پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۵۸۲۶
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۵

راهکار نوین کاهش سهم دولت در بودجه عمرانی چیست؟

توسعه زیرساخت­‌های کشور معمولا از طریق مشارکت در ساخت و تامین مالی دولت انجام می‌شود. اما تحریم و وابستگی بودجه به نفت، موجب شده تا تحقق منابع درآمدی پروژه‌های عمرانی با چالش سختی روبرو گردد.
شعارسال: زیرساخت‌­های کشورها، نقش بسیار کلیدی در اقتصاد بازی می­‌کند. به طوری که هر سه بخش اصلی اقتصاد؛ کشاورزی، صنعت و خدمات ارتباط تنگاتنگی با کیفیت و کمیت زیرساخت‌­ها دارند. وجود زیرساخت­‌های لازم مانند حمل‌­ونقل، مخابرات، سیستم آبرسانی و برق در مناطق گوناگون، به توسعه اقتصاد مناطق و گسترش حضور بخش خصوصی در اقتصاد منجر خواهد شد. در شرایط فعلی کشور منبع مالی اصلی توسعه زیرساخت­‌های کشور بودجه دولت است که با توجه به مشکلات اقتصادی و تحریم‌­هایی که کشور با آن‌ها روبرو است تحقق منابع درآمدی بسیار مشکل به نظر می‌­رسد، از این‌­رو منابع مالی توسعه زیرساخت‌­های کشور با تهدیدی جدی روبرو است.

از سوی دیگر از دوران حکومت پهلوی و برنامه­‌های توسعه­‌ای کشور، وابستگی جدی بر منابع مالی حاصل از فروش نفت وجود داشته است، که این امر به آسیب‌­پذیر بودن اقتصاد ایران به واسطه وابستگی به یک نوع منبع درآمدی منجر شده است. در کشور‌های توسعه یافته، تمرکز اصلی دولت در بخش درآمد، بر مالیات است؛ مالیات یک منبع درآمد دائمی و درونزا در اقتصاد است که اقتصاد را از بسیاری از شوک­‌های برونزا در امان نگاه می­‌دارد. اما درآمد‌های نفتی، یک منبع درآمدی برونزا بوده که تابع بازار‌های جهانی است؛ بنابراین با هر دوره رونق و رکود در بازار جهانی نفت، اقتصاد ایران نیز دچار مشکلات عمده‌­ای می‌­شود که در دوره‌های رونق، دچار بیماری هلندی و در دوره­‌های رکود با مشکل کسری بودجه مواجه می‌­شود. با توجه به سابقه ایران، در دوره­‌های رونق بازار جهانی نفت، در ایران پروژه‌­های متفاوتی تعریف می‌­شود که برای آن بودجه تعریف می­‌شود و زمانی که بازار جهانی نفت دچار رکود می‌­شود، بودجه لازم برای تخصیص به هر پروژه وجود ندارد و این امر منجر به طولانی شدن روند احداث پروژه خواهد شد. برای مثال طبق داده‌­های آماری سال ۱۳۹۵، بیش از ۷۰ درصد از پروژه‌­های کشور، صفر الی ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته­‌اند. از سوی دیگر در دوره‌­های رونق به دلیل وجود درآمد‌های سرشار نفتی، اقتصاد ایران دچار بیماری هلندی شده که تاثیری جدی بر رفاه جامعه داشته است.

­بودجه عمرانی و تورم

در ده سال اخیر، و با توجه به پرش‌­های قیمتی که هزینه‌­های تولید را به شکل چشم‌گیری تغییر داده است، بودجه عمرانی کشور تغییری متناسب با تورم عمومی کشور نداشته و می‌­توان گفت از تورم عقب افتاده است؛ بنابراین بودجه تخصیصی به یک پروژه که ارزیابی آن مربوط به سال‌­های ابتدایی امکان­‌سنجی پروژه است، در دوره ساخت پروژه، تامین‌­کننده هزینه‌­های جاری پروژه نخواهد بود و از آنجایی که تامین و تخصیص بودجه جدید نیاز به منابع درآمدی جدید دارد، پیشرفت پروژه با وقفه‌­ای جدی روبرو می­‌شود که نتیجه آن عدم اجرای پروژه در بازه زمانی مشخص شده است.

علاوه­‌براین با طولانی شدن روند احداث پروژه، به مرور پروژه مستهلک شده و نیاز به تخصیص سرمایه­‌گذاری استهلاکی خواهد بود که منجر به افزایش منابع مالی مورد نیاز برای احداث و راه‌­اندازی پروژه خواهد شد. از آنجایی که اقتصاد ایران با تحریم‌­های امریکا در بازار جهانی نفت، در سال­‌های اخیر دچار مشکل بوده است. به نظر می­‌رسد منابع درآمدی لازم از فروش نفت کافی نبوده و اصلاح بودجه نیز روندی زمان­بر خواهد بود. همچنین به اعتقاد برخی از اقتصاددانان، کیفیت محصولات دولتی از جمله زیرساخت‌­ها دارای کیفیت لازم در مقایسه با رقبای بخش خصوصی نیست و این اندیشمندان راهکاری ارائه می‌­دهند که هم کیفیت زیرساخت‌­های احداثی افزایش یابد و هم از نظر کارایی اقتصادی در سطح بالاتری از نمونه دولتی آن باشد.

ورود بخش خصوصی به توسعه زیرساخت­‌ها

در عصر حاضر که تمرکز دولت­ها بر کوچک شدن است، برای رفع مساله وابستگی زیرساخت‌­های کشور‌ها به بودجه دولتی راهکاری نوین در نظر گرفته شده است؛ که این راهکار عبارت است از ورود سرمایه و دانش مدیریتی بخش خصوصی به زیرساخت­‌های کشور. از این­‌رو دولت‌­ها، براساس بخش­‌های گوناگون اقتصادی و نیاز هر منطقه به زیرساخت‌های مربوطه، مطالعات و امکان­‌سنجی لازم را انجام داده و پروژه متناسب با آن را تعریف می­‌کنند. پس از تعریف پروژه، دولت براساس معیار‌های تعیین شده، شرکت پروژه مورد نظر را از میان داوطلبان انتخاب کرده و پروژه و درآمد‌های آن را بر اساس بازه زمانی تعریف شده در قرارداد به بخش خصوصی واگذار می‌­کند. در چنین شرایطی دولت نه تنها برای ساخت پروژه­‌های عمرانی در سطح ملی هزین‌ه­ای متقبل نشده است، بلکه از منبع مالیات بر شرکت­‌ها درآمدزایی خواهد داشت که به رفع مشکل کسری بودجه کمک خواهد کرد.

این روش به تامین مالی پروژه­ای یا مشارکت عمومی خصوصی شهرت دارد که بر اساس مفاد قرارداد میان دولت و بخش خصوصی، دارای تنوع بسیار گوناگونی است. در کشور‌های جهان این روش بسیار پرکاربرد است، اما در ایران تاکنون مورد توجه واقع نشده است و پدیده‌ای جدید است، که به کمک آن می‌­توان از فشار‌های روی دولت کاست و به حضور بیشتر بخش خصوصی در اقتصاد کمک کرد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری آنا ، تاریخ انتشار: 26 دی 1398 ، کدخبر:  1342770 ، www.ana.ir

خبرهای مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین