پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۲۴۶۷۷۰
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۱
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی از برگزاری دوره‌های بین‌المللی این دانشگاه خبر داد و گفت: تا کنون مجوز جذب دانشجوی خارجی در چهار استان را دریافت کرده‌ایم.

شعار سال: « علمی شو کاربردی شو » این جمله شعاری است که دانشگاه جامع علمی کاربردی برای خودش در نظر گرفته است. در واقع این دانشگاه خودش را متولی آموزش مهارتی و کارآفرینی اقشار مختلف جامعه در هر صنف و سنی  به خصوص قشر جوان می داند چراکه با ایجاد رشته های میان رشته ای که با نیاز بازار کار مطابقت دارد دانشجویان را علاوه بر آموزش های نظری ، وارد مرحله کسب و کار در قالب کارگاه های آموزشی یا شرکت در خط تولید صنایع مختلف می کند.

به گفته رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی این دانشگاه در حال  ریل گذاری بوده  و خانه تکانی کرده است به طوری که اکنون دارای ۸۰۰ رشته مهارتی در همه مراکز علمی کاربردی در سطح کشور است و توانسته با جذب اقشار مختلف جامعه و آموزش تئوری و تجربی گام مهمی را در اقتصاد مقاومتی و رونق تولید ایفا کند.

یکی از تأکیدات مقام معظم رهبری درتوصیه های هفت گانه  بیانیه گام دوم انقلاب مهارت افزایی، کارآفرینی و تحقیق و پژوهش در دانشگاه ها بود که باید مورد توجه همه مراکز علمی، پژوهشگاه ها و دانشگاه ها قرار گیرد که در این رابطه دانشگاه جامع علمی کاربردی تا کنون توانسته نقش محوری را در اجرای منویات مقام معظم رهبری ایفا کند. از طرفی باید به این نکته اشاره شود که در دنیای امروز داشتن مهارت برای دانشجویان از اهمیت بسیار زیادی در توسعه علمی برخوردار است زیرا آینده هر کشوری توسط نیروی انسانی آن کشور ساخته می شود.

در حال حاضر با توجه به ورود تکنولوژی های نوظهور به زندگی انسان ها کشورهایی که دارای علم و فناوری پیشرفته باشند، می توانند نه تنها آینده خود را بلکه مسیر حرکت سایر کشورها را در دست بگیرند.

برای آشنایی بیشتر با فعالیت های این دانشگاه مهارتی و کارآفرین ساعتی را در حاشیه مراسم جشن ورودی های جدید این دانشگاه در برج میلاد با محمدحسین امید رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی به گفت وگو پرداختیم،‌ این گفت‌وگو در حالی بود که وی آینده کیفیت آموزش مهارتی، اشتغال آفرینی دانشجویان و تحول در اقتصاد را نتیجه عملکرد این دانشگاه عنوان کرد.

آنچه در گفت‌وگوی ما با محمدحسین امید می خوانید:

* دانشگاه علمی کاربردی یک میلیون دانشجوی مهارتی دارد

* جمعیت دانشجویان مهارتی کشور در حال حاضر کمتر از ۱۵ درصد است

* ۳۰ درصد از شهریه دانشجویان را دولت پرداخت کند

* وظیفه دانشگاه علمی کاربردی آموزش مهارتی خاص است

* دانشگاه جامع دارای ۸۰۰ رشته مهارتی است

* باید از زیرساخت‌های پژوهشی و تحقیقاتی حمایت‌ مالی شود

* زیرساخت‌های پژوهشی دانشگاه‌های ایران مربوط به ۲۵ سال گذشته است

* دانشگاه علمی کاربردی دارای ۴۰۰ هزار ظرفیت است

* خانه تکانی دانشگاه باعث افزایش کیفیت شده است

* تا ۱۵ درصد به دانشجویان تخفیف شهریه می دهیم

* برای جذب دانشجوی خارجی با کشور آلمان وارد مذاکره شده‌ایم 

* مجوز جذب دانشجوی خارجی در چهار استان را دریافت کرده ایم

* مراکز علمی کاربردی در کشور عراق راه اندازی می شود

* برگزاری دوره‌های بین‌المللی در کشورهای آلمان و اتریش

  • دانشگاه علمی کاربردی یک میلیون دانشجوی مهارتی دارد

دانشگاه علمی کاربردی که به عنوان یک دانشگاه مهارتی شناخته شده است تا کنون چقدر توانسته در رسالت خود موفق عمل کند؟

امید: براساس قانون برنامه ششم توسعه ۳۰ درصد از دانشجویان کشور باید دانشجوی مهارتی باشند. این در حالی است که اکنون با کاهش دانشجو در سطح دانشگاه‌ها روبه‌رو هستیم، تعداد دانشجویان کشور به سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفر رسیده است که ۳۰ درصد از این تعداد یک میلیون دانشجو می‌شوند، در واقع کشور باید دارای یک میلیون دانشجوی مهارتی باشد که خوشبختانه باید بگویم این تعداد در حال حاضر در دانشگاه علمی کاربردی در سطح کشور در حال تحصیل هستند. 

 جمعیت دانشجویان مهارتی کشور کمتر از ۱۵ درصد است

در حال حاضر به چه میزان دانشجوی مهارتی دارید؟

امید: جمعیت دانشجویان مهارتی کشور در حال حاضر کمتر از ۱۵ درصد است که برای رسیدن به ۳۰ درصد از دانشجویان طبق قانون برنامه ششم توسعه، باید نسبت به افزایش دانشجویان مهارتی گام‌های مؤثری برداشته شود که برای این امر وجود ظرفیت و استقبال دانشجویان از مهمترین عوامل است. از طرفی باید بگویم در حال حاضر دانشگاه علمی کاربردی به تنهایی همه یک میلیون نفر دانشجوی مهارتی را در دانشگاه خود جذب کرده است. این در حالی است که دانشگاه فنی حرفه‌ای نیز در کنار ما فعالیت‌های خوبی در مهارتی کردن دانشجویان دارد.

 جمعیت دانشجویان مهارتی کشور در حال حاضر کمتر از 15 درصد است که برای رسیدن به ۳۰ درصد از دانشجویان طبق قانون برنامه ششم توسعه، باید نسبت به افزایش دانشجویان مهارتی گام‌های مؤثری برداشته شود.

* ۳۰ درصد از شهریه دانشجویان را دولت پرداخت کند

علت کاهش دانشجوی دانشگاه علمی کاربردی چیست؟

امید: علت اینکه دانشجویان از دانشگاه‌هایی مانند فنی حرفه‌ای و علمی کاربردی استقبال نمی‌کنند، به دلیل بالا بودن هزینه‌های مختلف است که در این رابطه ما از دولت درخواست کردیم برای بعضی از رشته‌های تحصیلی که مورد نیاز خود دستگاه دولت است، در بعضی از مناطق که خود دولت تعیین می‌کند، برای برخی از دانشجویان تسهیلاتی درنظر بگیرد، به طوری که ۳۰ درصد از شهریه آنها را دولت کمک کند که اگر یک حساب سرانگشتی بکنیم، این عدد برای کل کشور عدد بزرگی نیست، چرا که باید بگویم راه برون‌رفت از مشکلات بیکاری تنها در کارآفرینی و مهارت‌افزایی دانشجویان است. 

* وظیفه دانشگاه علمی کاربردی آموزش مهارتی خاص است

وظیفه اصلی دانشگاه علمی کاربردی در آموزش مهارتی چیست آیا با دانشگاه فنی و حرفه ای موازی کاری دارید؟

امید: دانشگاه علمی کاربردی و دانشگاه فنی حرفه‌ای برای اینکه موازی‌کاری نکنند، با یکدیگر تقسیم کار کرده‌اند به طوری که وظیفه ما آموزش مهارتی خاص است اما وظیفه دانشگاه فنی حرفه‌ای آموزش‌های مهارتی عام است. به طور مثال؛ رشته مکانیک آموزش مهارتی عام محسوب می‌شود، اما در همین رشته اگر شاخه‌ای از آن را انتخاب کنیم مانند مکانیک ساختمان یا تأسیسات کارخانه، آن موقع است که آموزش مهارتی خاص تلقی خواهد شد. در واقع دانشگاه علمی کاربردی با انتخاب یک شاخه یا موضوع از رشته تحصیلی، آموزش مهارتی خاص می‌دهد. 


چقدر رشته های تحصیلی این دانشگاه با بازار کار تطابق دارد؟

* ۸۰۰ رشته مهارتی در دانشگاه وجود دارد

امید: دانشگاه علمی کاربردی در حال حاضر دارای ۸۰۰ رشته مهارتی خاص است که خوشبختانه دانشجویان با استقبال خوبی از این رشته‌ها توانسته‌اند تاکنون توانمندی‌های خوبی را به دست آورند، چرا که بیشتر فارغ‌التحصیلان دانشگاه در رشته تحصیل خود صاحب شغل بوده و حتی برخی از آنها نیز به عنوان کارآفرین با ایجاد مشاغل مختلف افراد دیگری را نیز مشغول به کار کرده‌اند این در حالی است که هیأت امننایدانشگاه علمی کاربردی و دانشگاه فنی حرفه‌ای به صورت مشترک هستند و با یکدیگر کار می‌کنند که این نشان‌دهنده آن است که هیچ‌گونه مشکلی بین این دو دانشگاه وجود ندارد. 

* باید از زیرساخت‌های پژوهشی و تحقیقاتی حمایت مالی شود

به نظر شما پژوهش و تحقیقات دانشگاهی چقدر می تواند در پیشرفت علمی تأثیر گذار باشد؟

امید: من معتقدم اگر می‌خواهیم کشور از لحاظ علم و فناوری پیشرفت کند، باید زیرساخت‌های پژوهشی و تحقیقاتی را با حمایت‌های مالی دنبال کنیم. در حال حاضر به طور مثال؛ بودجه‌ای که یکی از دانشگاه‌های عربستان در حوزه علمی هزینه می‌کند به اندازه کل بودجه آموزش عالی کشور ما است. از طرفی باید به این نکته اشاره کنم که اکنون اساتید دانشگاه‌های ما با حقوق‌های بسیار پایین مشغول به کار هستند که اگر این افراد در کشورهای همسایه مشغول به کار شوند نزدیک به هشت تا هشت هزار دلار حقوق خواهند گرفت. این در حالی است که کار کردن در چنین شرایطی با اساتید دانشگاهی بسیار دشوار است، چرا که آنها نمی‌توانند در مجامع علمی و بین‌المللی شرکت کنند، زیرا با توجه به وضعیت نوسانات دلار و ارز، امکان فرصت‌های مطالعاتی و شرکت در مجامع علمی وجود ندارد که در این رابطه باید بگویم حضور اساتید و دانشمندان در کشورهای مختلف باعث انتقال دانش به داخل کشور شده و پیشرفت کشور را در پی خواهد داشت. 

 اکنون اساتید دانشگاه‌های ما با حقوق‌های بسیار پایین مشغول به کار هستند که اگر این افراد در کشورهای همسایه مشغول به کار شوند نزدیک به هفت تا هشت هزار دلار حقوق خواهند گرفت.

* زیرساخت‌های پژوهشی دانشگاه‌های ایران مربوط به ۲۵ سال گذشته است

وضعیت پیشرفت علم و فناوری کشور را چگونه می بینید؟

امید: در حال حاضر پیشرفت‌های علمی ایران در حوزه‌های مختلفی مانند بایوتکنولوژی، نانوتکنولوژی و صنایع هوا فضا و همچنین در حوزه انرژی هسته‌ای بسیار قبال توجه است به طوری که در دنیا همه کشورها را شگفت‌زده کرده است. البته باید به این نکته اشاره کنم که تمام این پیشرفت‌های علمی با کمترین امکانات و در شرایط بسیار سخت اقتصادی انجام صورت گرفته است، چرا که زیرساخت‌های پژوهشی دانشگاه‌های ما مربوط به 25 سال گذشته بوده و تاکنون بازسازی نشده است. در دنیا مراکز و دستگاه‌های تحقیقاتی در طول یک سال دو مرتبه تغییر می‌کند، اما در کشور ما دستگاه‌های آزمایشگاهی مربوط به ۲۵ سال قبل بوده و ما قدرت خریداری دستگاه‌های مورد نیاز و به روز را نداریم. 

* کاهش دانشجو در کشور برای همه دانشگاه‌ها اتفاق افتاده است

کاهش دانشجو روند فعالیت دانشگاه را با مشکل رو به رو نکرده است؟

امید: کاهش دانشجو در کشور برای همه دانشگاه‌ها اتفاق افتاده است، به طور معمول نیز دانشگاه علمی کاربردی هم دچار این کاهش جمعیتی بوده اما به نسبت دیگر مراکز علمی، کاهش دانشجو برای دانشگاه علمی کاربردی کمتر از سایر دانشگاه‌ها بوده است، به طوری که به گفته رئیس سازمان سنجش 80 هزار نفر از کسانی که در دوره‌های هنرستان و کاردانش درس خوانده بودند، به دانشگاه‌های علمی کاربردی و فنی حرفه‌ای برای ادامه تحصیل مراجعه می‌کردند، اما در حال حاضر با توجه به وضعیت اقتصادی، بیشتر دانش‌آموزان، دانشگاه‌های دولتی به واسطه رایگان بودن به تحصیل انتخاب می‌کنند. این در حالی است که دولت اگر شرایطی را فراهم کند که دانشجو در شرایط مساوی دانشگاه محل تحصیل خود را انتخاب کند، بدون شک دانشجو دانشگاه مهارتی را انتخاب خواهد کرد. 

* دانشگاه علمی کاربردی ۴۰۰ هزار ظرفیت دارد

در حال حاضر ظرفیت دانشگاه علمی کاربردی چقدر است؟

امید: در حال حاضر دانشگاه علمی کاربردی دارای ۴۰۰ هزار ظرفیت است که به احتمال زیاد با پذیرش تکمیل ظرفیت دانشجو نیز تعداد دانشجویان ما به ۸۰ هزار نفر خواهد رسید و باز هم ما دارای ظرفیت خالی هستیم، در واقع یک پنجم ظرفیت خود دانشجو جذب کرده‌ایم. به معنای دیگر، این دانشگاه ۲۰ درصد از ظرفیت خود را دانشجو داشته و ۸۰ درصد دیگر خالی است. البته باید به این نکته اشاره کنم که در بعضی از زیرنظام‌های دیگر نیز بیشتر از این تعداد ظرفیت خالی مانده است. 

* خانه تکانی دانشگاه باعث افزایش کیفیت شده است

چرا تعداد زیادی از مراکز علمی کاربردی در سطح کشور را حذف کردید؟

امید: دانشگاه علمی کاربردی از سال ۹۵ خانه‌تکانی اساسی انجام داده که باعث افزایش کیفیت شده است، به طوری که نزدیک به ۱۰۷۲ مرکز علمی کاربردی داشتیم که اکنون این مراکز به ۶۳۲ مرکز کاهش پیدا کرده است. در واقع بسیاری از مراکزی که شرایط لازم و استانداردهای مورد نیاز وزارت علوم را نداشتند تعطیل کرده‌ایم. در واقع باید بگویم بخشی از این مراکز توسط دولت تعطیل شده، بخشی دیگر نیز در نظام جدید آموزش دانشگاه علمی کاربردی که نظام جدید و دارای حساب کتاب و قانون منظم بود، خود مراکز تصمیم به تعطیل کردن گرفتند و درنهایت بخش دیگری نیز به دلایل نداشتن امتیازات لازم از چرخه فعالیت حذف شدند، این در حالی است که این دانشگاه هر سال به ارزیابی و سطح‌بندی مراکز خود می‌پردازد که نتیجه آن این است که مراکزی که به طور مستمر دو سال در سطح چهار قرار داشته باشند، همانند دیگر مراکز حذف خواهد شد، مگر آنکه رتبه و سطح خود را ارتقا دهند. 

*  تا ۱۵ درصد به دانشجویان تخفیف شهریه می‌دهیم

با توجه به وضعیت اقتصادی نامطلوب آیا برای حمایت از دانشجویان فکری کرده‌اید؟

امید: یکی از کارهایی که دانشگاه علمی کاربردی برای حمایت از دانشجو انجام می‌دهد، شناسایی دانشجویانی است که دچار مشکلات مالی هستند که نه تنها به آنها کمک مالی می‌کند بلکه تا ۱۵ درصد به این افراد تخفیف شهریه می‌دهد. از طرفی ما برای در قالب خدمات رفاهی دانشجویی به دانشجویانی که در استان‌های محروم در حال تحصیل هستند، یارانه مواد غذایی می‌دهیم، به طوری که به صورت ماهانه کارت‌های اعتباری آنها شارژ می‌شود. 

* برای جذب دانشجوی خارجی با کشور آلمان وارد مذاکره شده‌ایم 

آیا دانشگاه علمی کاربردی جذب دانشجوی خارجی را در برنامه اش دارد؟

امید: یکی از برنامه‌هایی که از سال‌های گذشته در برنامه دانشگاه علمی کاربردی بوده موضوع جذب دانشجوی خارجی است که اکنون این طرح در حال به بار نشستن بوده و اکنون گام‌های خوبی را برای جذب دانشجوهای خارجی انجام داده‌ایم. در واقع ما در اجرای طرح جذب دانشجو با همکاری با بعضی از کشورها دانشجویان آنها را جذب کرده و برای آنها  نه تنها محیط اسکان فراهم می‌کنیم بلکه آنها را با محیط‌های فرهنگی، گردشگری و کسب و کار آشنا می‌کنیم، این در حالی است که دانشجویان ایرانی هم در آینده‌ای نزدیک می‌توانند برای ادامه تحصیل به کشورهای خارجی بروند، اما نکته‌ای که در اینجا حائز اهمیت است، موضوع هزینه رفت و آمد دانشجویان بوده که باید خودشان بپردازند، اما اقامت آنها با کشورهای خارجی است. به طور مثال؛ برای شروع تبادل دانشجو، ما با کشور آلمان وارد مذاکره شده‌ایم که در این همکاری دانشجویان ما می‌توانند از کارگاه‌های مهارتی موجود در کشور آلمان و دوره‌های آموزشی یک تا سه ماهه و حتی شش ماهه استفاده کنند. 

* تبادل دانشجو با کشور خارجی را امسال آغاز می‌کنیم

فکر می‌کنید امسال بتوانید در تبادل دانشجو با کشورهای خارجی وارد مرحله عمل شوید؟

امید: بله، دانشگاه علمی کاربردی سعی دارد برای تبادل دانشجو امسال دوره‌های کوتاه‌مدتی را برای دانشجویان خارجی برگزار کند که به احتمال زیاد برای شروع این کار 50 نفر از کسانی که به زبان خارجی مسلط هستند را به کشور آلمان اعزام خواهیم کرد که البته باید بگویم اعزام دانشجویان در رشته‌های خاصی صورت می‌گیرد. 

* مجوز جذب دانشجوی خارجی در ۴ استان را دریافت کرده‌ایم

آیا در حوزه بین المللی برنامه خاصی دارید؟

امید: بله، دانشگاه علمی کاربردی فعالیت‌های مختلفی را در زمینه بین‌المللی دارد که در چند بخش تقسیم شده است، به طور مثال؛‌ ما این آمادگی را پیدا کرده‌ایم که دانشجوی خارجی را در مراکز استانی خود مانند اصفهان، تهران، آذربایجان شرقی و فارس جذب کنیم که برای این کار مجوز لازم را از وزارت علوم کسب کرده‌ایم. البته باید بگویم جذب دانشجو به مرور زمان برای دیگر مراکز علمی کاربردی در سراسر کشور انجام خواهد شد. 

* مراکز علمی کاربردی در کشور عراق راه اندازی می‌شود

آیا با کشورهای همسایه همکاری علمی دارید؟

امید: یکی دیگر از برنامه‌های دانشگاه علمی کاربردی این است که با توجه به برنامه‌ریزی و آماده‌سازی که در درون دانشگاه ایجاد کرده‌ایم قرار است در کشورهای همسایه مراکز علمی کاربردی دایر کنیم که در این رابطه مشخصا بعضی از مراکز ما در استان‌های کرمانشاه، ایلام و خوزستان با کشور عراق وارد مذاکره شده‌اند که به جای آنکه دانشجو وارد کشور شود، مراکزی را در شهرهای مرزی در داخل خاک عراق راه‌اندازی کنیم، به طوری که با همکاری آنها این مراکز فعالیت خود را شروع کنند، در واقع زیرساخت‌های اولیه توسط شرکای عراقی انجام می‌شود، اما برنامه آموزشی از سمت دانشگاه علمی کاربردی انجام خواهد شد. به طور مثال؛ مدرسان و اساتید آموزشی از کشور ایران هستند. 

* برگزاری دوره‌های بین‌المللی با دو دانشگاه کشور آلمان و اتریش

تبادل علم با کشورهای خارجی را چگونه انجام می‌دهید؟

امید: یکی دیگر از مهمترین فعالیت دانشگاه علمی کاربردی برگزاری دوره‌های بین‌المللی است که در این رابطه با دو دانشگاه کشور آلمان و اتریش وارد مذاکره شده‌ایم که در مرحله اول با کشور آلمان به مرحله نهایی رسیده و به زودی نخستین دوره مشترک خود را در مرکز علمی کاربردی کیش با موضوع گردشگری، هتلینگ و لیدری تورهای تفریحی در قالب دوره‌های کوتاه‌مدت امسال برگزار خواهیم کرد. این در حالی است که کسانی که در این دوره‌ها شرکت می‌کنند، گواهی بین المللی دریافت خواهند کرد. 

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ 4 آذر 98، کد مطلب: 13980904000228: www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین