پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۹۳۸۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۳
وجود آب و هوای خوب و فضای سبز گسترده در حریم شهرستان طرقبه شاندیز با قیمت های پایین تر از نرخ زمین در کلان شهر مشهد موجب شده افراد بسیاری به امید ساخت وساز و ویلاسازی اراضی کشاورزی این شهرستان را بخرند غافل ازاین که حتی اجازه احداث دیوار نیز نخواهند داشت. متاسفانه ناآگاهی برخی افراد از نداشتن مجوز ساخت و ساز در اراضی که زراعی یا شامل قانون حرایم شهری است و ازسوی دیگر سودجویی دلالان، مشکلاتی برای برخی مردم که به امید ساخت وساز زمین های زراعی خریداری کردند به بار آورده است.

شعارسال: وجود آب و هوای خوب و فضای سبز گسترده  در حریم شهرستان طرقبه شاندیز با قیمت های  پایین تر از نرخ زمین در کلان شهر مشهد موجب شده افراد بسیاری به امید ساخت وساز و ویلاسازی اراضی کشاورزی این شهرستان را بخرند غافل ازاین که حتی اجازه احداث دیوار نیز نخواهند داشت. متاسفانه ناآگاهی برخی افراد از نداشتن مجوز ساخت و ساز در اراضی که زراعی یا شامل قانون حرایم شهری است و ازسوی دیگر سودجویی  دلالان، مشکلاتی برای برخی مردم  که به امید ساخت وساز زمین های زراعی خریداری کردند   به بار آورده است. خانم میان سالی در همین باره به خبرنگار ما گفت: زمین خود را در ویرانی با زمینی بزرگ تر در اراضی که گویا درحریم مشهد و طرقبه شاندیز واقع شده عوض کرده ام اما بعد از اقدام برای دیوار کشی دور زمین با حکم تخریب ماموران روبه رو شدم و حالا برای حل این موضوع  سردرگم مانده ام.شهروند دیگری  نیز می گوید:  بعد از یک عمر مستاجری با یکی از دلالان بنگاه معاملات املاک مشورت کردم  و او گفت که به زودی بخشی از زمین های حریم شهرستان طرقبه شاندیز جزو حریم  شهرمشهد قرار می گیرد واجازه ساخت وساز خواهد داشت. من نیز با هزار آرزو زمین خریدم  در صورتی که حالا متوجه شده ام  اجازه ساخت وساز ندارد.   در همین باره شهروند دیگری به خبرنگار ما گفت: 700 متر زمین دراراضی بالاتر از منطقه الماس کاران خریدم و قصد دیوارکشی و ساخت فضایی به عنوان باغ برای خودم داشتم اما بعد از چندین بار دیوارکشی و تخریب از سوی ماموران جهاد کشاورزی حالا به دنبال پیدا کردن راه حل بین فرمانداری این شهرستان و راه و شهرسازی استان هستم. به تازگی هم عده ای از افراد با این شایعه که  اراضی خارج از بافت محدوده روستای نوچاه و اراضی واقع در منطقه شایسته و زعفرانیه به محدوده شهر طرقبه افزوده می شود، نه تنها باعث افزایش نرخ زمین در این منطقه شده بودند بلکه حتی عده ای از مالکان در اعتراض به قانون منع ساخت و ساز در حرایم شهری به اداره کل راه و شهرسازی استان برای اعتراض مراجعه کرده بودند که با پاسخ صریح کارشناسان این اداره مبنی بر منع قانونی هر گونه ساخت و ساز در حرایم شهری روبه رو شدند.

در حریم شهری هرگونه ساخت و سازی ممنوع است

معاون اداره کل راه و شهرسازی استان به شهروندان و مردم توصیه کرد از هرگونه خرید و فروش و معامله زمین در  محدوده ( اراضی بین مشهد و طرقبه شاندیز ) خودداری کنند و در این باره گفت:مردم توجه داشته باشند از خرید و فروش اراضی به اسم قرار گرفتن در توسعه های آتی و توجه به آگهی ها و تبلیغات غیرقانونی که در این زمینه وجود دارد اجتناب ورزند. معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان در خصوص تعیین  تکلیف اراضی واقع شده در مناطق مذکور گفت:حریم اساسا رویکرد حفاظتی دارد و ایجاد ساخت و ساز گسترده را به هیچ عنوان بر نمی تابد. در هر موردی هم که بخواهد پاسخ گویی صورت بگیرد طی مراحل قانونی کارگروه امور زیر بنایی شهرسازی الزامی است و نهایتا باید به تصویب شورای برنامه ریزی و توسعه استان برسد. بهاره بزرگمهردر خصوص اراضی حریم و محدوده مشهد و طرقبه شاندیز توضیح داد: کل اراضی که در خارج از محدوده قرار گرفته اند مانند اراضی زراعی، باغ ها یا اراضی دولتی به عنوان منابع طبیعی مستلزم حفاظت هستند. وی تاکید کرد: رویکرد اساسی در حریم بحث حفاظت و جلوگیری از توسعه ساخت و ساز است به عنوان اراضی که ذخیره اکولوژیک شهر محسوب می شوند و حرمت ساخت و ساز در آن جا به عنوان اصل اولیه ملاک عمل است. وی در خصوص مسئولیت نظارت برعدم تجاوز و ساخت و ساز در اراضی بین حریم مشهد و طرقبه شاندیز اظهار کرد: در داخل حریم شهری متولی حفاظت از اراضی شهرداری مشهد است و خارج از محدوده شهری مسئول حفاظت و نظارت براین اراضی،جهاد کشاورزی و راه و شهرسازی است. در واقع ما در آن جا ناظر هستیم و در صورت رویت تخلف به مراجع مربوط تخلفات را اعلام  می‌کنیم تا برخورد قانونی مناسبی را انجام دهند.بزرگمهر با بیان این که برای حریم هیچ طرح شهری و مسکونی تهیه نمی کنیم، تصریح کرد:فقط در قالب پهنه بندی بر اساس مصوبه شورای عالی شهرسازی که رویکردش اساسا حفاظت از اراضی است اگر طرحی هم بخواهد اجرا شود مرجع تصمیم گیری درباره آن کارگروه امور زیر بنایی استان است. وی در ادامه سخنانش به پنج پهنه ای که اجازه استقرار در حرایم شهری دارند اشاره کرد و گفت: این پهنه ها عبارت است از پهنه های عرصه های طبیعی، آبی، کشاورزی و باغی و حفاظتی مربوط به آثار ارزشمند تاریخی و پهنه هایی که سکونتگاه های روستایی هستند  ملاک عمل قرار می گیرند.  معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان تاکید کرد: ملاک پهنه بندی ما طرح مجموعه شهری مشهد است و ادامه داد:خارج از این پنج پهنه هرگونه تخصیص پهنه با موضوعیت دیگری ممنوع است آن هم به دلایل همان رویکرد حفاظتی و حرمتی که برای اراضی داخل حریم قائل شده اند.وی در خصوص پهنه بندی غرب مشهد تاکید  کرد: این پهنه جزو پهنه های سبز است و باید رویکرد فعالیت ها در پهنه های سبزمان همواره فعالیت های حفاظتی از طبیعت باشد که باید مجدانه مورد حفاظت قرار گیرد، زیرا آبخوان شهر مشهد و تنفس گاه این شهر اراضی مذکور است. از همین رو هیچ گونه ساخت و ساز و دخل و تصرفی نباید در آن جا صورت بگیرد.

اجازه تغییر کاربری اراضی باغی و کشاورزی حریم طرقبه را نمی دهیم

نگار کمالی کارشناس ناظر شهرستان طرقبه در اداره کل راه و شهرسازی استان خراسان رضوی در خصوص اراضی حریم شهر طرقبه واقع در زعفرانیه، شایسته و خارج از بافت روستای نوچاه به خبرنگار ما گفت: متاسفانه به رغم پیگیری های این اداره و جهاد کشاورزی شهرستان طرقبه شاندیز عده ای از افراد برای رسیدن به سودهای کلان و تحت تاثیر تبلیغات عده ای از دلالان حاضر در بنگاه های املاک این منطقه اقدام به خرید اراضی کشاورزی و باغی آن جا با قیمت پایین می کنند تا با دریافت سند و پروانه ساخت تغییر کاربری دهند و از قبل این تغییر کاربری به سودهای کلان برسند. فرماندار طرقبه شاندیز در پاسخ به پرسش خبرنگار ما مبنی بر اطلاع رسانی به مردم و شهروندان در خصوص غیر قانونی بودن هرگونه خرید و فروش و ساخت و ساز در این اراضی، پاسخ داد: آن چه مسلم است تمام بنگاه های این محدوده در این باره توجیه هستند و دوره های توجیهی و آموزش های لازم را دیده اند و به مراجعان خود حتما مشاوره لازم را مبنی بر کاربری کشاورزی این اراضی یادآور می شوند. حسینی با بیان این که اگر با وجود توصیه ها عملا کسی قصد انجام کاربری خلافی را در این اراضی داشت ما باید قدرت اجرایی مان را بالا ببریم، تصریح کرد:خوشبختانه جهاد کشاورزی این شهرستان یگان حفاظت قوی را برای نظارت و جلوگیری از ساخت و سازهای خلاف در اراضی زراعی و باغی ایجاد کرده است. وی با اشاره به این که باید با تخلف برخورد شود ادامه داد: افرادی هم که قصد دارند در اراضی خود انتفاع مجازی مانند گلخانه تاسیس کنند،حتما لازم است ابتدا مجوزهای لازم را از مراجع مربوط همچون کمیته امور زیر بنایی استان بگیرند. وی درباره اراضی زعفرانیه و خارج از محدوده روستای نوچاه بیان کرد: با توجه به چسبندگی این اراضی به شهر طرقبه و جلوگیری از تبدیل شدن این منطقه به یک حاشیه بدقواره برای این شهر و جلوگیری از ساخت و سازهای بی ضابطه در این منطقه ما تلاش می کنیم طبق اصولی، این اراضی به شهر طرقبه ملحق شود اما تاکنون هیچ موافقتی از سوی اداره راه و شهرسازی در این خصوص حاصل نشده است. حسینی با بیان این که تصمیم گیر اصلی درباره این اراضی اداره کل راه و شهرسازی استان است تاکید کرد:آن چه در این باره باید انجام شود، نظر کارشناسی کمیسیون ماده 5 و کمیته زیربنایی استان به لحاظ شهرسازی است که تاکنون در این خصوص هیچ گونه موافقتی مبنی بر الحاق این اراضی به شهر طرقبه نداشته است بنابراین هرگونه ساخت و ساز در این محدوده خلاف و غیرمجاز است.
 

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از  سایت روزنامه خراسان رضوی   ،تاریخ انتشار:   19  آذر 1398،کدخبر:  229427 ،www.khorasanrazavi.khorasannews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
طاها
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۹
0
1
تکلیف زمینهای سندداری که چهل ساله خریده ایم و منابع طبیعی و جهاد کشاورزی تایید کردند که زمینها مربوط به آنها نیست را مشخص نمی کنند و پاسخگو نیستند. بر پدر ............. لعنت که مثل یک سگ وحشی دیوانه در حال خالی کردن عقده هایش سر 500 خانواری است که حدود چهل ساله سند دارند، حالا این ...........اومده می گه زمین ها را مفت خریدند که سود کنند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین