پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۱۳۴۶
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۶
اگرچه نمی‌توان نقش بی‌توجهی به بهره‌وری و همچنین اجرای طرح‌های بدون توجیه اقتصادی را نادیده گرفت، اما آنچه بسیاری از دست‌اندرکاران اقتصادی بر سر آن اتفاق نظر دارند این است که دولت به تخصیص بودجه کافی برای ساخت و تکمیل پروژ‌های عمرانی اعتقادی ندارد.

شعار سال: در حالی که هر سال به هزینه‌های جاری دولت اضافه می‌شود، رقم بودجه‌های عمرانی آب می‌رود. بررسی ارقام بودجه عمرانی کشور طی پنج سال گذشته تاکنون نشان می‌دهد این رقم از 25 هزار میلیارد تومان در سال 95 به 11 هزار و 726 میلیارد تومان در بودجه سال 99 رسیده است.

بودجه شرکت‌های زیان‌ده بیش از بخش عمران است

ارقامی که از نگاه بسیاری از دست‌اندرکاران حوزه صنعت، کفاف تکمیل 70 هزار پروژه نیمه‌تمام عمرانی را نخواهد داد. طی سال‌های گذشته کمبود بودجه به سرعت‌گیر ساخت و تکمیل پروژه‌های عمرانی در کشور تبدیل شده است.

اگرچه نمی‌توان نقش بی‌توجهی به بهره‌وری و همچنین اجرای طرح‌های بدون توجیه اقتصادی را نادیده گرفت، اما آنچه بسیاری از دست‌اندرکاران اقتصادی بر سر آن اتفاق نظر دارند این است که دولت به تخصیص بودجه کافی برای ساخت و تکمیل پروژ‌های عمرانی اعتقادی ندارد.

از سوی دیگر، نوسان اختصاص اعتبار به بخش عمرانی کشور کاملاً مشهود است. تحلیل ارقام بودجه نشان می‌دهد سال 95 رقم در نظر گرفته‌شده برای عمران کشور به منظور تملک دارایی‌های سرمایه‌ای (عمرانی) رقمی در حدود 25 هزار میلیارد تومان بود.

این رقم در سال 96 با 53 هزار میلیارد تومان افزایش به 78 هزار میلیارد تومان رسید. اما سال 97 بودجه مولد‌ترین بخش اقتصادی کشور با 10 هزار میلیارد تومان کاهش، 60 هزار میلیارد تومان شد. اما سال 98 بدترین سال برای بخش عمرانی کشور بود. چراکه در این سال فقط هشت هزار و 745 میلیارد تومان به این بخش اختصاص پیدا کرد.برای ادامه حیات شرکت‌های دولتی رقمی ‌به‌ اندازه بودجه عمرانی کشور در نظر گرفته شده است

حالا در لایحه بودجه سال 99 برای بخش عمرانی کشور رقمی در حدود 11 هزار و 726 میلیارد تومان اختصاص داده شده است.

اینکه اعتبارات عمرانی در لایحه بودجه سال 99 فقط 2 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده به کنار، طنز تلخ ماجرا آنجاست که تحلیل آمارهای بودجه نشان می‌دهد رقمی در حدود 70 هزار میلیارد تومان از بودجه شرکت‌های دولتی در سال 1399 به شرکت‌های زیان‌ده تخصیص خواهد یافت؛ این یعنی برای ادامه حیات این شرکت‌ها رقمی ‌به‌ اندازه بودجه عمرانی کشور در نظر گرفته شده است.

حال این پرسش قابل طرح است که این تعداد شرکت‌های دولتی زیان‌ده چه تغییری پیدا کرده و در چه اموری فعالیت می‌کنند؟ سوال مهم دیگر اینکه مجلس و دولت چه زمانی تصمیم خواهند گرفت تدبیری برای 70 هزار پروژه عمرانی در کشور که تلی از خاک شده‌اند بیندیشد.

هنوز پاسخ روشنی برای این پرسش‌ها یافت نشده، اما آنچه مسلم است توجه به این نکته که رونق تولید در کشور بدون شک در گرو رونق پروژه‌های عمرانی است.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی اعتمادآنلاین،تاریخ انتشار:1دی1398،کد خبر:370317،etemadonline.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین