پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۶۸۱۹
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۳
طی چندوقت اخیر اعتراضاتی نسبت به عملکرد شرکت پشتیبانی امور دام در زمینه تأمین ذخایر استراتژیک و نیز تأمین نهاده‌های صنعت مرغداری مطرح شده‌است. کارشناسان معتقدند سازکار این شرکت آن‌چنان که باید با شعار سال مبنی‌بر رونق تولید همخوانی ندارد و آن را بیش‌تر ضد تولید می‌دانند.

شعار سال:طی چندوقت اخیر اعتراضاتی نسبت به عملکرد شرکت پشتیبانی امور دام در زمینه تأمین ذخایر استراتژیک و نیز تأمین نهاده‌های صنعت مرغداری مطرح شده‌است. کارشناسان معتقدند سازکار این شرکت آن‌چنان که باید با شعار سال مبنی‌بر رونق تولید همخوانی ندارد و آن را بیش‌تر ضد تولید می‌دانند.

در همین ارتباط عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی گفت: در ماده 5 اساس‌نامه شرکت پشتیبانی، حمایت از تولیدکننده به وضوح مطرح شده‌‌است. حمایت از تولیدکننده به این معنی است که اقدام شرکت پشتیبانی سبب وارد آمدن زیان به مرغداران گوشتی نشود.

برومند چهارآیین عنوان‌کرد: معنی حمایت عملی از تولیدکننده این است که شرکت پشتیبانی باید با خرید مستقیم مرغ زنده از مرغداران گوشتی به تکالیف مندرج در مواد 5 و 6 اساس‌نامه خود عمل کند، درحالی‌که این شرکت به‌جای خرید مرغ زنده از مرغداران گوشتی ترجیح داده‌است که مرغ منجمد از کشتارگاه‌ها خریداری کند؛ اما مسئولیت آلودگی آن تا زمان توزیع در بازار با اخذ تضمین‌های لازم برعهده تولیدکننده باشد که با هیچ منطقی سازگار نیست.

چهارآیین افزود: خرید مستقیم مرغ زنده از مرغداران تکلیف قانونی این شرکت است؛ اما خرید مرغ منجمد از کشتارگاه در عمل نه‌تنها سبب حمایت از مرغداران نمی‌شود؛ بلکه زیان‌های آن متوجه مرغداران می‌شود و منافع آن به جیب دلالان و غیر تولیدکنندگان می‌رود.

عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی افزود: دولت در مقام عمل از تولیدکننده حمایت نمی‌کند. به‌عبارت دیگر این‌که دولت به‌شکل مبسوط‌الید با اعمال سیاست‌هایی، به اجبار مازاد تولید ایجاد کند تا قیمت مرغ به‌دلیل افزایش عرضه از قیمت تمام شده پایین‌تر بیاید و آن‌گاه شرکت پشتیبانی با خرید زیرقیمت تمام‌شده از تولیدکنندگان، مرغ ارزان برای تأمین ذخایر استراتژیک خود خریداری کند، به‌معنای حمایت از تولید و تولید‌کنندگان است؟

وی ادامه‌داد: از سوی دیگر شاهدیم که شرکت پشتیبانی در خرید گوشت مرغ جانب کشتارگاه را می‌گیرد؛ یعنی ساده‌ترین کار را پیش می‌گیرد و به کشتارگاه‌ها اعلام می‌کند ضمن خرید مرغ و منجمد کردن، آن را به ما تحویل بدهید؛ اما مسئولیت آن همچنان برعهده مرغدار باشد.

قیمت یکسان ذرت و سویا در سراسر کشور عادلانه نیست

چهارآیین خاطرنشان‌کرد: مورد مهم بعدی درباره عملکرد شرکت پشتیبانی، فروش کنجاله سویا و ذرت به قیمت یکسان در سراسر کشور است. این اقدام ظلم به یک عده و لطف به عده‌ای دیگر است. ظلم است، چون درحالی‌که قیمت مصوب ذرت یک‌هزار و 350 و کنجاله سویا دوهزار و 350 تومان است؛ اما کرایه حمل آن به استان‌ها به‌طور متوسط تا 300 تومان اختلاف دارد؛ به‌عنوان مثال مرغدار خوزستانی باید از درب انبار شرکت پشتیبانی استان ذرت را با قیمت یک‌هزار و 600 تومان تحویل بگیرد که با احتساب هزینه حمل نهایتاً یک‌هزار و 620 تا یک‌هزار و ۶۳۰ تومان تمام می‌شود.

وی افزود: این درحالی است که اگر مرغدار خوزستانی این نهاده را مستقیماً از بندر خریداری کند، قیمت نهایی‌ آن حداکثر درب مرغداری یک‌هزار و 400 تومان می‌شود؛ یعنی مرغدار خوزستانی۲۳۰ تا ۲۴۰ تومان در هر کیلوگرم بابت خرید ذرت از انبار پشتیبانی استان ضرر می‌کند. به این دلیل که پشتیبانی قیمت‌ها را به‌طور یکسان در سراسر کشور تصویب و ابلاغ کرده‌است و درنتیجه دورترین استان‌ها به بندر امام(ره) مثل مازندران، خراسان‌رضوی، گرگان، اردبیل و غیره، ذرت را با قیمت یک‌هزار و 600 تومان خریداری می‌کنند.

چهارآیین با بیان این‌که این عملکرد درباره سویا نیز صدق می‌کند، افزود: اکنون کنجاله سویا را با قیمت دوهزار و 700 تومان درب انبارهای استانی تحویل مرغداران می‌دهند؛ درحالی‌که با قیمت دوهزار و ۳۰۰ تا دوهزار و 400 تومان از بندر امام(ره) قابل خرید است؛ یعنی شرکت پشتیبانی باز ساده‌ترین راه را در پیش گرفته و برای همه نقاط کشور قیمت یکسان اعلام کرده‌، درحالی‌که هر استان باید قیمت خاص خود را داشته باشد.

وی خاطرنشان‌کرد: اگر شرکت پشتیبانی برای هر استان یک‌ قیمت مشخص تعیین کند، کنجاله سویا و ذرت موجودشان زودتر تخلیه می‌شود؛ چراکه در شرایط فعلی به‌طور عمده مرغداران گرایشی ندارند که ذرت و کنجاله سویا را از شرکت پشتیبانی خریداری کنند و به‌همین دلیل کیفیت کنجاله سویا و ذرت‌های انباشته شده درحال پایین آمدن است.

عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی اظهارداشت: در اصل وظیفه شرکت پشتیبانی، حضور در حاشیه بازار برای کنترل نوسان قیمت و پیشگیری از افزایش قیمت نامعقول نهاده‌هاست؛ یعنی وظیفه شرکت پشتیبانی تأمین ۱۰ درصدی نهاده‌های مورد نیاز تولید است. البته باید قدردانی از این شرکت نیز داشته باشیم؛ چراکه این شرکت در سال ۹۷- ۹۸ به بیش از دو برابر ظرفیت قانونی خود عمل کرد و در بر‌هه‌ای از زمان سبب شد قیمت تا حدود زیادی تعدیل شود. با وجود این، ذخیره بیش از حد نهاده‌ها و فروش آن به قیمتی نامتناسب با بازار، این عملکرد واجد تقدیرشان را خنثی می‌کند.

بازار نهاده‌ها به همت بخش خصوصی سامان یافته‌است

یک فعال صنعت مرغداری نیز در این‌خصوص اظهارداشت: قیمت نهاده‌ها نسبتاً خوب است. البته وضعیت کنجاله سویا مناسب‌تر است؛ اما قیمت ذرت و جو کمی در بازار بالاست، ولی با وجود این معتقدیم قیمت‌ها قابل‌قبول است.

برزو بی‌غم  اعلام کرد: قیمت ذرت اکنون حدود یک‌هزار و 310 تا یک‌هزار و320 و در در شمال هم چیزی حدود یک‌هزار و 650 تومان است.

بی‌غم درخصوص عملکرد شرکت پشتیبانی امور دام گفت: شرکت پشتیبانی حضور بسیار کم‌رنگی در بازار دارد و در کار خود موفق عمل نکرده؛ چراکه نتوانسته است بازار نهاده‌ها را سر و سامان دهد. در واقع می‌توان گفت همت بخش خصوصی است که توانسته بازار نهاده‌ها را نگه دارد و قیمت‌ها قابل‌قبول باشد.

وی با بیان این موضوع که شرکت پشتیبانی نقشی در بازار ندارد، افزود: جالب است که قیمت کنجاله سویا و جو که توسط شرکت پشتیبانی تعیین می‌شود، بالاتر از قیمت این محصول در بازار آزاد است. این درحالی است که این شرکت به مرغداران اعلام می‌کند برای دریافت نهاده‌ها باید برای تحویل گوشت مرغ تعهد بدهند.

بی‌غم تصریح‌کرد: با این تفاسیر چون این قیمت برای مرغدار صرفه اقتصادی ندارد، در نتیجه ترجیح می‌دهد نهاده مورد نیاز خود را چند درصد گران‌تر از بازار تهیه کند؛ اما دردسرهای کار کردن با شرکت پشتیبانی را نداشته باشد. با وجود این باز هم مرغداران از سوی دستگاه‌های نظارتی تحت‌فشار هستند.

شرکت پشتیبانی از حالت پشتیبانی خارج شده‌است

این کارشناس صنعت مرغداری در پاسخ به این پرسش که چرا مرغداران همیشه از شرکت پشتیبانی گله دارند؛ اما مسئولان این شرکت همیشه می‌گویند وضعیت بازار نهاده‌ها خوب است، گفت: شرکت پشتیبانی درست می‌گوید که وضع بازار خوب است؛ اما سوال این‌جاست که چند درصد از نهاده‌های موجود در بازار را تأمین می‌کند؟ زمانی‌که بازار بد است، شرکت پشتیبانی هم نمی‌تواند کاری انجام دهد؛ زمانی هم که خوب است، علتش این است که اجازه داده‌اند نهاده‌ها توسط بخش خصوصی وارد شود.

بی‌غم در پاسخ به این پرسش که میزان مصرف نهاده‌ها در کشور چقدر است و چه میزان از این مصرف را شرکت پشتیبانی تأمین می‌کند، گفت: میزان مصرف به‌طور روزانه چیزی حدود هفت تا هشت‌هزار تن است. اگرچه اطلاعات دقیقی نداریم از این‌که چند درصد آن را شرکت پشتیبانی تأمین می‌کند؛ اما مسأله این‌جاست که اگر این شرکت ۲۰ درصد از نیاز بازار را هم تأمین کند، بازار همیشه در وضعیت خوبی خواهد بود.

وی خاطرنشان‌کرد: شرکت پشتیبانی از حالت پشتیبانی خارج شده‌ و از این پس باید بگوییم شرکت بازرگانی امور دام کشور، چراکه دیگر پشتیبانی نمی‌کند. به‌عبارت دیگر از زمانی‌که این شرکت به وزارت صمت رفت و بازگشت، دیگر با آن به‌عنوان یک شرکت بازرگانی برخورد می‌شود و پشتیبانی به بازرگانی تبدیل شده است.

بی‌غم افزود: پشتیبانی امور دام به شرکتی می‌گویند که در تأمین نهاده‌های بازار، پشتیبان تولیدکنندگان باشد و به‌راحتی نهاده را در اختیار دامداران و مرغداران بگذارد، اما اکنون کار شرکت پشتیبانی به‌قدری پیچ و خم اداری دارد که خسته‌کننده است. با وجود این در بازار آزاد تنها با یک تماس نهاده مورد نیازمان را تأمین می‌کنیم.

وی ادامه‌داد: از سوی دیگر کار شرکت پشتیبانی باید به‌گونه‌ای باشد که هر زمان درخواست نهاده داشتیم، آن را در دسترس داشته باشد و تأمین کند، اما معمولاً این‌گونه نیست؛ بنابراین امیدواریم مسئولان این شرکت کمی شفاف‌سازی کنند و طرفدار تولید‌کنندگان باشند، نه بازار.

وضعیت تأمین نهاده‌ها خوب است

رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی نیز در این‌خصوص اظهارداشت: وضعیت نهاده‌ها اکنون خوب و قیمت‌ها در بازار از قیمت‌های دولتی کمی پایین‌تر است؛ اما درخصوص جوجه یک‌روزه مشکل داریم، چراکه قیمتش بسیار بالا رفته و به سه‌هزار و ۲۰۰ تومان رسیده و این امر کمی آزاردهنده است. قیمت‌ها درخصوص سایر نهاده‌ها نیز مناسب است.

مهدی یوسف‌خانی درخصوص عملکرد شرکت پشتیبانی امور دام  گفت: در این مورد ترجیح می‌دهم وارد نشوم و نظری نداشته باشم، اما به‌طور کلی نکته مهم این است که با سرپرست این شرکت در تهران تعامل خوبی داریم، اگرچه مسلماً در هر حوزه‌ای کم‌و ‌کاستی‌ همیشه وجود دارد، اما باید مشکلات این شرکت را در نظر بگیریم.

 درپی انتقاداتی که به عملکرد شرکت پشتیبانی امور دام می‌شود، برخی فعالان صنعت مرغداری اعلام کرده‌اند که تکلیف قانونی این شرکت، خرید مستقیم مرغ زنده از مرغداران است و این‌که شرکت پشتیبانی اقدام به خرید مرغ منجمد از کشتارگاه‌ها می‌کند، تنها باعث ضرر و زیان‌ مرغداران می‌شود. از سوی دیگر برخی معتقدند از دیگر اشتباهات این شرکت فروش کنجاله سویا و ذرت به قیمت یکسان در سراسر کشور است که به‌عبارتی ظلم به یک عده و لطف به عده‌ای دیگر است؛ زیرا درحالی‌که قیمت مصوب ذرت یک‌هزار و 350 و کنجاله سویا دوهزار و 350 تومان است، اما کرایه حمل آن به استان‌ها به‌طور متوسط تا 300 تومان اختلاف دارد؛ به‌عنوان مثال مرغدار خوزستانی باید از درب انبار پشتیبانی استان، ذرت را با قیمت یک‌هزار و 600 تومان تحویل بگیرد که با احتساب هزینه حمل نهایتاً یک‌هزار و 620 تا یک‌هزار و ۶۳۰ تومان تمام می‌شود. درحالی‌که اگر این نهاده را مستقیماً از بندر امام(ره) خریداری کند، قیمت نهایی‌اش حداکثر درب مرغداری یک‌هزار و 400 تومان تمام می‌شود. همچنین به گفته برخی کارشناسان این صنعت، شرکت پشتیبانی از حالت پشتیبانی خارج شده و جنبه بازرگانی پیدا کرده است. همچنین کار این شرکت به‌قدری پیچ و خم اداری دارد که خسته‌کننده است و تولیدکننده ترجیح می‌دهد نهاده مورد نیازش را چند درصد گران‌تر از بازار تهیه کند؛ اما دردسرهای کار کردن با شرکت پشتیبانی را نداشته باشد.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه سبزینه،تاریخ انتشار:6آذر1398،کد خبر:78561،sabzineh.org

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین