پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 28
کد خبر: ۲۵۳۱۹۱
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۷
حدود یک سال از گفته وزیر علوم درمورد لزوم اجرای طرح دانشگاه عاری از دخانیات می‏‌گذرد ولی دانشگاه‏‌ها همچنان با معضل مصرف دخانیات دست‏‌و‏پنجه نرم می‌‏کنند.

شعار سال: روز‌های پایانی سال ۱۳۹۵، صحبت از اجرای طرح دانشگاه بدون دخانیات شد. وزیر علوم هم اواخر بهمن‌‏ماه سال گذشته گفت که این طرح در تمام دانشگاه‏‌های کشور با همکاری تشکل‏‌های دانشجویی در قالب یک فضای فرهنگی و اجتماعی اجرا می‌شود.

حالا یک سال پس از آن صحبت، اثری از اجرای این طرح در دانشگاه‌ها نیست. صنعتی شریف، امیرکبیر و تهران سال‏‌هاست که با مقوله دخانیات مواجه هستند. این موضوع فقط به کشیدن سیگار محدود نمی‌‏شود. در سال‌‏های اخیر مصرف مواد مخدر ازجمله گُل نیز در بین دانشجویان شایع شده است. این روز‌ها دیده می‌‏شود در فضای عمومی این دانشگاه‌ها افرادی به صورت فردی یا گروهی در حال کشیدن سیگار هستند. در حالی که مسئولین در سخنرانی‌‏های خود، صحبت از اجرای طرح دانشگاه عاری از دخانیات می‌کنند و مدعی کاهش میزان این‏‌گونه مسائل طی سال‌‏های گذشته هستند.


طرح‏‌هایی که شعاری بیش نیست

مصرف دخانیات در دانشگاه تهران تبدیل به معضل بزرگی شده است. البته حمید پیروی، رئیس مرکز مشاوره تهران، مدعی است طرح دانشگاه عاری از دخانیات در حال اجراست و در حوزه‏ آسیب‏‌های اجتماعی به ویژه مصرف دخانیات، وضعیت نسبت به قبل و در مقایسه با جامعه بهبود پیدا کرده است. فضای دانشگاه در حال حاضر، خصوصاً دانشکده فنی و پردیس مرکزی، به گونه‌‏ای دیگر است. به گفته برخی دانشجویان، آن‌‏ها تا حدی شاهد مصرف سیگار در مکان‏‌های مختلف هستند که دیگر این امر برای عموم افراد عادی شده و اغلب حساسیتی برروی این موضوع ندارند و در برخی مواقع نیز شاهد برخورد نامناسب افرادی که در حال کشیدن سیگار هستند با دانشجویانی که به آن‏ها تذکر می‌‏دهند، هستیم.

حمید پیروی، رئیس مرکز مشاوره تهران، مدعی است مصرف دخانیات در دانشگاه نسبت به قبل بهبود پیدا کرده است


حسین به‌‏نژاد، معاون دانشجویی دانشگاه تهران نیز در اواخر مرداد‏ماه، در گفت‌‏و‏گو با یکی از رسانه‏‌ها گفته است پس از صدور احکام اعضای شورای سیاست‏‌گذاری و برنامه‌‏ریزی و کارگروه‏‌های سه‏‌گانه فرهنگی-اجتماعی، مشاوره-درمان و اطلاع‌‏رسانی و رسانه توسط رئیس دانشگاه تهران، برنامه‏‏‌های اجرایی این طرح در سال تحصیلی ۹۹-۹۸ با همکاری اهالی دانشگاه تهران، ابلاغ و اجرایی می‏‌شود.


سعید جعفری، دانشجوی ارشد رشته صنایع این دانشگاه، می‌گوید: «در فضای بین دانشکده‌‏ها، به راحتی و در دفعات زیاد شاهد کشیدن سیگار به صورت فردی و گروهی بوده‌‏ام. موضوع فراگیرشدن سیگار و دیگر دخانیات در بین جوانان را نمی‌‏توان منکر شد و به دلیل وسیع بودن فضا، به راحتی می‏‌توان در بعضی نقاط این کار را انجام داد. در دوسالی که در دانشگاه حضور داشته‌‏ام، هیچ برنامه‏‏ فرهنگی و ایجابی در راستای جلوگیری از آسیب دخانیات از سوی مسئولین اجرا دیده و نشده است.»

«متأسفانه در لابی دانشکده‏‌ها و اطراف بوفه، عده‏‌ای به صورت گروهی سیگار می‏‌کشند و حراست نیز با آن‏ها برخورد نمی‏‌کند.» این مسئله‌‏ای بود که کرمعلی عرب صالحی، دانشجوی ارشد رشته معدن گفت. وی در ادامه می‌‏گوید: «در برخی اوقات که از کنار این‌گونه افراد عبور می‏‌کنم، بوی ماده مخدر گّل را نیز حس می‏‌کنم. این موضوع در کنار مصرف سیگار معضل بسیار جدی خطرناکی است که باید برای آن چاره‏‌ای اندیشید.»

موضوع مصرف مواد مخدر به نحوی در حال افزایش است که قبل از این، سردار محمدمسعود زاهدیان، رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا نیز در نخستین نشست خبری سال ۹۸ در تاریخ بیستم فروردین‌‏ماه عنوان کرد: «مصرف ماده مخدر گُل در میان دانشجویان، دانش‌آموزانِ دبیرستانی و جوانان افزایش پیداکرده و سن شیوع مصرف مواد مخدر در کشور بین ۱۹ تا ۲۵ سال شده است.»


آگاهی و انفعال

کمی پایین‌‏تر از میدان آزادی، یعنی در دانشگاه شریف نیز معضل مصرف دخانیات وجود دارد و کم و بیش در سطح دانشکده‏‌ها، فضا‌های سبز و خوابگاه‏‌ها این مسئله دیده می‌‏شود و مسئولین دانشگاه هم به خوبی از آن آگاهی دارند. این‌که مسئولین از موضوع مصرف دخانیات و حتی مواد الکلی آگاهی دارند، ولی اقدامی در جهت جلوگیری از پیشروی این آسیب، چه به صورت ایجابی و چه سلبی، انجام نمی‏‌دهند، جای سؤال دارد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ 9 دی 98، کد مطلب: 816028: www.snn.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین