پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۲۹۲
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۴
یک مسئول: تغذيه نامناسب عامل اصلي رشد 1300 درصدي سرطان‌ در كشور است
شعارسال: «سرطان»؛ ‌بيماري سخت و‌پر هزينه‌اي كه مطابق آمار سالانه 90 هزار مورد ابتلاي جديد به آن در كشور اتفاق مي‌افتد و رفته رفته به يك بيماري فراگير در جامعه ايراني تبديل شده است...

«سرطان»؛ ‌بيماري سخت و‌پر هزينه‌اي كه مطابق آمار سالانه 90 هزار مورد ابتلاي جديد به آن در كشور اتفاق مي‌افتد و رفته رفته به يك بيماري فراگير در جامعه ايراني تبديل شده است اما در برابر موارد تازه‌اي از سرطان كه در خانواده دوستان و آشنايان‌مان با آن مواجه مي‌شويم با يك سؤال جدي درباره چرايي افزايش ابتلا به اين بيماري روبه‌رو هستيم؛ سؤالي كه عدنان زادهوش، عضو كميسيون بهداشت، سلامت و خدمات شهري شوراي شهر اصفهان با تأكيد بر افزايش تصاعدي اين بيماري در كشور معتقد است: بيماري سرطان و به‌خصوص سرطان‌هاي گوارشي به دليل تغذيه نامناسب مردم 1300 درصد افزايش پيدا كرده است.

تغذيه و سلامتي لازم و ملزوم يكديگرند و بسياري از بيماري‌ها در تغذيه و ساير عوامل محيطي ريشه دارند، به همين خاطر هم هست كه برخي بيماري‌ها در برخي اقوام با عادات غذايي و شرايط محيطي خاص به شكلي جدي‌تر نمود مي‌يابد. بيماري سرطان در كشور ما نسبت به نرم جهاني آن با رشد فزاينده‌اي همراه است. به گفته علي مطلق، رئيس اداره سرطان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي بيش از 300 هزار فرد مبتلا به سرطان در كشور هستند و هر سال حدود 50 هزار نفر بر اثر ابتلا به بيماري سرطان در كشور جان خود را از دست مي‌دهند و اين افراد به جز 90 هزار نفري هستند كه سالانه به سرطان مبتلا مي‌شوند. بسياري از كارشناسان حوزه سلامت معتقدند اين بيماري هم مانند ساير بيماري‌ها در سبك زندگي و خورد و خوراك ريشه دارد.

* خوراكي‌هايي براي ناسلامتي!

همچنين غذاهاي آماده، سوسيس و كالباس و هات‌داگ حاوي مواد نگهدارنده، نيترات سديم و نيتريت سديم هستند كه مصرف آنها خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و انواع سرطان را به دنبال دارد. انواع نوشابه‌هاي گازدار و به خصوص نوشابه‌هاي رژيمي هم از جمله خوراكي‌هايي هستند كه با اسيدي كردن سلول‌هاي بدن موجب بروز بيماري سرطان مي‌شوند. آسپارتام موجود در محصولات رژيمي نيز ماده‌اي بيماري‌زا محسوب مي‌شود. استفاده از مواد حاوي آسپارتام موجب بيماري، نقائص هنگام تولد و سرطان مي‌شود و مضرات جانبي آن تشنج، سردرد، ميگرن، سرگيجه شديد، لرزش، ضعف حافظه، خواب آلودگي، بي‌حسي دست و پا، تومورهاي مغزي، اختلال در تكلم، خستگي شديد پاها، دردهاي صورت، ايجاد صداهايي شبيه به زنگ يا سوت در گوش، افسردگي، حساسيت و زودرنجي، پرخاشگري، اضطراب، بيخوابي، عوارض قلبي مانند افزايش ضربان قلب، تنگي تنفس و افزايش فشار خون است. مواد غذايي كه اصلاح ژنتيكي شده نيز از جمله محصولاتي هستند كه سلامت آنها محل ترديد است.

* ارتباط ميان خوردن تراريخته‌ها و سرطان

علي‌اكبر روزگاري، پزشك و پژوهشگر طب سنتي نبود كنترل بر واردات برخي از مواد غذايي به‌ويژه محصولات غذايي وارداتي تراريخته يا آغشته به مواد بيماري‌زا به كشور و مصرف اين محصولات را يكي از عوامل مهم افزايش سرطان در كشور مي‌داند. وي با اشاره به نقش تغذيه در ابتلا به سرطان مي‌افزايد:‌مصرف غذاهاي مصنوعي مانند فست‌فودها، استفاده از مواد نگهدارنده فراوان در مواد غذايي مانند انواع كنسرو و شير از جمله مواردي است كه طبق تحقيقات علمي «سرطان‌زا» بودن‌شان ثابت شده است. همچنين بسياري از مواد آرايشي به خصوص آن دسته كه به‌صورت قاچاق وارد كشور مي‌شوند، سرطان‌زا هستند. روزگاري، با اشاره به واردات غذاهايي كه در آنها دستكاري ژنتيكي صورت گرفته، مي‌افزايد: مصرف مواد غذايي كه اصطلاحاً به آنها تراريخته گفته مي‌شود، در كشور به شدت افزايش پيدا كرده ‌است. طبق تحقيقات وسيعي كه توسط دانشمندان صاحبنظر و مراكز علمي معتبر در حوزه زيست فناوري صورت گرفته، اين مواد غذايي خطرناكند و مي‌توانند تأثيرات بسيار خطرناكي چون بيماري سرطان براي انسان داشته باشند، به‌ويژه اينكه در حال حاضر تقريباً تمام محصولات دستكاري ژنتيكي شده كه در كشورمان مصرف مي‌شوند، وارداتي هستند و اطلاعات چنداني درباره كم‌و‌كيف دستكاري‌هاي ژنتيكي صورت گرفته روي آنها در دست نداريم. به باور وي، غفلت از كنترل مبادي ورودي كشور براي بررسي و آزمايش واردات مواد غذايي و دارويي به‌ويژه محصولات غذايي دستكاري شده ژنتيكي موجب مي‌شود خوراكي‌هاي به ظاهر سالم اما با منشأ بيماري‌زا وارد كشور شود. روزگاري تأكيد مي‌كند: ‌اين مسئله درباره داروهاي قاچاق نيز صادق است. به باور وي سياست بسياري از شركت‌هاي دارويي در خارج از كشور اين است كه بيماران را با مبتلا كردن به عوارض دارويي، به صورت يك مشتري هميشگي تحت كنترل خود قرار دهند و از آنها بهره‌هاي مالي فراوان و دائمي كسب كنند.

* كارهايي كه بايد انجام مي‌شده اما نشده

عدنان زادهوش تأكيد مي‌كند: با احترام به همه سازمان‌ها، وضع بسيار اسفبار است و ما در شرايط بدي از لحاظ سلامت شهروندي هستيم و روند بيماري مردم و آمار بيماري‌هاي غيرواگير افزايش پيدا كرده است. عضو كميسيون بهداشت، سلامت و خدمات شهري شوراي شهر شعارهاي هميشگي مسئولان اسبق و فعلي را درباره پزشك خانواده و پزشك ارجاع، بدترين جا براي ضربه خوردن مي‌داند و تصريح مي‌كند: وزرا به مردم پاسخگو نبوده‌اند. به باور اين پزشك، نظام وزارتخانه‌اي تنها راه نجات را بهداشت مي‌داند اما اين كار را انجام نداده است و انجام ندادن بحث نظام ارجاع و پزشك خانواده بسيار آسيب‌زا و آزاردهنده است.

وي با اشاره به نقش عوامل محيطي و صنايع آلاينده مي‌افزايد: ما رودخانه‌ها را خشك كرده‌ايم و ذرات گردوغباري كه بر اثر خشك شدن رودخانه‌ها مي‌آيد، براي سلامت مضر است. همچنين تحميل صنايع آلاينده به شهرهاي بزرگ نظير اصفهان موجب افزايش بروز بيماري‌ها شده است. اين در حالي است كه برنامه‌ريزان اصلي كشور با وادادگي نسبت به فرهنگ غرب بدون توجه به درك داخلي كشور و جانمايي غلط صنايع سلامت مردم را با آسيب‌هايي مواجه كرده‌اند.

زادهوش اضافه كرد: در همه جاي دنيا صنايع بزرگ در كنار درياها احداث مي‌شوند و پالايشگاه‌ها بايد بدون استفاده از سوخت فسيلي كار كنند ولي متأسفانه در كشور ما اين‌گونه عمل نمي‌كنند و اين عوامل سبب شده است مردم شهرهاي صنعتي با بيماري‌هاي متعدد تنفسي و سرطان‌ دست به گريبان باشند، در حالي كه اين آسيب‌ها محصول بي‌كفايتي مسئولان قبلي و فعلي به جاي مديريت صحيح و درست است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه جوان، صفحه 3، تاریخ انتشار: یکشنبه 24 مرداد 1395، شماره: 4884 .

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین