پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۲۵۱۷۴۵
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۰
دولت از یک طرف اعلام می‌کند قرار است سهم نفت در بودجه را بر پایه در آمدهای مالیاتی پایه‌ریزی کند، اما از سوی دیگر با بذل و بخشش‌های بی‌حساب و کتاب معافیت‌های مالیاتی را افزایش داده است. مانند اتفاقی که چند روز پیش در خصوص معافیت هنرمندان از پرداخت مالیات رخ داد.
شعارسال:دولت از یک طرف اعلام می‌کند قرار است سهم نفت در بودجه را بر پایه در آمدهای مالیاتی پایه‌ریزی کند، اما از سوی دیگر با بذل و بخشش‌های بی‌حساب و کتاب معافیت‌های مالیاتی را افزایش داده است. مانند اتفاقی که چند روز پیش در خصوص معافیت هنرمندان از پرداخت مالیات رخ داد.
 
 دولت پیش‌بینی کرده است در لایحه بودجه سال آینده رقمی در حدود 195 هزار میلیارد تومان از محل مالیات درآمد داشته باشد. پیش‌‌بینی‌ای که با ابهام‌های بسیاری روبه‌روست. بسیاری از آگاهان اقتصادی می‌گویند بعید است دولت بتواند درآمدهای مالیاتی خود را برای سال آینده محقق کند. استدلال کارشناسان به رفتار دوگانه دولت در اصلاح ساختار مالیاتی کشور اشاره دارد.
 
چراکه دولت از یک طرف اعلام می‌کند قرار است سهم نفت در بودجه را بر پایه درآمدهای مالیاتی پایه‌ریزی کند، اما از سوی دیگر با بذل و بخشش‌های بی‌حساب و کتاب معافیت‌های مالیاتی را افزایش داده است. مانند اتفاقی که چند روز پیش در خصوص معافیت هنرمندان از پرداخت مالیات رخ داد.
 
به همین دلیل مرتضی عزتی، تحلیلگر اقتصادی، در این باره به اعتمادآنلاین گفت: به صورت اساسی اگر اقتصاد وضعیت خوبی داشته باشد، جایگزین کردن مالیات به جای درآمدهای نفتی یا به تعبیر دیگر تنظیم همه درآمدهای دولت بر پایه مالیات امکان‌پذیر خواهد بود، اما واقعیت این است که اقتصاد ایران در شرایط بحرانی به سر می‌برد.
 
عزتی با اشاره به این نکته که دولت روحانی کشور را بسیار گران اداره می‌کند اظهار داشت: در شرایطی که دولت اصرار دارد همه هزینه‌هایش را بالا نگه دارد، اتکای بودجه به مالیات به این سادگی امکان پذیر نیست.
 
این تحلیلگر اقتصادی گفت: اگر دولت می‌خواهد دست نفت را از بودجه کوتاه و مالیات را جایگزین درآمدهای نفتی کند، باید بسیاری از سیاست‌های مالیاتی دیگر مثل معافیت‌ها و تخفیف‌های مالیاتی را زیر پا بگذارد. تنها در این صورت است که دولت خواهد توانست سهم نفت در بودجه را به مالیات دهد.
 
او در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به سیاست‌هایی که تا به امروز برای اصلاح ساختار مالیاتی کشور اجرایی شده است توضیح داد: مالیات بر درآمد حقوق‌بگیران هزینه‌های معیشت را افزایش می‌دهد، از طرفی درآمد افراد سهم ناچیزی در کل درآمدهای اقتصادی کشور دارد.
 
این آگاه اقتصادی تاکید کرد: راهکار اساسی این است که دولت اولاً هزینه‌های جاری خود را کاهش دهد و از سوی دیگر مالیات بر واردات کالاهای لوکس را مد نظر قرار دهد.
 
عزتی صحبت‌های خود را این‌طور به پایان رساند: در کل دولت باید بداند با سیاست‌های فعلی‌اش آسیب‌های جدی به تولید کشور وارد کرده است.
 

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از پایگاه خبری تحلیلی   اعتمادآنلاین ،تاریخ انتشار:  3  دی   1398،کدخبر: 368107 ،www.etemadonline.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین