پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۱۶۷
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۷
قائم مقام وزير بهداشت گفت: در خوزستان هيچ اتفاق غيرعادى رخ نداده و توسعه خدمات درمانى قابل توجه بوده است.

شعارسال: ايرج حريرچى قائم مقام وزير بهداشت در نشست هفتگی كه امروز در ساختمان وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: اصطلاح پيشگيرى مفاهيم جداگانه و مستقلى دارد كه به 4 سطح تقسيم مى شود. پيشگيرى سطح يك يا اوليه، از بين بردن عامل بيمارى است که استفاده از غذاى سالم، عدم استعمال دخانيات و واكسن زدن در اين دسته قرار دارد.

وی ادامه داد: تشخيص و درمان بيمارى قبل از علامت دار شدن آن، پيشگيرى سطح دو يا غربالگرى ناميده مى شود.

حريرچى جلوگيرى از پيشرفت بيمارى را پيشگيرى سطح سوم خواند و ادامه داد: اكثر اقدامات درمانى در اين سطح انجام مى شود. پيشگيرى از آسيب هاى خدمات غيرضرورى كه به افراد سالم ارائه مى شود، پيشگيرى سطح چهارم است.

وي افزود: هدف از سطح چهارم پيشگيرى، كاهش ميزان مواجهه با سيستم خدمات سلامت سطح جامعه و آسيب هاى مراجعه به سيستم پزشكى است.

*خوزستان براي ما در اولويت است

حريرچى در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر علت فوت بيماران دياليزى در خوزستان گفت: بيماران دياليزى به علت بيمارى زمينه اى، بيشتر تحت تاثير آلودگی دهانی-مدفوعی قرار گرفتند. تمامى بيماران به غير از اين ٨ نفر هيچ علائم مشكوكى نداشته و تيم ويژه وزارت بهداشت وجود هرگونه مشكل در غذا و دستگاه هاى دياليز را رد كرده است.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه از لحاظ علمی در 60 درصد موارد وجود مسمومیت خوراکی ،از منشا اولیه یافت نمی‌شود گفت: ما هنوز در حال بررسی موضوع هستیم البته باید توجه داشت که 4 بیمار فوت شده علاوه بر نارسایی کلیه دچار نارسایی‌هایی همچون نارسایی قلبی، کبدی و سرطان بوده‌اند.

حريرچى با اشاره به تازه تجهيز بودن بخش دياليز بيمارستان سينا از محل طرح تحول سلامت، افزود: خدمت گذاران سلامت هيچ تفاوتى ميان قوميت ها قائل نمی شوند. از طرفى سلامت مردم خوزستان يكی از اولويت هاى ما است و وزير بهداشت بيشترين سفرها را به اين استان داشته است.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در بیماران دیالیزی درصدی مرگ و میر وجود دارد و آنچه در خوزستان رخ داده چیز غیرعادی نیست گفت: مصمومیت دهانی، روده‌ای طی چند ساعت ممکن است در افرادی که ضعف سیستم ایمنی دارند مشکل‌ساز شود.

حريرچى بيان كرد: ما نتايج جلساتى كه با حضور كارشناسان تشكيل شده را بيان كرديم، پزشكى قانونى هم مى تواند نظر خود را به طور مستقل اعلام كند.

*جامعه پزشكی جزو سه گروه اول مورد اعتماد مردم است

حريرچي در پاسخ به سوال يكی از خبرنگاران مبنى بر زمان اعلام نتيجه پرونده كيارستمى، بيان كرد: در اين هفته يا در نهایت هفته بعد نتيجه اعلام مى شود. طبق توافق بين وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشكى ، این سازمان در زمينه پرونده مرحوم كيارستمی اعلام نظر می كند و سپس مراحل لازم طى مى شود.

وى در خصوص كاهش اعتماد مردم به جامعه پزشكى،گفت: اعتماد مردم به جامعه پزشكى و تفاهم مشترک ميان بيماران و جامعه پرشكى جزو سرمايه هاى اصلی نظام سلامت است. در چند دهه اخير طى نظرسنجى، جامعه پزشكى جز دو يا سه گروه اول مورد اعتماد مردم شناخته شده است.

قائم مقام وزیر بهداشت مهم‌ترین ابزار برای ارزیابی سیستم‌های سلامت را شاخص‌های عدالت خواند و ادامه داد: شاخص پرداخت از جیب، هزینه‌های کمرشکن و شاخص‌های فقر از جمله شاخص‌های عدالت هستند. اگر میزان پرداخت در برابر خدمت بالا باشد نشان‌دهنده غیرعادلانه بودن سیستم سلامت است، همچنین اگر هر خانوار 10 درصد از درآمد خود را صرف سلامت کند نشان‌دهنده کمرشکن بودن هزینه‌ها است. شاخص مشارکت عادلانه در تأمین مالی و شاخص کاکوانی از جمله شاخص‌های دیگر عدالت محسوب می‌شود.

حریرچی با اشاره به اینکه اطراف تهران از لحاظ دسترسی به خدمات از محروم‌ترین مناطق هستند، بیان کرد: نظام سطح بندی که سال‌هاست تدوین شده و یک دهه اصرار به اجرای آن داریم موجب ایجاد عدالت می‌‌شود.

وی یادآور شد: در شاخص‌های عدالت حرکت ما رو به جلو بوده اما قابل توجه نبوده است چرا که از میان 192 کشور جهان ما در رتبه 100 تا 159 قرار داشته‌ایم. سال اول اجرای طرح تحول نظام سلامت در جهت کاهش پرداختی از جیب مردم و هزینه‌های کمرشکن گام‌های مثبتی برداشته شده و قرار است گروه‌های ارزیابی سازمان جهانی بهداشت به کشور ما آمده و این شاخص‌ها را بررسی کنند. طبق ارزیابی سال 93 پرداختی از جیب مردم از 60 درصد به 40 درصد رسیده و هزینه‌های کمرشکن کاهش 30 الی 40 درصدی داشته‌اند.

*تکریم باید متقابل باشد

حریرچی‌ در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر کاهش اهمیت تکریم ارباب‌رجوع در مراکز درمانی افزود: عدم تکریم ارباب‌رجوع برای سال‌های اخیر نیست و اطلاعیه‌های موجود بر سردر اغلب مراکز درمانی نباید وجود داشته باشد. باید مردم را آموزش داد تا این موارد به حداقل برسد. از طرفی وظیفه ارائه‌کنندگان خدمت خونسرد‌سازی مردم است البته وقتی برخورد کلامی وجود داشته باشد نمی‌توان انتظار داشت همکارمان‌ در بیمارستان نیز آرام بماند.

قائم مقام وزیر بهداشت در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر قانونی بودن پلمپ‌ بیمارستانی که در آن بیمار حضور دارد گفت: تاکنون همچین موردی رخ نداده است. نظارت‌های ما چندگانه‌ و شامل بررسی صلاحیت خدمت‌گذاران، فرایند‌ها و نظارت‌های دوره‌ای است و سیستم اعتبار بخشی و شکایات و نارضایتی‌های مردم به این نظارت‌ها کمک می‌‌کند.

*80 درصد مسائل مربوط به سلامت خارج از مسئولیت وزارت بهداشت است

حریرچی‌ بیان کرد: 75 الی 80 درصد مسائلی که روی سلامت مردم تأثیر می‌گذارند خارج از مسئولیت وزارت بهداشت است. مشکلات ما قابل توجه است اما با ارتقای فرهنگ و دانش مردم می‌توان بسیاری از آن‌ها را حل کرد.

وی ادامه داد: نقش وزارت بهداشت نقش حمایت طلبی‌ است.ما دستگاه‌ها را آگاه کرده و در برخی مواقع، قانونی نظارت می‌کنیم.

*وزارت بهداشت از شمول قوانین اصل 44 مستثنی شده است

حریرچی‌ در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر مغایرت صحبت‌های وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو گفت: اصل 44 قانون به مراجع صادر‌کننده مجوز کسب و کار به دلیل اشباع بودن بازار اجازه محدود کردن صدور مجوز را نداده است البته وزارت بهداشت از شمول قوانین مربوط به این اصل استثنا شده است در کشور ما تعداد پزشک، دارو‌ساز، دندانپزشک، تخت بیمارستانی، درمانگاه، پرستار و داروخانه نسبت به متوسط جهانی به طرز معنا داری پایین‌تر است.

وی ادامه داد: در تمام دولت‌ها بعد از انقلاب هیچ متخصصی‌ اجازه خدمت در تهران را نداشته و باید دو یا سه سال طرح خود را در مناطق محروم می گذراندند در قانون برنامه پنجم نیز به صراحت ما را مکلف به اجرای سطح‌بندی و نظام ارجاع کرده است.

قابل ذکر است چندی پیش رئیس سازمان غذا و دارو طی سخنانی اعلام کرد که نمی‌توان در تهران به میزان نیاز بیمارستان و داروخانه ایجاد کرد در مقابل وزیر بهداشت به توجه به حجم جمعیتی تأکید کرد.

*متخصصان تمام وقت دو شغله‌ نیستند

حریرچی‌ بیان کرد: مدعی هستیم که وزارت بهداشت بیشترین افراد تمام وقت و تک شغله‌ را دارد این تمام وقت بودن متخصصان در دوره فعلی از یک درصد به صد درصد رسیده و در برخی دانشگاه‌ها 80 تا 85 درصد تمام وقت هستند البته باید اصلاح تعرفه‌ها نیز صورت گیرد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان ، تاریخ انتشار خبر 11 مرداد 1395، کدمطلب: 5716503 ،www.yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین