پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۲۵۳۴۰۳
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۸
داستان پیوستن ایران به برخی نهادهای بین المللی مرتبط با پولشویی محل اختلاف است. صادق لاریجانی به عنوان مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره ای پیمانها بیشتر نگاه سیاسی است تا نگاه کارشناسی.اما پدرام سلطانی نیز درباره این دو معاهده داوری کرده و معتقد است اگر ایران عضویت و الزامهای FATF را نپذیرد باید زیر ضرب 200 کشوری برود که عضو این پیمانها هستند.

شعار سال: صادق لاریجانی تا چند ماه پیش ریاست قوه قضاییه رابرعهده داشت و از ان منصب بسیار مهم سخنرانی های سیاسی پرشماری انجام می داد که بیشتر وقتها مخاطب ان رییس دولت بود. وی اکنون رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام شده است و یکی ازالزامهای این منصب داشتن دانش و بینش کارشناسی درباره مسایل اقتصادی و اجتماعی است که بتوان با استفاده از انها اختلاف های مجلس و شورای نگهبان را برطرف کرد.

حالا همان زمان رسیده است و داستان پیوستن ایران به برخی نهادهای بین المللی مرتبط با پولشویی محل اختلاف است. صادق لاریجانی به عنوان مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره ای پیمانها بیشتر نگاه سیاسی است تا نگاه کارشناسی. لاریجانی گفته : رئیس مجمع پالرمو و CFT به شدت برای امنیت ملی خطرناک است و تاکید کرد که به ویژه CFT بسیار خطرناک‌ تر است من به وظیفه ام عمل می‌کنم، من فکر خودم این است که این مصوبات مجلس قطعی نباشد، معلوم نیست که مصلحت باشد هم چنین چیزی، ولو فوایدی هم دارد، مفاسدی هم دارد. روی ترازو باید گذاشت. به نظر من خطر امنیتی اش بسیار شدیدتر است.


زیر ضرب همه کشورهای دنیا
اما پدرام سلطانی از ورزیده ترین کارشناسان تجارت خارجی و نایب رییس سابق اتاق بازرگانی ایران نیز درباره این دومعاهده داوری کرده و معتقد است اگر ایران عضویت و الزامهای FATF را نپذیرد باید زیر ضرب 200 کشوری برود که عضو این پیمانها هستند. وی نوشته است درجریان تدبیر کشور عجیب در سراشیبی افتاده و گویی همه چیز و همه کس دست به دست هم داده اند تا به تلخی ها و چالش ها بیافزایند. یکی از این داستان های تلخ، قصه FATF است. موضوعی که برای همه کشورهای دنیا، حتی آنهایی که با ما همسو و همراه پنداشته می شوند، یک چارچوب بانکی و مالی برای مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم است، برای ما بدل به جبهه مبارزه با امپریالیسم و هوادارانش شده است. گویی ماییم و دنیا، همه هم و غمشان را گذاشته اند که طرح توطئه علیه ما بریزند و ما را زمین بزنند. از مهمترین دلائلی که من را به شدت به آینده کشور بدبین و از اتفاقات پیش رو نگران می کند، این نگاه خودشیفته و بدسگال است.با توجه به اینکه چند روز بیشتر فرصت تصمیم گیری را برای جلوگیری از سقوط ایران به لیست سیاه FATF نداریم، به عنوان یک هم وند بخش خصوصی که سال ها دست اندرکار تجارت خارجی است، هشدارهای خود را به افکار عمومی و اهل اندیشه می دهم.


ورود ایران به لیست سیاه FATF موجب خواهد شد که "همه کشورهای متعامل ما" ملزم به رعایت توصیه های این نهاد درباره معاملات با ایران شوند. این توصیه ها به زبان ساده موجب خواهد شد که بانک ها و مؤسسات مالی سراسر دنیا حساب های شرکت ها و اتباع ایرانی را ببندند، که می تواند حتی شامل ایرانیان مقیم در دیگر کشورها هم بشود و همچنین اختیار پیدا کنند از طرف حساب شدن با شرکت ها و بانک های ایرانی امتناع کنند و کار خود را با آنها متوقف کنند.بخش بزرگی از تجارت ما با چند بانک کوچک در چین، هند، روسیه، عراق و ترکیه در حال انجام است. این بانک ها همکاری خود را با ایران به شدت کاهش می دهند و شاید حتی متوقف کنند. همچنین بخش بزرگ دیگری از تجارت ما از طریق صراف ها و با واسطه حساب هایی انجام می شود که ایرانیان، به نام خود یا دیگران، در بانک های کشورهای متعامل گشوده اند. این حساب ها هم با سرعت بیشتری بسته خواهند شد. شاید تنها کشورهایی که معاملات با آنها به صورت نقدی انجام می گیرد، مانند عراق و افغانستان، کمی از این مشکل مصون بمانند.اگر این پیمانها را قبول نکنیم تجارت خارجی ما سخت تر و هزینه برتر می شود. یعنی به دنیا ارزانتر خواهیم فروخت و گرانتر خواهیم خرید، درامدهای ارزی کشور کمتر و دسترسی به منابع ارزی خارج از کشور مشکلتر می شود. در نتیجه روند افزایش نرخ ارز شتاب بیشتری می گیرد و کمیابی کالا در کشور محتمل می شود و این موضوع حتی شامل غذا و دارو نیز خواهد شد. دراین وضعیت ایرانیان خارج از کشور، مانند دانشجویان، گرفتاری بیشتری در نقل و انتقالات ارزی پیدا خواهند کرد.نکته ای که مخالفان به آن بی توجهند این است که میزان پیروی بانک ها و مؤسسات مالی جهان از توصیه های FATF "به هیچ وجه" قابل مقایسه با دور گذشته حضور ایران در لیست سیاه نیست. در آن زمان چین، امارات، ترکیه، روسیه و بسیاری از کشورهای متعامل ما هنوز توصیه های این نهاد را به طور جدی اجرایی نکرده بودند.دو سال پیش بیانیه ای در اتاق بازرگانی ایران، در تأیید ضرورت پیروی ایران از توصیه های این نهاد بین المللی، به رأی گذاشته شد. این بیانیه با قاطع ترین رأیی که در 8 سال حضور من در هیأت رئیسه اتاق به یک بیانیه داده شد، یعنی با بیش از 99 درصد آراء، به تصویب رسید. پس این سخن را سخن همه بخش خصوصی بدانید!

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی ساعت24،تاریخ انتشار:12دی1398،کد خبر:476389،www.saat24.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین