پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۸۹۷۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۲
محمد حسین عادلی دبیرکل پیشین مجمع کشورهای صادرکننده گاز گفت: ایجاد خط لوله بعد سیاسی قوی دارد و در شرایط کنونی نیز امکانپذیر نیست، اما اگر ال.ان.جی داشتیم علاوه بر کشورهای همسایه از جمله پاکستان می‌توانستیم به اروپا هم برویم، ولی نداریم و منتظر خط لوله هستیم که آن هم اجازه نمی‌دهند.
شعار سال:دبیرکل پیشین مجمع کشورهای صادرکننده گاز گفت: ایجاد خط لوله بعد سیاسی قوی دارد و در شرایط کنونی نیز امکانپذیر نیست، اما اگر ال.ان.جی داشتیم علاوه بر کشورهای همسایه از جمله پاکستان می‌توانستیم به اروپا هم برویم، ولی نداریم و منتظر خط لوله هستیم که آن هم اجازه نمی‌دهند.

محمد حسین عادلی، درباره برنامه صادرات گاز ایران اظهار داشت: ما باید یک راهبرد جدی برای صادرات گاز داشته باشیم که هنوز این راهبرد وجود ندارد، زیرا هنوز گاز در ایران بیش از آنکه یک کالای بین المللی باشد، مصرف داخلی دارد.

وی افزود: اگر راهبرد صادرات داشته باشیم، اولین اولویت همسایگان هستند که ارسال گاز به آنها با خط لوله کوتاه قابل تحقق است، اما در عین حال معتقدم ایران باید هر چه زودتر به فکر ایجاد ال.ان.جی باشد و بتواند از این طریق به بازارهای مختلف از جمله بازارهای منطقه‌ای آسیا صادرات داشته باشد.

 دبیرکل پیشین مجمع کشورهای صادرکننده گاز خاطرنشان کرد: صادرات از طریق خط لوله دارای ابعاد سیاسی بسیار قوی است، در حالی که ال.ان.جی حالت انعطاف‌پذیری دارد و می‌تواند از برخی از گلوگاه‌های سیاسی خاص عبور کرده و بفروش برسد. مخصوصا اینکه با وضعیتی که اکنون ال.ان.جی پیدا کرده، می‌تواند به صورت SPOT فروخته شود.

وی یادآور شد: ایجاد خط لوله بعد سیاسی قوی دارد و در شرایط کنونی نیز امکانپذیر نیست، اما اگر ال.ان.جی داشتیم علاوه بر کشورهای همسایه از جمله پاکستان می‌توانستیم به اروپا هم برویم، ولی نداریم و منتظر خط لوله هستیم که آن هم اجازه نمی‌دهند.

عادلی گفت: در حال حاضر پاکستان نزدیک‌ترین پروژه برای بوقوع پیوستن صادرات از مسیر خط لوله است ولی بیش از 20 سال است که این خط اجرایی نشده اما اگر ال.ان.جی داشتیم، می‌توانستیم رقابت داشته باشیم و بفروشیم.

وی تصریح کرد: صادرات گاز از مسیر خط لوله، سیاسی محسوب می‌شود به دلیل اینکه کشور مبدا و مقصد باید با هم رابطه خوبی داشته باشند و در آینده هم رابطه‌شان خراب نشود. چون وابستگی ایجاد می‌کند، ضمن اینکه کشورهای ثالث هم مخالف خط لوله نباشند ما خودمان با پاکستان مشکلی نداریم اما امریکا با خط لوله ما مخالف است، چون نمی‌خواهد پاکستان به ما وابسته شود، در نتیجه خط لوله مشکل ایجاد می‌کند.

رئیس هیئت مدیره انجمن اقتصاد انرژی ایران ادامه داد: قرار بود از مسیر پاکستان تا هند خط لوله احداث کنیم که مشکل سیاسی هند و پاکستان این اجازه را نداد اما اگر ال.ان.جی داشتیم به صورت تک محموله‌ای روی دریا می‌فروختیم.

وی گفت: در اواخر دهه 80، 3 طرح ایران ال.ان.جی، پارس ال.ان.جی و پرشین ال.ان.جی داشتیم که سرجمع حدود 20 میلیون تن می‌شد، اکنون امریکا 24 میلیون تن صادر می‌کند. اگر ما این سه ال.ان.جی را داشتیم، اکنون دو برابر هم شده بود و بیش از امریکا و روسیه صادرات ال.ان.جی داشتیم. به هر حال ال.ان.جی راهبرد می خواهد و ما باید آرام آرام به این سمت برویم.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا،تاریخ انتشار:22مهر1398،کد خبر:822461،www.ilna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
0
0
صادرات از طریق خط لوله دارای ابعاد سیاسی بسیار قوی است، در حالی که ال.ان.جی حالت انعطاف‌پذیری دارد و می‌تواند از برخی از گلوگاه‌های سیاسی خاص عبور کرده و بفروش برسد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین