پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۲۹۸۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۶
یک مقام سابق نیروی دریایی آمریکا گفت رویکرد تهاجمی کاخ سفید و نظامی‌گری آمریکا زمینه همگرایی بیشتر ایران، چین و روسیه را فراهم کرد و برگزاری مانور دریایی مرکب این سه کشور واکنشی به سیاست واشنگتن است.

شعار سال: “لیا بلگر” افزود بودجه هنگفت و سرسام آور نظامی آمریکا، کشورهای جهان را نگران و تحریک می‌کند و به همین دلیل آنها به سوی افزایش همکاری برای رویارویی با تهدید نظامی آمریکا می‌روند.

این نظامی پیشین در پاسخ به اینکه دولت ترامپ چه واکنشی به این رزمایش مرکب خواهد داشت، گفت: ایالات متحده دوست ندارد به چالش کشیده شود، بنابراین عجیب نیست که در پاسخ به رزمایش دریایی مشترک ایران، چین و روسیه، آمریکا به  افزایش نیرو و حرکت ناوهای هواپیمابر و اجرای رزمایش دریایی دست بزند.

بلگر که کارشناس ارشد امنیت ملی و امور استراتژیک از کالج جنگ نیروی دریایی آمریکاست، با انتقاد از هزینه های سنگین نظامی‌گری آمریکا اظهار کرد این رزمایش دریایی، واکنشی به رویکرد تحریک آمیز پنتاگون در خاورمیانه و سراسر جهان است.

وی تصریح کرد: به طور کلی جای تعجب ندارد که  کشورهایی که از سوی ایالات متحده به عنوان رقیب یا دشمن به حساب می آیند، در برابر خوی تهاجمی ارتش ایالات متحده  به همکاری با یکدیگر روی آورند. این روزها، حتی کشورهای متحد ما  در حال فاصله گرفتن از سیاست خارجی و نظامی ایالات متحده هستند.

فرمانده پیشین در نیروی دریایی آمریکا تصریح کرد: از هنگام فروپاشی شوروی، ایالات متحده دوست داشته است که لقب تنها “ابرقدرت باقیمانده” را یدک بکشد. بنابراین طبیعی است که سایر کشورها  احساس خطر کنند.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این، ایالات متحده نسبت به مجموع بودجه نظامی سایر کشورهای جهان، برای جنگ و ارتش خود هزینه می کند. ایالات متحده بیش از ۸۰۰ پایگاه نظامی در تقریبا ۸۰ کشور جهان دارد. به خودی خود، این عمق و وسعت از قدرت‌نمایی تحریک آمیز است.

لیا بلگر به مدت ۲۰ سال در نیروی دریایی آمریکا خدمت کرده و در پایگاه های نظامی آن در ایسلند ، برمودا ، ژاپن و تونس حضور داشته است. وی در سال ۲۰۰۰  با رتبه فرمانده، از نیروی دریایی ایالات متحده بازنشسته شد. وی همچنین در کارنامه خود سابقه همکاری نظامی نیروی دریایی در برنامه مطالعات امنیتی دانشگاه MIT را دارد.

بلگر پس از بازنشستگی به فعالیت در جنبش ضد جنگ روی آورد و اکنون در گروه “کهنه سربازان طرفدار صلح” Veterans For Peace  فعال است.

رزمایش  مشترک ایران،‌ روسیه و چین که از  جمعه، ششم دی، آغاز شد و چهار روز ادامه دارد، بخشی از شمال اقیانوس هند را در بر می‌گیرد. در این رزمایش، دریانوردان روسی، ایرانی و چینی سناریوهایی را برای جستجو و رهاسازی کشتی‌های اسیر شده توسط دزدان دریایی، برپایی مانور مشترک، کمک به کشتی‌ها در هنگام خطر و عملیات ضد تروریستی تمرین می‌کنند.

این نخستین بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی است که جمهوری اسلامی ایران رزمایش مشترکی با دو قدرت دریایی بزرگ جهان و در چنین سطحی برگزار می‌کند و قطعا کشورهایی که از نظر اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، دفاعی و امنیتی نزدیکی بیشتری با هم دارند، دست به دست هم می‌دهند تا برقراری امنیت و جمعی بودن آن میسر شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت شفقنا، تاریخ 8 دی 98، کد مطلب: 860915: www.fa.shafaqna.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Canada
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
0
0
این رزمایش وزن کشی نظامی در برابر تشت ناتو بود و پیغام شفافی به غرب داد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین