پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۳۳۲۰
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۱
استفاده از آب باران، استفاده از آب خاکستری یا فاضلاب و بازچرخانی آب، استفاده از پساب در کشاورزی و صنعت، روش های کم مصرف آبیاری، متعادل سازی فشار در خطوط، استفاده از تجهیزات و شیرآلات کاهنده مصرف، کنترل آبِ به حساب نیامده، به کار گیری روش های کشت کم مصرف، اصلاح بافت خاک، استفاده از گیاهان کم مصرف در کشاورزی و فضای سبز، فرهنگ سازی و تغییر ذائقه مردم در راستای کاهش سهم محصول پر مصرف در تغذیه و ... بخشی از روش هایی است که در دنیا در راستای مدیریت مصرف آب مورد توجه قرار می گیرد. حال در خصوص موضوع انتقال آب دریای خزر به کویر مرکزی، علاوه بر همه انتقادات وارد بر طرح، چند سوال اساسی به شرح زیر مطرح است که می بایست از طرف متولیان امر به آن پاسخ داده شود.

شعار سال: "انجمن اسلامی مهندسان استان های شمالی" با صدور یک بیانیه درباره "انتقال آب دریای خزربه کویر مرکزی ایران" هشدار داد. در این بیانیه با تاکید بر آمار و ارقام رسمی و دولتی و پرسش هایی اساسی از مسوولان متولی، بر این نکته تاکید شده که « آیا منطقی است در یک استان خشک و کویری آمار کشت آبی بیش از 80 درصد (هشتاد) کشاورزی استان باشد؟ و آیا تحلیلی منطقی و منصفانه بر افزایش آمار سطح زیر کشت مزارع، باغات، دامداری ها و استخرهای پرورش ماهی از چهل سال پیش تاکنون در استان سمنان و کویر مرکزی دارند؟ به عنوان مثال، سطح زیر کشت پسته در شهر دامغان ِ سمنان از ابتدای انقلاب تاکنون 40  برابر شده و هیچیک از راه ها و روش های اصلاح الگوی مصرف آب و الگوی کشت و آبیاری را در سمنان و استان های کویری مرکزی به کار نبسته اند؛ ضمن اینکه ایجاد صنایع آب بر در این استان همچنان ادامه دارد.

در بخشی از این بیانیه آمده است: « مردم فرهیخته ایران؛ چند سالی است که به بهانه کم آبی کویر مرکزی ایران طرحی با عنوان انتقال آب دریای خزر به کویر مرکزی در دستور کار قرار گرفته و نگرانی هایی را بین مردم و علاقمندان محیط زیست ایجاد نموده است. بسیاری از متخصصین زمینه های مختلف اعم از محیط زیست، جغرافیا، مهندسی آب، کشاورزی، زمین شناسی، اقلیم شناسی، جامعه شناسی و ... به دلایل متعدد از جمله کاهش تراز آب دریای خزر، افزایش شوری و دمای آب ، از بین رفتن خلیج ها و تالاب های مناطق شمالی و به ویژه از بین رفتن حداقل 40 هکتار از جنگل های هیرکانی، هزینه بالای اجرا و بهره برداری و نگهداری سیستم شیرین سازی و خطوط پمپاژ، مخالفت خود را با اجرای چنین طرحی اعلام نموده اند؛ اما "انجمن اسلامی مهندسان استان های گلستان، مازندران و گیلان" قصد دارند موضوع را از جنبه ای مهم  که کمتر به آن پرداخته شده بررسی نماید.»

در ادامه این بیانیه می خوانیم:« با روند شتابان توسعه در سده های گذشته، انسان فقط به تامین منابع و مصرف روز افزون آنها اندیشید اما امروزه، توسعه بدون توجه به مدیریت مصرف منابع امکان پذیر نیست و بهره وری در استفاده از سرمایه، نیروی انسانی ، زمان ، انرژی ، مواد اولیه ، آب و ... در دستور کار قرار دارد. در زمینه منبع ارزشمند آب علاوه بر فرهنگ سازی در خصوص کاهش مصرف، گام های بزرگی به وقوع پیوسته که متاسفانه در کشور ما یا به طور کلی مورد غفلت است یا گام ها به شدت کند و کاملا نمایشی و مقطعی است. استفاده از آب باران، استفاده از آب خاکستری یا فاضلاب و بازچرخانی آب، استفاده از پساب در کشاورزی و صنعت، روش های کم مصرف آبیاری، متعادل سازی فشار در خطوط، استفاده از تجهیزات و شیرآلات کاهنده مصرف، کنترل آبِ به حساب نیامده، به کار گیری روش های کشت کم مصرف، اصلاح بافت خاک، استفاده از گیاهان کم مصرف در کشاورزی و فضای سبز، فرهنگ سازی و تغییر ذائقه مردم در راستای کاهش سهم محصول پر مصرف در تغذیه و ...  بخشی از روش هایی است که در دنیا در راستای مدیریت مصرف آب مورد توجه قرار می گیرد. حال در خصوص موضوع انتقال آب دریای  خزر به کویر مرکزی، علاوه بر همه انتقادات وارد بر طرح، چند سوال اساسی به شرح زیر مطرح است که می بایست از طرف متولیان امر به آن پاسخ داده شود.

آیا تحلیلی منطقی و منصفانه بر افزایش آمار سطح زیر کشت مزارع ، باغات ، دامداری ها و استخرهای پرورش ماهی چهل سال پیش تاکنون استان سمنان و کویر مرکزی دارند؟ به عنوان مثال سطح زیر کشت پسته در شهر دامغان از ابتدای انقلاب 40  برابر شده است( مطابق خبر مندرج در خبرگزاری ایرنا با کد 82977985 تحت عنوان "توسعه کشت پسته در سمنان نیازمند برنامه ریزی").

کدام یک از راه ها و روش های فوق را در سمنان و استان های کویری مرکزی به کار بسته اند؟ تعطیلی یا انتقال "صنایع آب بر"  به کنار؛ از ایجاد کدام صنعت آب بر در این مناطق جلوگیری کرده اند؟ در چند درصد شهرها و روستاها مطالعات آب به حساب نیامده انجام و اجرای آن عملیاتی شده است؟ چند درصد مزارع و باغات به روش های کم مصرف آبیاری مجهز شده اند؟ آیا منطقی است در یک استان خشک و کویری آمار کشت آبی بیش از 80 (هشتاد) درصد کشاورزی استان باشد؟ ( مطابق اطلاعات مندرج تحت عنوان "توانمندی های بخش کشاورزی استان سمنان" در سایت سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان)

در این بیانیه همچنین با اشاره به اینکه باید به سوال های فوق پاسخ درست و علمی داده شود آمده است:« به موارد فوق می توان سوالات متعدد دیگری افزود که از آن صرف نظر می شود. بدیهی است تا زمانی که پاسخ این سوالات به روشنی اعلام نشود انتقال آب از هر نقطه، چه دریای خزر، چه خلیج فارس و دریای عمان و چه سدهای واقع در شمال رشته کوه های البرز از اساس فاقد منطق بوده و به روشنی، حیف و میل بیت المال به نفع گروهی خاص محسوب می شود.

در این راستا علاوه بر مردم فهیم سه استان شمالی از همه مردم علاقمندان به سربلندی میهن انتظار می رود در مقابل اجرای  پروژه ای که می تواند موجب تضییع حقوق آیندگان این مرز و بوم باشد از همه ظرفیت های قانونی برای توقف این پروژه و پروژه های اینچنینی که تخریب محیط زیست و آسیب به آینده کشور را در پی دارد استفاده نمایند.»

در انتهای بیانیه انجمن مهندسان سه استان شمالی با تاکید بر اینکه « متاسفانه فعالیت های مقطعی و پراکنده نمایندگان سه استان شمالی در مجلس شورای اسلامی کافی نبوده و انفعال و سکوت اکثریت مسئولین این سه استان نگران کننده و فاقد توجیه است و بی شک دیر یا زود باید پاسخگو باشند» اشاره شده که امید است که با هشیاری، همراهی و مطالبه گری همه مردم در کنار پیگیری مسئولین و نمایندگان از وقوع هر عملی که منجر به تخریب و آسیب به گوشه ای از سرزمین عزیزمان ایران می شود جلوگیری شود.»

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی اسکان، تاریخ 14 آبان 98، کد مطلب: 23626: www.eskannews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین