پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۰۰۰۴
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۰۱:۵۱
در بازی ایران و کامبوج مشکل همیشگی درهای خروجی ورزشگاه دوباره خودش را نشان داد اما هنوز مسئولان فکری به حال آن نکرده اند.

شعارسال: هرزمان که صحبت از حضور زنان در ورزشگاه ها صورت می گرفت، دائم گفته می شد زیرساخت ها مناسب نیست و آن ها نمی توانند با این شرایط در استادیوم آزادی حاضر شوند.

آن چه که در روز 18 مهر رخ داد خلاف این مسئله را ثابت کرد و نشان داد زنان می توانند در ورزشگاه حاضر باشند و زیرساخت ها به مرور تکمیل شود؛ هرچند که مشکل خیلی بزرگی هم متوجه جایگاه زنان نبود. مشکلاتی که در روز بازی در ورزشگاه آزادی دیده شد اصلا مربوط به بانوان نبود بلکه این مسائل هم متوجه زنان و هم مردان تماشاگر بود. در واقع آن ها مشکلات اساسی مجموعه ورزشی آزادی هستند.

با توجه به اینکه ورود تماشاگران به صورت تدریجی است، ازدحام کمتری را قبل از شروع مسابقه شاهد هستیم اما در زمان خروج داستان متفاوت است. عده بسیار کمی هستند که در شرایط خاصِ بازی، در دقایق 80 تا 90 از ورزشگاه خارج می شوند اما آن هایی که تا پایان بازی در استادیوم هستند یک خطر بزرگ را متوجه خود می بینند.

خروجی های ورزشگاه آزادی به هیچ وجه ظرفیت لازم برای بیرون رفتن هواداران را ندارد. در بازی ایران و کامبوج و در بخش خروجی خانم ها کنترل جمعیت به هیچ وجه مناسب نبود و با عملکرد ضعیف مسئولان شرایط بدی ایجاد شد.

مسئولان برای اینکه بانوان با نظم سوار اتوبوس های جلوی تونل شوند در خروجی را باز نکردند. آن ها اجازه خروج تماشاگران را به صورت تدریجی می دادند و همین عامل مهمی برای ازدحام جمعیت پشت در شد. زمانی که مسئولان متوجه اشتباه خود و شرایط خطرناک شدند به یک باره در خروج را باز کردند؛ هرچند این کار هم نزدیک بود مشکلاتی را ایجاد کند.

با توجه به مشاهدات صورت گرفته این موضوع نه تنها جلوی در خروج زنان بلکه در بخش مردان و البته در بازی های دیگر هم رخ می دهد. به نظر می رسد مسئولان باید برای این موضوع یک فکر اساسی کنند.

بارها به این خاطر مشکلاتی به وجود آمده و قطعا حادثه 5 فروردین 1384 را کسی از خاطر نبرده است. بازی ایران و ژاپن در مقدماتی جام جهانی 2006 که به خاطر سو مدیریت در کنترل جمعیت 7 نفر جان خود را از دست دادند. اتفاقی که هنوز کسی مسئولیت آن را نپذیرفته و معلوم نیست آیا هلی کوپتر عامل این فاجعه بود یا موضوع دیگر؟

هرچه که بود مدیران باید فکر اساسی در این باره کنند. این مشکل ارتباطی به زیرساخت های حضور بانوان ندارد و مردان هم درگیر آن هستند؛ با توجه به جمعیت بیشتر مردان شاید بتوان گفت احتمال وقوع حادثه تلخ برای آن ها بیشتر است.

14 سال از حادثه تلخ ورزشگاه آزادی می گذرد اما هنوز هیچ فکری برای خروج تماشاگران در بازی های پرجمعیت نشده و مشخص نیست مسئولان منتظر یک حادثه تلخ دیگر هستند یا در کل نیازی به برطرف کردن این مشکل ندارند.

در پایان بهتر است به این نکته هم اشاره کرد که نحوه خروج تماشاگران هم ایراد دارد؛ قطعا یک طرف مشکل خود هواداران هستند که هیچ صبری برای خروج از ورزشگاه ندارند و با هول دادن یکدیگر مشکلات موجود را بزرگ تر می کنند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت جماران، تاریخ انتشار: 26مهر1398 ، کدخبر: 1273310: www.jamaran.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین