پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۸۴۱۳
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۲
یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد فرایند استیضاح دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا این است که شروع تحقیقات مجلس نمایندگان اساسا ارتباطی با پنهان کاری تیم ترامپ نداشت. پیش از این دو بار روسای جمهور قبلی آمریکا توسط مجلس استیضاح شده بودند. اما جنجال اخیر بر سر اوکراین هیچ شباهتی به رسوایی‌های دو استیضاح قبلی ندارد.

شعارسال : راسل برمان در آتلانتیک نوشت: یکی از ویژگی های منحصر به فرد فرایند استیضاح دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا این است که شروع تحقیقات مجلس نمایندگان اساسا ارتباطی با پنهان کاری تیم ترامپ نداشت. پیش از این دو بار روسای جمهور قبلی آمریکا توسط مجلس استیضاح شده بودند. اما جنجال اخیر بر سر اوکراین هیچ شباهتی به رسوایی های دو استیضاح قبلی ندارد. پرونده کنونی دارای ماهیت کاملا متفاوتی است. دونالد ترامپ متهم به باج گیری از دولت اوکراین شده است. مطابق با مدارک منتشر شده، رئیس جمهور آمریکا برای مدتی انتقال کمک نظامی به دولت اوکراین را متوقف کرده بود. ظاهرا او آزاد سازی 400 میلیون دلار را مشروط به انجام اقداماتی توسط اوکراینی ها کرده بود که به کمپین انتخاباتی رئیس جمهور کمک می کردند. به عبارت دیگر، رئیس جمهور آمریکا متهم به سوء استفاده از قدرت برای پیشبرد منابع شخصی خود شده است.

در ادامه این مطلب آمده است: اما نمایندگان حزب دموکرات دیروز در گزارش نهایی استیضاح به طور صریح اعلام کردند که کاخ سفید تلاش های زیادی برای پوشش گذاشتن بر اقدامات غیرقانونی خود انجام داده است. در این گزارش به طور کامل شرح داده شده است که هیچ کدام از اعضای تیم رئیس جمهور با بازجوهای این پرونده همکاری نکرده اند. اساسا نمایندگان دموکرات رفتار ترامپ را به عنوان بدترین نمونه ممانعت از اجرای عدالت در تاریخ کشور توصیف کرده اند.

در این گزارش 400 صفحه ای آمده است : «مطابق با بند اول قانون اساسی کشور، اختیار استیضاح رئیس جمهور به مجلس نمایندگان واگذار شده است. دونالد ترامپ اولین رئیس جمهور در تاریخ آمریکا است که به طور کامل مانع انجام تحقیقات بازجوهای مجلس می شود. او به طور مکرر و علنی اختیارات مجلس برای نظارت بر اقدامات رئیس جمهور را انکار کرده است»

در انتهای این سند نتیجه گیری شده است : «هیچ کدام از روسای جمهور قبلی کشور تا این اندازه اختیارات قانونی مجلس را زیر سوال نبرده است. اقدامات ترامپ اهانت بزرگی به قانون اساسی هستند». دموکرات ها در این سند رفتار دونالد ترامپ را با ریچارد نیکسون، رئیس جمهور سابق کشور مقایسه می کنند. نیکسون نیز در ابتدا حاضر نبود که مطابق با درخواست نمایندگان مجلس نوارهای صوتی مربوط به سیستم ضبط مخفیانه کاخ سفید را تحویل دهد. ریچارد نیکسون در نهایت مجبور به استعفا از مقام ریاست جمهوری شد.

البته تمرکز دموکرات ها بر روی اتهام ممانعت از اجرای عدالت موضوع غافل گیر کننده ای نیست. رهبران حزب دموکرات بعد از شروع تحقیقات استیضاح خواستار تحویل تعدادی مدارک و شهادت دادن برخی مقامات کاخ سفید شده بودند. اما تیم رئیس جمهور در مقابل همه این خواسته ها مقاومت کرد. دموکرات ها برای وادار کردن دولت ترامپ به اجرای خواسته های خود میتوانستند به سیستم قضایی شکایت کنند. اما آن ها از این مسیر پرهیز کردند. در عوض، رهبران دموکرات در طول انجام این فرایند بارها به ترامپ و مشاورانش هشدار دادند که مقاومت در مقابل احکام احضاریه مجلس نمایندگان می تواند زمینه ای برای اتهام ممانعت از اجرای عدالت باشد. دموکرات ها می دانستند که تیم رئیس جمهور به دنبال وقت کشی است و درگیر شدن در دادگاه های فدرال می تواند این تحقیقات را ماه ها به تاخیر اندازد. به همین خاطر تصمیم گرفتند که به سرعت فرایند تحقیقات را به پایان برسانند.

در گزارش مجلس به طور کامل شرح داده شده است که دولت ترامپ مانع شهادت دادن کدام مقام ها شده بود و چه مدارکی را تحویل بازجوها نداده است. علاوه بر این، آدام شیف، رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان در بخشی از این گزارش حملات رئیس جمهور علیه مقاماتی که در جلسات شنود شهادت داده بودند را توصیف می کند. رئیس جمهور متهم به تهدید و ارعاب شاهدان پرونده شده است.

البته دموکرات ها اشاره می کنند که تمام تلاش های دولت ترامپ برای پیشرفت تحقیقات موفقیت آمیز نبوده اند. چندین نفر از مقامات کنونی و سابق دولت و همچنین پرسنل وزارت خارجه با بازجوهای مجلس همکاری کرده اند. اسناد به دست آمده و شهادت این افراد بخشی قابل توجهی از گزارش نهایی استیضاح را به خود اختصاص داده است.

در ماه های آینده مجلس نمایندگان و کنگره آمریکا به طور مستقل در مورد بندهای استیضاح رئیس جمهور رای گیری خواهند کرد. نمایندگان دموکرات در گزارش نهایی به همتاهای خود در حزب جمهوری خواه هشدار می دهند که چنانچه اقدامات رئیس جمهور در ممانعت از اجرای عدالت بی پاسخ بمانند، ضربه بزرگی به قانون اساسی، اعتبار مجلس و توازن قوا بین سه شاخه اصلی حکومت وارد خواهد شد. اما شواهد موجود نشان می دهند که نمایندگان جمهوری خواه همچنان به دنبال دفاع از رئیس جمهور هستند

سیزده ماه پیش حزب دموکرات توانست در انتخابات میان دوره ای کنترل مجلس نمایندگان را به دست آورد. از آن زمان شاهد تقابل بین مجلس و دولت ترامپ بر سر مسائل مختلف بوده ایم. البته نبرد بین کنگره و شاخه اجرایی قدمتی به اندازه تاریخ آمریکا دارد. اما هیچ کدام از روسای جمهور سابق کشور به اندازه ترامپ در مقابل تحقیقات مجلس نمایندگان مقاومت نکرده بودند. رهبران دموکرات در حال بررسی این موضوع هستند که آیا باید دیگر اقدامات ترامپ در طول سه سال گذشته برای ممانعت از ادامه تحقیقات را به عنوان یکی از بندهای استیضاح او اضافه کنند.

 

شعارسال ، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری انتخاب ، تاریخ انتشار 15 آذر 98 ، کد خبر :516262 ،  entekhab.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین