پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۲۵۲۱۹۰
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۲
رییس کل بانک مرکزی امروز در جمع خبرنگاران و پس از پایان نشست هیات دولت سخنان مهمی درباره پیوستن ایران به FATF داشت و تاکید کرد پیغام‌هایی از سوی شرکای ایران یعنی چین و روسیه در این خصوص دریافت شده است.

شعار سال: رییس کل بانک مرکزی امروز در سخنانی صریح تاکید کرد پذیرش FATF به صلاح سیستم بانکی کشور است، گفت: چین و روسیه به ما اطلاع داده‌اند که وارد شدن ایران به لیست سیاه FATF تاثیر منفی بر مبادلات بانکی کشورمان با آنها خواهد داشت.

وی در پاسخ به این سوال که چه تضمینی وجود دارد که با پذیرش FATF وضعیت اقتصادی و گردش مالی کشور بدتر نشود، گفت:بهتر است که اینگونه سوال بپرسیم که چه تضمینی وجود دارد که با رفتن ایران به لیست سیاه FATF وضعیت مردم بدتر نشود؟

رییس کل بانک مرکزی درباره این ادعا که با پذیرش FATF ، آمریکایی‌ها می‌توانند ما را هدفمندتر تحریم کنند، افزود: در مبادلات بانکی بین‌المللی برخی استانداردهایی وجود دارد که این استانداردها توسط FATF تعیین می‌شود و حضور ما در FATF هیچ مانعی را ایجاد نکرده و بلکه مبادلات بانکی، شفاف‌تر و روان‌تر انجام می‌شود.

بخش هایی از مهمترین گفته های همتی در حاشیه نشست دولت در پی می‌آید:

*ما مساله‌ای نداریم که از آن نگرانی داشته باشیم. خودمان بیشتر از آنها مقررات پولشویی را دنبال می‌کنیم.

* من به صلاح سیستم بانکی کشور می‌دانم که عضو FATF شویم تا از قرار گرفتن در لیست سیاه آن جلوگیری کنیم.

* همه بانک‌های کشورهایی که عضو FATF هستند الزاماتی دارند که این الزامات را باید رعایت کنند.

* طبیعی است که در صورت رعایت الزامات FATF توسط چین، روسیه و سایر کشورهای عضو FATF ، در همکاری با آنها دچار مشکل شویم.

* چین و روسیه به ما اطلاع داده‌اند که وارد شدن ایران به لیست سیاه FATF ، تاثیر منفی بر مبادلات بانکی کشورمان با آنها خواهد داشت.

* ما از نظر مقررات و سازماندهی، اقدامات لازم را انجام داده‌ایم؛ اما تا زمانی که اروپایی‌ها نفت را از ایران خریداری نکرده و درآمد آن وارد اینستکس نشود، ادعاهای آنها در حد حرف خواهد بود.

تکذیب قیمت‌گذاری دستوری ارز

* دخالتی در نرخ‌ها نداریم، بازار خودش نرخ را تعیین می کند. هیچ اجباری برای صرافی‌ها نبوده است.

* عرضه توسط صرافی‌های بانکی انجام می‌شود و بانک مرکزی نیز ارزی تاکنون نداده است. نرخ خرید و فروش در صرافی‌های بانکی بر اساس مشورت و متناسب با بازار است.

* حتی در سامانه نیما نیز نرخ حواله ها بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود.

*نرخ صرافی‌های بانکی از قیمت برخی کانال‌های خبری پایین تراست. اما با وجود قیمت کمتر، خریداری برای آن وجود ندارد.

* اگر به صرافی‌های بانکی برویم می بینیم که برای دلار با نرخ ۱۲ هزار و ۹۵۰ که امروز اعلام شده، خریداری نیست. در واقع اکنون فروشنده بیشتر از خریدار است.

بازسازی بانک‌های آسیب دیده در اغتشاشات

*جذابیت اوراق خرید مسکن کم شده بود که وزیر راه و شهرسازی پیشنهاد افزایش سقف این وام ها را مطرح کرد که دیشب در شورای پول و اعتبار به تصویب رسید.

*راه اندازی گفت: تاکید کرده‌ایم که این بانک‌های آسیب‌دیده در اغتشاشات اخیر سریعتر بازسازی و راه‌اندازی شوند.

*آسیب برخی بانک‌ها بسیار اساسی بود که بازسازی آنها زمانبر است. البته پیشنهادهای برای جابجایی مکان برخی بانک‌ها مطرح شده بود که اعلام شد سریعتر انجام و بانک‌ها راه اندازی شوند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری خبرآنلاین، تاریخ 4 دی 98، کد مطلب: 1335149: www.khabaronline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین