پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۲۸۱۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۵
بعد از نامه نگاری ها و بیانیه های متعدد به روسای دستگاه های مختلف کشور، از جمله رئیس جمهور، حالا شهروندان و کنشگران معترض و ناامید، دست یاری به سمت مقام معظم رهبری دراز کرده اند.
شعارسال: بعد از نامه نگاری ها و بیانیه های متعدد به روسای دستگاه های مختلف کشور، از جمله رئیس جمهور، حالا شهروندان و کنشگران معترض و ناامید، دست یاری به سمت مقام معظم رهبری دراز کرده اند.
 
خدیجه گلین مقدم، مدیر کمپین مخالفان انتقال آب خزر در گفت وگو با اسکان گفت که نامه ای با ثبت نام و نام خانوادگی و امضای هزاران نفر از شهروندان، کشاورزان، کنشگران و مردم عادی، خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده و از ایشان درخواست دارد با توجه به وضعیت بغرنج ابرچالش هایی زیست محیطی از جمله بحران آب، نسبت به "طرح انتقال آب خزر به کویر مرکزی"، دستور رسیدگی کارشناسی به این طرح را با توجه به مغایرت های قانون اساسی و مشکلات متعدد مبدا و مقصد این انتقال، بدهند.
 
متن کامل این نامه به شرح زیر است:
 
 به نام خدا
 
حضرت آیه‌الله سید علی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب
 
با اهدا سلام و تحیت
 
عنوان: ارسال ده هزار "نام و نام خانوادگی" مردم شریف ایران در مخالفت با انتقال آب خزر به فلات مرکزی ایران 
 
حضرتعالی مستحضرید که ایران با ابرچالش‌های زیست‌محیطی، مانند بحران آب روبرو است. تکرار اشتباهات گذشته مدیران در این عرصه، کشور را وارد مرحله خطرناک‌‌‌ و ناپایدار‌ قرار داده است.
 
 تائید طرح انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی (کویر) توسط بلندپایه‌ترین مقام اجرائی کشور نگرانی‌های زیادی را بین نخبگان، متخصصان، کارشناسان و آحاد مردم آگاه و دلسوز کشور  به خصوص مردم نجیب سه استان شمالی ایجاد کرده است. این طرح شتاب‌‌زده و غیرکاشناسی مغایر با اصل پنجاهم قانون اساسی است که می‌گوید:
 
"در جمهوری اسلامی، حفاظت محیط زیست که نسل امروز و نسلهای بعد باید در آن حیات اجتماعی رو به رشدی داشته باشند، وظیفه عمومی تلقی می‌گردد. از این رو فعالیتهای اقتصادی و غیر آن که با "آلودگی محیط زیست یا تخریب غیر قابل جبران" آن ملازمه پیدا کند، ممنوع است."
 
تجربیات جهانی و تحقیقات علمی نشان می‌دهد که انتقال آب بین‌حوزه‌ای و دستکاری آب‌های بسته دارای اثرات بسیار مخرب و غیر قابل جبران در ابعاد مختلف زیست‌محیطی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی در مبدا و مقصد است. در ایران نیز انتقال آب کارون، زاینده رود، دستکاری دریاچه ارومیه، آبگیری غیر‌کارشناسانه سد گتوند، خالی شدن آبخوان‌ها، نهضت سد‌سازی و خشک شدن رودها، تالاب‌ها‌، نگرفتن حقابه‌‌‌ها و غیره، همه از شاهکارهای مدیریتی برخی مدیران آب و خاک در این چند دهه است که در نبود بیداری مردم و عدم به کارگیری مدیران توانمند، آبها منهدم و کشور را وارد مرحله ورشکستگی آبی کرده‌است. طرح انتقال آب خزر به فلات مرکزی ایران نیز از قاعده پرخطر انتقال آب بین حوزه‌ای مستثنی نیست. اجرای این طرح "امنیت‌ملی" را به خطر می‌اندازد و ایران را از نقشه جغرافیایی جهان محو خواهد کرد. کاسپین فقط یک دریاچه‌‌‌ است مانند ارومیه و آرال و غیره که طاقت دستکاری‌های انسانی‌ را  نداشته و در کوتاه مدت خشک خواهد شد.
 
رهبر معظم انقلاب؛
 
در اینجا امکان شرح تفضیلی طرح و اثرات مخرب آن نیست و فقط به کلیات آن اشاره‌ می‌کنیم. این طرح فاقد توجیه اقتصادی و فاقد ارزیابی‌های جامع تخصصی زیست‌محیطی، اجتماعی و فرهنگی و سیاسی- امنیتی است و برای عواقب فاجعه‌بار آن هیچگونه پیش‌بینی صورت نگرفته است. پیامدهای منفی آن نیز در مقیاس منطقه‌ و فرامنطقه‌ است.
 
 خروج  سالانه ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب شیرین و بازگشت میلیون‌ها تن نمک و پساب لجنی و گرما به دریاچه موجب مرگ اکوسیستم دریایی خواهد شد. گسست و نابودی هکتارها جنگل هیرکانی، زمین شالیزاری، باغی و نابودی میلیونها تن خاک حاصلخیز بخشی از مشکلات زیست‌محیطی آن است. بادهای قطبی در صورت خشک شدن دریا، نمک را بی‌رحمانه به اطراف پراکنده و پیامدهای ناگواری در مبدا انتقال برجای خواهد گذاشت. کاهش ورودی آب رودها، کاهش ریزش‌های جوی و پس‌روی آب دریا نیز همچنان ادامه دارد. اشتراک دریا بین پنج کشور نیز جای تامل دارد. ورود آلاینده‌های نفتی فاضلابهای خانگی و بیمارستانی و زهراب صنعتی اکوسیستم این دریا را مختل کرده است. در شمال کشور بیش از "هفت میلیون" نفر در فصل کشت دچار کمبود آب هستند. استان گلستان در محاصره کویر و مازندران در شرف کویری شدن است و ایجاد سدهای فینسک، چرگت و زارم رود بر روی تجن این روند را تسریع می‌کند. وضعیت گیلان نیز با ساخت سدها و تخریب جنگل وخیم‌تر خواهد شد. حال با این وضعیت بد چگونه می‌توان آب یک دریاچه را به کویر خشک و سیری‌ناپذیر منتقل کرد؟
لذا از حضرتعالی تقاضا می‌شود دستور فرمائید تا مطالعه و اجرای طرح انتقال آب خزر به فلات مرکزی متوقف و  مطالعه و اجرای طرح آبرسانی از دریای عمان در دستور کار وزارت نیرو قرار گیرد تا مشکل کم آبی کشور به صورت بنیادین حل و کشور به سوی توسعه‌پایدار سوق داده شود.
 
با احترام
دکتر خدیجه گلین مقدم
مدیر کمپین مخالفین انتقال آب خزر به کویر
۱۳۹۷/۱۰/۳۰
 
- پیوست: 10192 نام و نام خانوادگی در ۱۳۲ صفحه تقدیم می‌شود.
- پرینت نامه به صورت دستی در اختیار دفتر ارتباط مردمی مقام معظم رهبری قرار داده شده است.
- فایل اصلی نامه به همراه امضا مردمی در کانال کمپین موجود است.
- بقیه رونوشت‌ها در فایل اصلی موجود است.
 
رونوشت:
-  ریاست محترم جمهوری دکتر حسن روحانی
- ریاست محترم مجلس دکتر علی لاریجانی
-  ریاست محترم قوه قضائیه آیه‌الله صادق آملی لاریجانی
- وزیر محترم نیرو دکتر رضا اردکانیان
 -  رئیس سازمان محیط‌زیست دکتر عیسی کلانتری
- آیه‌الله نورمفیدی نماینده محترم ولی‌فقیه استان گلستان
- آیه‌الله طبرسی نماینده محترم ولی‌فقیه استان مازندران
- آیه‌الله فلاحتی نماینده محترم ولی فقیه گیلان
- استانداران استان های شمالی
و...
 

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری اسکان نیوز  ،تاریخ انتشار:  11  آبان 1398،کدخبر: 23558 ،www.eskannews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
France
۱۷:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۴
0
0
مگه این که خود رهبری وارد بشن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین