دانست و افزود: افزایش تعداد مقالات باکیفیت با ضریب تأثیر بالا می‌تواند در ارتقا رتبه واحد علوم و تحقیقات موثر باشد.

وی کسب این جایگاه در این رده بندی را دستاورد و حاصل تلاش مدیران، اساتید، دانشجویان و کارکنان این واحد ارزیابی کرد و گفت: مدیریت راهبردی رئیس دانشگاه ازاد اسلامی و رهنمودهای رئیس هیات امنا این دانشگاه در نیل به این رتبه موثر بوده است.

* دستورالعمل حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان ورشکسته تدوین شد

بهزاد سلطانی رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در رابطه با چگونگی حمایت این صندوق از شرکت‌های ورشکسته دانش‌بنیان گفت: برخی شرکت‌ها بدهی مالی بسیار زیادی دارند که ما نمی‌توانیم به آنها وام بدهیم تا از طریق وام بدهی خود را پرداخت کنند زیرا آن وام فقط صرف بدهی می شود و هیچ طرحی به اجرا نمی‌رسد در حالیکه وام‌های ما برای اجرای طرح‌ها است که در این شرایط ما می‌توانیم پیگیری کنیم تا اگر شرکت از وزارتخانه‌ای طلبی دارد آن طلب پرداخت شود.

وی افزود: پیگیری طلب شرکت‌های دانش‌بنیان از وزارتخانه‌ها به این صورت انجام می‌شود که ما این مسئله را به معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور گزارش می‌دهیم و وی از وزیر مربوطه پیگیری می‌کند تا طلب شرکت زودتر وصول شود.

سلطانی ادامه داد: البته در حال تهیه یک دستورالعمل هستیم تا شرکت‌هایی که به لحاظ مالی با بحران مواجه شدند اگر قابل احیا باشد به صورت خاص بررسی کنیم تا احیا شوند، البته این مسئله به این معنی نیست که بدهی شرکت‌ها از طریق صندوق پرداخت شود بلکه ما کمک می‌کنیم که مشکل شرکت‌ها برطرف شده و این شرکت‌ها احیا شوند تا خودشان بتوانند علاوه بر اجرای طرح‌ها، بدهی‌شان را هم پرداخت کنند.

وی اضافه کرد: بر اساس این دستورالعمل ما بررسی می‌کنیم تا بدانیم مشکل شرکت از کجاست و سپس مشکل را برطرف کنیم.

به گفته سلطانی، دستورالعمل حمایت از شرکت‌های دارای بحران مالی آماده شده است و از این طریق می‌توانیم این کار را انجام دهیم

* سرآمد شماره 26 منتشر شد

بیست و ششمین شماره ماهنامه خبری، علمی، آموزشی، تحلیلی «سرآمد» ویژه مردادماه 1395 و با محوریت رویداد ملی «ایران ساخت» به چاپ رسید.

این روزها که بیش از هر زمان دیگری، توجه و تعهد به برنامه اقتصاد مقاومتی، امری ضروری و اولویت دار برای ایرانیان محسوب می‌شود، دیگر هیچ شهروندی نمی‌تواند از کنار هیچ یک از مقوله‌ها و مولفه‌های پیرامونی، به سادگی گذر کند. اقتصاد دانش بنیان، حالا برای هر ایرانی، یک گزاره روزانه محسوب می‌شود که باید در راستای آن اقدام و عمل کند. فرقی هم ندارد که منصب و جایگاه‌اش چیست و کجاست.

«سرآمد» با همین نگاه، بیست و ششمین شماره خود را که ویژه مردادماه 1395 منتشر کرده، مجددا به سراغ اهمیت توجه به تولیدات ساخت داخل رفته است و این بار، رویداد ملی وفرهنگی هنری «ایران ساخت» را مورد توجه ویژه قرار است.

«ایران ساخت» جشنواره‌ای فرهنگی هنری است در ابعاد ملی که با شعار «فناوری ایرانی=کسب و کار ایرانی» و باهدف حمایت از خدمات و تولید دانش بنیان قرار است دی ماه سال جاری به همت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و توسط ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان این معاونت، برپا شود.

پرویز کرمی سردبیر «سرآمد» که دبیرکلی نخستین جشنواره ملی فرهنگی هنری «ایران ساخت» را نیز برعهده دارد، در سرمقاله شماره جدید ماهنامه سرآمد، به بهانه انتشار خبر برگزاری این رویداد ملی، از اهمیت فرهنگسازی و ترویج اقتصاد دانش بنیان و تسری آن در همه اقشار و ابعاد جامعه نوشته است.

وی در یادداشتی با تیتر «مومن خود کافر افرنگ شو» که از اقبال لاهوری، آن را وام گرفته، نوشته است: «قضیه ایران ساخت یک قضیه ملی و مردمی است و ربطی به دولت و دولتمردان ندارد. اگر دولت بانی خیر شده تا این جشنواره جریان ساز فرهنگی، هنری را راه اندازی کند صرفا به این دلیل است که راه را برای ورود اقشار مختلف باز کند و فرهنگ توجه به ساخت ایران را فراگیر کند.» و بعد تاکید کرده است که «فکر می کنیم «کوالیتی» محصول غربی، حالا هر محصولی، بهتر است از کوالیتی جنس داخلی، حالا هر جنسی. این باور غلط را نه با مقاله و شعار می شود از بین برد و نه با خواهش و تمنا و برانگیختن احساسات. یک راه حل بیشتر وجود ندارد که چنین مانع ذهنی را از سر راه هم تولیدکننده و هم مصرف کننده برداریم و آن این است که بر کیفیت کالا تاکیدی موکد کنیم

خبرنگاران «سرآمد» در این شماره به سراغ سه تن از استخوان خرد کرده‌های صنعت رفته‌اند و با محوریت تولید ساخت داخل، تجربه‌های آنان را مکتوب کرده‌اند.

بیست و ششمین شماره ماهنامه خبری، علمی، تحلیلی وآموزشی «سرآمد» به صاحب امتیازی بنیاد ملی نخبگان، مدیرمسوولی سورنا ستاری و سردبیری پرویز کرمی در 132 صفحه، ویژه تیرماه 1395 در دسترس علاقه مندان قرار گرفته است.

* مهلت ثبت‌نام آزمون استخدامی دانشگاه‌های علوم پزشکی تمدید شد

سومین آزمون مشترک استخدامی فراگیر 12 دستگاه اجرایی و 68 دانشگاه از مجموعه دانشگاه‌های علوم پزشکی زیرمجموعه‌های وزارت بهداشت در روز جمعه 19 شهریور ماه برگزار می‌شود و دفترچه راهنمای ثبت‌نام این آزمون نیز بر روی سایت سازمان سنجش کشور قرار گرفته است.

برای داوطلبان دانشگاه‌های علوم پزشکی که تاکنون نتوانسته‌اند برای ثبت‌نام اقدام کنند مهلت ثبت‌نام تا دهم مردادماه تمدید شد.

داوطلبانی که تاکنون موفق به ثبت‌نام نشدند باید در مهلت مقرر به سایت سازمان سنجش مراجعه کرده و با مطالعه دقیقه دفترچه راهنما و اطلاعیه مربوط به اصلاحات دفترچه برای ثبت‌نام اقدام کنند.

* اهدای 40 بورس تحصیلی وزارت علوم به دانشجویان تحصیلات تکمیلی غرب آفریقا

عبدالرحیم نوه ابراهیم مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در سفری که به همراه وزیر امورخارجه به غرب آفریقا انجام گرفت، مقرر شد که وزارت علوم هر سال چهل بورس تحصیلی به دانشجویان دوره‌های ارشد و دکترای کشورهای غنا، نیجریه و گینه و مالی اعطا کند.

نوه ابراهیم گفت: وزیر علوم، تحقیقات وفناوری به ما ماموریت داد که در این سفر در راستای تقویت و توسعه روابط علمی اقدام کنیم.

وی افزود: در هریک ازاین کشورها ١٠ بورس تحصیلی به دانشجویان ارشد و دکتری می‌دهیم تا در ایران تحصیل کنند که در کل چهار کشور ٤٠ دانشجو می شود.

نوه ابراهیم گفت: در هر کشور از میان ١٠ نفر، پنج نفر بورس دانشگاه سیستان و بلوچستان می‌شوند و مابقی در دانشگاه‌های دیگر کشور تحصیل می‌کنند.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری افزود: با وزرای علوم این چهار کشور در این سفر مذاکره می‌کنیم و تلاش داریم این بورس تحصیلی را به مرور به دیگر کشورهای آفریقایی نیز بدهیم.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار 9 مرداد 95 ، کد مطلب: 13950506001374: www.farsnews.com



اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین