پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۱۴۱۱
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۵
مدیرکل روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست در واکنش به انتشار یک گزارش مستند با عنوان "سازمان محيط زيست با انتقال آب خزر بدون ارزيابي موافقت كرد/شليك مستقيم محيط زيست به خزر و جنگل هاي هيركاني" در اسکان نيوز ، جوابیه ای را به این سایت خبری تحلیلی ارسال کرد.

شعارسال: متن کامل این جوابیه به شرح زیر است:

مدير مسئول محترم سايت اسكان نيوز

موضوع: پاسخ به انتقاد رسانه اي با عنوان "سازمان محيط زيست با انتقال آب خزر بدون ارزيابي موافقت كرد/شليك مستقيم محيط زيست به خزر و جنگل هاي هيركاني"

با سلام و احترام؛

با توجه به درج خبری با عنوان "سازمان محیط زیست با انتقال آب خزر بدون ارزیابی موافقت کرد/ شلیک مستقیم محیط زیست به خزر و جنگل های هیرکانی" در تاریخ۲۰ مهر ۱۳۹۸، خواهشمنداست بر اساس قانون مطبوعات، دستور فرمایید پاسخ این سازمان در همان صفحه منتشر شود.

موافقت مشروط و همراه با ارزیابی زیست محیطی سازمان محیط زیست با طرح انتقال آب خزر

سازمان حفاظت محیط زیست با اجرای کلی طرح انتقال آب دریای خزر به سمنان موافقت کرده است، اما مشروط بر اینکه اگر مجری به تعهدات خود در روند اجرا عمل نکند، بر اساس سند محضری که به امضای دو طرف (مجری و سازمان حفاظت محیط زیست) خواهد رسید، سازمان محیط زیست روند اجرا را متوقف خواهد کرد.

پروژه انتقال آب خزر به سمنان برای سازمان محیط زیست به لحاظ فرایندی با هر پروژه دیگری تفاوت نمی‌کند و در صدور مجوز به این موارد توجه و بقیه موارد هم عنوان شروط در حین ساخت و بهره‌برداری لحاظ می‌کنیم.

ضمن اینکه،سازمان محیط زیست، هر سه ماه یک‌بار روند اجرا نظارت می‌کند، در مجوز انتقال آب خزر به سمنان هم دقیقا همین طور عمل می شود، یعنی وزارت نیرو به عنوان کارفرما و مجری درخواست انتقال آب برای شهرستان سمنان را داده است، سازمان حفاظت محیط زیست هم می‌گوید: در این میان دو مساله مهم وجود دارد که مهم‌ترین آن این است که انتقال چه مسیری می‌خواهد به سمنان انجام شود و تاسیسات مورد نیاز هم باید در مکان‌هایی که مورد تایید سازمان است، قرار گیرد.

بنابراین سازمان حفاظت محیط زیست ملاحظات خود را اعلام می کند و در قالب سند محضری مجری و پیمانکار تعهد می‌کند ملاحظات محیط زیستی را رعایت کند و اگر نتوانند، سازمان حفاظت محیط زیست فرایند اجرا را متوقف می‌کند.

برای سازمان حفاظت محیط زیست الزامات محیط زیستی پروژه مهم است

بخش اقتصادی این پروژه به سازمان محیط زیست مربوط نمی‌شود. در مورد با مسائل اجتماعی پروژه نیز از طرف دولت، استانداران موظف هستند مدیریت تعارضات را انجام دهند و این جزو وظایف آنها شده است. پس برای سازمان حفاظت محیط زیست الزامات محیط زیستی پروژه مهم است که در قالب سند محضری از مجری تعهدات لازم گرفته خواهد شد.

در صورت تخطی از ضوابط محیط زیستی،طرح انتقال آب خزر متوقف خواهد شد

تمام الزامات و تعهداتی است که مجری باید انجام دهد در واقع یک سند محضری است و در آن مجری متعهد به اجرای تمام الزامات تعیین شده از جمله الزامات زیست محیطی می‌شود که اگر در روند اجرا از آنها خارج شد سازمان محیط زیست می‌تواند پروژه را متوقف کند مانند پروژه چغاخور که الان متوقف شده است.

بنابراین دو بخش این پروژه به سازمان محیط زیست مربوط می‌شود؛ یکی اینکه خط انتقال باید از کجا باید عبور کند که تعهد گرفته شد. و فقط می‌تواند از خط انتقال گاز و نفت ری - نکا عبور کند و انتقال فقط از این کریدور امکان‌پذیر است. حال، ممکن است وزارت نیرو با این مسیر موافقت نکند ، این دیگر مشکل آنهاست. یعنی اگر می‌خواهند انتقال انجام شود باید به این مسیر تعیین‌شده پایبند باشند، یا اگر قرار است مسیری از بین جنگل عبور کند باید از زیر زمین باشد تا تخریبی صورت نگیرد، تمام ملاحظات به آن ها منتقل شد و تمام این تعهدات به سند محضری تبدیل می‌شود.

بنابراین سازمان حفاظت محیط زیست بصورت کلّی در کلان با طرح انتقال آب خزر به سمنان موافقت کرده است و اگر مجری طرح در مسیری که سازمان حفاظت محیط زیست تایید کرده عمل نکند، مجوز لغو می‌شود.

در برداشت آب از دریا آب و نحوه تخلیه پساب ها نیز لازم است شروطی مدنظر پیمانکار قرار گیرد. مجری طرح باید به تعهدات خود عمل کنند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت اسکان نیوز، تاریخ انتشار: 3آبان1398 ، کدخبر: 23455: www.eskannews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین