پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۸۶۳
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۲
رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه فعالیت‌های صورت گرفته در سازمان غذا و دارو فارغ از حرف و شعار، اقدامی عملی است، گفت: بیشترین میانگین افزایش قد را ایرانیان داشته‌اند، ضمن اینکه از نظر امید به زندگی ایران جزو کشورهای امیدوار به زندگی محسوب می‌شود.

شعارسال: دیناروند با اشاره به اولویت‌های تغذیه‌ای در کشور، سلامت غذا را نخستین مسئله عنوان کرد و پرخوری و فقر غذایی را از جمله مشکلات در این حوزه دانست و گفت: در حال حاضر کمتر از پنج درصد از افراد جامعه ما، کالری مورد نیاز بدن خود را دریافت نمی‌کنند که این مسئله در حال پیگیری است. اما شایع‌ترین مشکلات تغذیه‌ای در کشور ایران معضل پرخوری و مصرف بیش از معمول غذا است که همین امر موجبات رنج چاقی 14 درصد از مردان و 30 درصد زنان را فراهم آورده است کما اینکه 50 درصد از مردم ما اضافه وزن دارند.

دیناروند با اشاره به موضوع مهم ایمنی غذا به اولویت وزات بهداشت در این‌باره اشاره کرد و افزود: در ابتدا برآنیم با تدابیری که می‌اندیشیم غذای سفره‌های مردم از سلامتی لازم برخوردار باشد. مردم ایران 2.5 برابر میزان مطلوب و قابل قبول یعنی پنج گرم در روز نمک مصرف می‌کنند. مصرف روزانه ما حدود 10.5 تا 12 گرم برآورد می‌شود و این در حالی است که برخی کشورها هدف خود را کاهش مصرف به 3 گرم در روز طراحی کرده‌اند. واقعیت این است که مصرف نمک ارتباط مستقیمی با بیماری‌های قلبی و فشار خون دارد.

دیناروند افزود: در مورد شکر نیز مردم ایران به طور متوسط 25 درصد بیشتر از میانگین جهانی مصرف می‌کنند و لازم است در این زمینه نیز اقداماتی در جهت کاهش مصرف صورت گیرد.

وی مصرف چربی به عنوان یکی از منابع اصلی تامین انرژی بدن را هم مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه از میان روغن‌های خوراکی، روغن‌های جامد مضرترین روغن‌ها هستند، افزود: سرانه سالیانه مصرف چربی در ایران 18 تا 20 کیلوگرم است که باید کاهش یابد. همچنین اولویت وزارت بهداشت کنترل بیماری‌های غیرواگیردار است؛ از جمله بیماری های قلبی، ریوی، کلیوی، سرطان، دیابت و غیره که 75 درصد از مرگ و میرهای کشور را باعث شده است. یکی از عوامل بیماری‌های غیرواگیر، غذا و تغذیه نادرست است.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه فعالیت‌های صورت گرفته در سازمان غذا و دارو نه حرف است و نه شعار، بلکه اقدامات عملی است که مردم شاهد آنها هستند، در تشریح نشانگر های رنگی تغذیه‌ای خاطر نشان کرد: بیش از 60 درصد از فراورده‌های غذایی کشور دارای چراغ راهنمایی تغذیه شده‌اند. این علامت برای راهنمایی مردم در مورد میزان موجودی چربی، نمک و شکر در فراورده‌های غذایی در نظر گرفته شده است. در این زمینه بزودی بسیج اطلاع‌رسانی عمومی آغاز خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به عدم استفاده از پالم در محصولات لبنی نیز اشاره کرد و گفت: حذف این روغن از دو سال گذشته آغاز شده و بطورکلی کاهش مصرف روغن پالم بدلیل بالا بودن اسیدهای چرب اشباع آن ادامه خواهد داشت. علاوه بر سیاست کاهش میزان مصرف اسیدهای چرب اشباع و شاید حتی مهم‌تر از آن، ما دنبال حذف کامل چربی‌های ترانس بالا از محصولات غذایی هستیم.

بنابر اعلام روابط عمومی سازمان غذا و دارو، دیناروند که در یک برنامه خبری تلویزیونی صحبت می‌کرد، افزود: باید تلاش کنیم تا غذاهایی که با سلامت مردم در تعارض هستند، مالیات و عوارض بیشتری نسبت به غذاهای سالم بپردازند و در مقابل غذاهای سالم و مفید ارزان‌تر بدست مصرف‌کنندگان برسد. حتی ممکن است لازم باشد به واحدهای تولیدی چنین محصولاتی یارانه هم بدهیم، البته قانون آن موجود است، اما از آنجا که در این زمینه باید همراهی چند دستگاه را داشته باشیم، متاسفانه این موضوع اجرایی نشد و اگر این اتفاق رخ می‌داد بسیار به سود مردم بود.

معاون وزیر بهداشت در پایان با بیان اینکه درباره تغذیه نباید بیش از حد منفی بافی شود، با استناد به گزارشاتی خاطر نشان کرد: بیشترین میانگین افزایش قد را ایرانیان با 16.5 سانتی متر داشته‌اند؛ ضمن اینکه از نظر امید به زندگی زنان ما با نزدیک 80 سال و مردان با 76 سال جز کشورهای امیدوار به زندگی بالا محسوب می‌شوند و همه اینها ثابت می‌کند که علی رغم برخی اظهار نظرها، اوضاع آنگونه هم سیاه نیست و کشور ما دستاوردهای بزرگی داشته است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا ، تاریخ انتشار خبر 10 مرداد 1395، کدمطلب: 95050105400 ،www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین