پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۰۷۵
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۲
خطیب موقت نماز جمعه تهران با تاکید بر ضرورت تسلط انسان بر داشته های دنیوی، گفت: مال دنیا، مقام و علم مثل یک حیوان وحشی است که اگر افسار نداشته باشد آدمی را نابود می کند و درصورت داشتن عنان، نعمت را در مسیر خودش قرار می دهد.

شعارسال: آیت الله امامی کاشانی ضمن تبریک فرا رسیدن دهه کرامت، ولادت حضرت فاطمه معصومه (س) و حضرت ثامن الحجج؛ علی بن موسی الرضا (ع) به ذکر حدیثی از امام هشتم پرداخت و گفت: نقل است مردی به نام عبدالله بن احمد نزد امام رضا (ع) مشرف شد و عرض کرد که ' یا ابن رسول الله ما وضعمان خوب بود و زندگی مرفه داشتیم ولی زندگی ما دگرگون و رزق و روزی مان کم شد، شما دعا کنید تا روزهای رفاه و وسعت رزق به ما بازگردد'.

امام رضا (ع) در پاسخ فرمودند: مقصودتان چیست؟ می خواهید از ملوک و شاهان باشید و مثل آنها باشید که اینهمه خون ریخته اند، درحالیکه من تو را اینچنین نمیشناسم.

آن مرد گفت: قسم به خدا من هیچگاه خوشحال نمیشوم تمام دنیا را پر از پول طلا کنند و به من بدهند الان غیر از این باشم.

امام هشتم فرمودند: کسی که به آنچه خدا برایش تقدیر کرده، راضی باشد چنین انسانی در شکر خداست و در دایره سپاسگزاری خدا قرار گرفته است، و آیه 7 سوره مبارکه ابراهیم را قرائت فرمودند که در آن، خداوند اعلام کرده 'اگر شکر کنید نعمت افزوده می شود و اگر کفران کنید عذاب بر شما شدید است'.

خطیب موقت نمازجمعه تهران اینچنین نتیجه گرفت که با توجه به فرمایشات امام رضا (ع)، ما باید تمام زندگی و دنیا و آخرت را در کنار یکدیگر ببینیم.

وی ادامه داد: درصورتیکه جامعه، دنیا و آخرت، برزخ و قیامت، عمل و پاداش و کیفر را یکجا حساب کند، جامعه با صلاحیتی خواهد بود و امام هشتم نیز روی همین نکته انگشت گذاشته و می فرماید آیا می خواهی مثل ملوک باشی و سرمایه داشته باشی که همه چیزشان در اختیار هوای نفس است که اگر چنین باشد تو آخرتت را از دست داده ای بنابراین باید مال و نعمت ها را در راه خدا خرج کرد.

امامی کاشانی ادامه داد' بنابراین اگر آدمی به نعمتها و منعم توجه کند که نعمتها از سوی خدا و رحمت و عنایت اوست این نعمتها را در راه خدا قرار می دهد و شکر می کند چون مال دنیا، مقام و علم مثل یک حیوان وحشی است که اگر افسار نداشته باشد آدمی را پرت می کند و وقتی عنان داشت، نعمت را در مسیر خودش قرار می دهد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به بیان پیغمبر اکرم (ص) که فیض در محجة البیضا در باب شکر آورده است اشاره کرد و گفت: پیامبر اکرم فرمودند اگر کسی در دنیا به مادون خودش نگاه کند و در آخرت و معنویات به مافوق خودش نظر کند، خدای متعال او را شاکر و صابر می داند ولی اگر در دنیا به مافوق و در آخرت به مادون نگاه کند، خدای متعال، آن را کفران نعمت می داند.

امام جمعه موقت تهران خاطرنشان کرد: فیض در کتاب محجة البیضا می گوید که آنان که بصیرت دارند، عنایت خدا را دقت می کنند ولی آنان که در غفلت هستند باید راهی برای خروج از غفلت پیدا کنند و مثلا به دیدن بیماران بروند یا به تشییع جنازه و قبرستان بروند و آنها را ببینند و شکر خدا را به جای آورند که زنده و سالم هستند و با این کار می توانند خود را در مسیر درست قرار دهند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 22مرداد1395، کدخبر: 82185265: www.irna.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین