پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۲۶۲۶۵۵
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۳
برخلاف ارزیابی رییس بانک مرکزی درروزهای تازه سپری شده هم قیمت دلار در ایران افزایش یافت و از مرز هردلار 15 هزار تومان عبور کرد و هم ایران وارد فهرست سیاه اف ای تی اف شد. قیمت هردلار آمریکا در یک دوره کوتاه کمتر از یک ماه 15 درصد افزایش را تجربه کرد و این یعنی نوسان شدید.

شعار سال: عبدالناصر همتی رییس بانک مرکزی در همین روزهایی که قیمت دلار به سمت بالا حرکت می کرد و هم احتمال قرار گرفتن ایران در لیست سیاه افزایش می یافت  با همان ترفندهای همیشگی تلاش کرد از مسیر اینستاگرام و با تهدید و ارعاب شهروندان راه را برای تقاضای دلار ببندد اما موفق نشد. از سوی دیگر ارزیابی او از اینکه " احتمال قوی می دهم ایران وارد لیست سیاه اف ای تی اف نشود نادرست از آب درآمد. به نظر می رسد این حربه همتی در منصب  رییس بانک مرکزی ایران که از همه ترفندهایی که در صدا وسیمای دهه 1370 آموخته بود استفاده می کند تا از یک سو با خبرنگاران رودررو نشود و از سوی دیگر با پمپاژ تحلیل های کوتاه و یادآوری چند ده باره پیروزی بر امریکا ؛ نرخ ارزها را تا اندازه ای  تثبیت کند اکنون دربرابر واقعیتهای بازار ارز و بازار سیاست شکست کارآمدی اش را از دست می دهد.  

برخی ناظران اگاه از جمله پویا ناظران اقتصاددان جوان و با شهامت ایرانی باور دارد شاید همتی در ارزیابی بازار سیاست و بازکردن حساب ویژه برروی حزب کمونیست چین و ماموران این حزب در ستاد اف ای تی اف بیش از اندازه مطمئن شده  یا مشاوران او به بیراهه زده اند. اکنون و در روزهای پایانی سال بیشترین حرفی که برزبان شهروندان در باره نرخ دلار جاری است این است که دولت می خواهد دلار گران شود تا بتواند از پس هزینه های آخر سال برآید. اما از سوی دیگر محاسبه کارشناسان نشان می دهد نرخ تعادلی بلند مدت ارز ها از جمله و به ویژه دلار در یکسال منتهی به اسفند 1398 باید با تغییر 35 درصدی مواجه شود که دراین صو ت هردلار 15 هزار تومان با این نرخ سازگاری دارد. از سوی دیگر و با توجه به اینکه صادرات نفت خام و صادرات کالاهای غیر نفتی در سال اینده با کاستی های قابل اعتنا مواجه خواهد شد و به رغم همه سختگیری ها برای کنترل تقاضای ارز ، عرضه ارز کمتر از تقاضا رشد خواهد کرد به نظر می رسد نرخ دلار در بهار امسال به طور میانگین 15 هزارتومان خواهد بود. پویا ناظران محاسبه و پیش بینی کرده است نرخ هردلار آمریکا در پایان سال 1399 دست کم 18 هزارتومان خواهد بود . این تحولات درنرخ ارز و ارزیابی نادرست و نادقیق رییس بانک مرکزی اعتماد فعالان اقتصادی و شهروندان را به ارزیابی های او در آینده کمتر و کمتر خواهد کرد.

رییس بانک مرکزی همانطور که وعده داه بود کمتر سخن بگوید باید برسر پیمان خود باشد و به اسارت جاذبه های گفت وگوی یک سویه در اینستاگرام درنیاید. بی اعتمادی شهروندان به رییس بانک مرکزی یک مصیبت بزرگ برای اقتصاد ایران است که همین الان نیز تن رنجور و ضعیفی دارد و تاب آوری اش دربرابر از دست دادن میزان اعتماد باقی مانده هرروز کمتر می شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی ساعت24، تاریخ 4 بهمن 98، کد مطلب: 715127: www.saat24.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین