پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۱۵۳۸۹۱
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۱
مدیر کل دفتر دانشجویان غیرایرانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه دانشجویان خارجی ارز دولتی نمی‌گیرند، افزود: تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر انصراف دانشجویان خارجی به دلیل ناتوانی در پرداخت شهریه به دستمان نرسیده است.

شعار سال: عبدالحمید علیزاده افزود: نوسانات اخیر ارز، برای شهریه‌پردازان غیرریالی مشکلاتی ایجاد کرده است. این گروه دانشجویان در گذشته می‌توانستند در بازار آزاد مثلا دلار را به قیمت مصوب خریداری کنند، اما در زمان حاضر باید ارز مورد نیاز خود را از بازار آزاد تهیه کنند که قیمت بالایی دارد و از سوی دیگر امکان خرید ارز با نرخ دولتی را هم ندارند.

اخیرا در برخی رسانه‌ها و فضای مجازی اخباری غیرموثق مبنی بر احتمال انصراف تعدادی از دانشجویان خارجی به دلیل نوسانات ارز منتشر شده بود.به گفته مدیر کل دفتر دانشجویان غیرایرانی وزارت علوم دانشجویان خارجی که در ایران تحصیل می‌کنند، سه دسته‌اند. بخش اندکی از آنها بورسیه هستند. اما گروهی که شهریه‌پرداز هستند، خود دو دسته‌اند، گروهی بر اساس مصوبه هیات امنای دانشگاهشان، شهریه را به‌صورت ریالی پرداخت می‌کنند و دسته دیگر به‌صورت ارزی شهریه خودشان را واریز می‌کنند.وی تصریح کرد: شرایط کنونی نرخ ارز باعث می‌شود شهریه و تحصیل دانشجویان خارجی در ایران گران تمام شود، تا جایی که ادامه تحصیل برای آنها مشکل‌ساز شده است. علیزاده در توضیح مطلب خود افزود: از دانشگاه‌ها درخواست کردیم که حال دانشجویان بین‌المللی را مراعات کنند و در صورت امکان با اخذ مجوز از هیات امنای دانشگاه، شهریه دانشجویان را به‌صورت دوگانه دریافت کنند، یعنی آن دسته از دانشجویانی که دلار دارند و نمی‌توانند به ریال تبدیل کنند، شهریه خود را بر مبنای دلار پرداخت کنند و به همین ترتیب آن دسته از دانشجویان خارجی که ریال دارند اما قادر به تامین دلار نیستند معادل ریال آن را بپردازند. مدیر کل امور دانشجویان غیرایرانی درخصوص تعداد دانشجویان خارجی گفت: حدود ۲۷ هزار دانشجوی خارجی در دانشگاه‌های زیرمجموعه وزارت علوم داریم که از این تعداد ۴ هزار نفر بورسیه و مابقی جزو دانشجویان خارجی شهریه‌پرداز هستند. وی ادامه داد: به همین ترتیب ۳ هزار دانشجو در علوم پزشکی و حدود ۸ هزار دانشجو هم در دانشگاه‌های آزاد مشغول تحصیل هستند. سال گذشته ۱۱ دانشجوی غیرایرانی رتبه برتر کنکور ارشد وارد دانشگاه‌های کشور شدند.

وی با ذکر این نکته که عمده دانشجویان خارجی از کشورهای همسایه ایران هستند، قرابت فرهنگی مردم ایران با کشورهای همسایه را مزیتی نسبی دانست.

علیزاده درخصوص نحوه جذب و پذیرش این دانشجویان گفت: دانشجویان خارجی به دو شکل جذب دانشگاه‌های ما می‌‌شوند. گروهی که اتباع خارجی در داخل کشور هستند از طریق کنکور در مراکز آموزش عالی ایران پذیرفته می‌شوند و البته باید شهریه بپردازند. گروه دیگر نیز از طریق مجوزهایی که وزارت علوم به دانشگاه‌ها می‌دهد توسط خود دانشگاه‌ها پذیرش می‌شوند. وی درباره برنامه‌ها و امکانات ایران برای دانشجویان غیرایرانی گفت: امروزه فرهنگ پذیرش دانشجوی خارجی در جامعه دانشگاهی در حال گسترش است؛ وزارت علوم در محورهای سه‌گانه، پذیرش دانشجوی خارجی شهریه‌پرداز، در مقطع تحصیلات تکمیلی و حفظ ارتباط با آنها پس از فارغ‌التحصیلی این سیاست‌ها را دنبال می‌کند. مدیر کل دفتر دانشجویان غیرایرانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری افزود: سیاست‌های تسهیلی و تشویقی پیش گرفته شده این وزارتخانه زمینه جذب دانشجوی خارجی را تقویت می‌کند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد، تاریخ انتشار13 شهریور 97، کدمطلب: 3435488، www.donya-e-eqtesad.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین