پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۳۷۸۷
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۷
هر ساله با شروع فصل زمستان پرندگان از مناطق مختلف سردسیر به مناطق نسبتا گرمسیر جنوب کشور از جمله تالاب شادگان مهاجرت می‌کنند.

شعار سال:هر ساله با شروع فصل زمستان پرندگان از مناطق مختلف سردسیر به مناطق نسبتا گرمسیر جنوب کشور از جمله تالاب شادگان مهاجرت می‌کنند.

کوچ پرندگان که عبارت است از حرکت پرندگان به طرف جنوب در پاییز و به طرف شمال در بهار و یا حرکت از زمین‌های پست به طرف ارتفاعات و یا از نقاط دور از ساحل به طرف ساحل است طبق آخرین تحقیقات دانشمندان، پرندگان راه خود را از طریق میدان‌های مغناطیسی موجود در کره زمین تشخیص داده که در این فرایند پرندگان با حسگر‌های خود از طریق میدان‌های مغناطیسی راه مهاجرت خود را تشخیص و طی می‌کند.

در تقویم نیز ۱۰ مه مصادف با ۲۰ اردیبهشت روز جهانی پرندگان مهاجر نامگذاری شده است رویدادی بین المللی است که در آن به اهمیت وجود پرندگان مهاجر برای حفظ تعادل زمین، اکوسیستم و انسان تاکید شده است، اما برای تشخیص مهاجرت از عدم آن در کوچ پرندگان می‌توان به نظم فصلی سالانه آن‌ها تکیه کرد پرندگان مهاجر در مهاجرت نظم فصلی را رعایت می‌کنند در برابر پرندگان غیر مهاجر که در اثر پراکندگی از زادگاه خود دور می‌شوند.


پرندگان مهاجر به تالاب شادگان پناه می‌آورند

پرندگان اغلب از حشرات تغذیه می‌کنند، اما در فصل زمستان تغذیه این موجودات بنا به شرایط جوی و سرما در مناطق سرد سیر سخت و طاقت فرسا است شاید یکی از دلایل مهاجرت پرندگان همین باشد، طبق آخرین آمار موجود ۵۳۵ گونه پرنده که در ایران دیده می‌شود حدود یک سوم از پرنده‌های کل دنیا را تشکیل می‌دهند و ۱۹۲ گونه از پرندگان با خطر انقراض دست و پنجه نرم می‌کنند با وجود این آمار و ارقام شاهد نصب روز افزون تور‌های هوایی غیر مجاز شکار پرنده‌ها در مناطق تجمع برنده‌های مهاجر از جمله تالاب‌ها هستیم.

مدیر اداره حفاظت از محیط زیست شادگان اظهار داشت: تالاب بین المللی شادگان در ایران محل تجمع گونه‌های مختلف پرندگان است که در روز‌های اخیر شاهد نصب تور‌های هوایی غیر مجاز شکار در جاده ماهشهر_آبادان بودیم. طی گشت و کنترل یگان حفاظت محیط زیست شادگان تعدادی تور‌های هوایی غیر مجاز صیادان پرندگان به طول یک ۴ کیلو متر در مسیر ماهشهر_ آبادان در تالاب بین المللی شادگان جمع آوری شد گونه‌های مختلف پرندگان مهاجر در تالاب شادگان از جمله انواع مرغابی‌ها چنگر و پلیکان وجود دارند که پلیکان از قدیم الیام با وجود حرام گوشت بودن بیشتر از سایر گونه‌های در خطر انقراض است.

او افزود: در حال حاضر ۸ تا ۱۰ پلیکان در شادگان وجود دارد.

رحیم مجدمی با اشاره به در حال انقراض بودن بسیاری از گونه‌های پرندگان مهاجر گفت: ریشه‌ی بسیاری از مشکلات و معضلات موجود بیکاری است با ریشه کن کردن بیکاری در جامعه اکوسیستم و جامعه از امنیت بیشتری برخوردار خواهد بود بسیاری از اهالی در حفظ گونه‌های مختلف پرندگان سهیم هستند و افرادی که اقدام به نصب تور می‌کنند از روی بی کاری دست به چنین اقدامی می‌زنند هر چند عذر بدتر از گناه است و چه بسا قابل توجیه نباشد در این زمینه کلاس‌های توجیهی برای عموم مردم برگزار کردیم و نسبت به قبل بازخورد خوبی داشت.

مجدمی افزود، خطر تور‌های زیر دریایی به دلیل بزرگتر بودن و نصب بی رویه به مراتب از تور‌های هوایی بیشتر است کمبود امکانات یکی از ضعف‌های موجود است شکارچی‌ها مجهز‌تر از مامورین ما در حفاظت محیط زیست هستند اداره محیط زیست شادگان یک دستگاه موتور قایق داشت که در سیل سال جاری به درخواست مدیریت بحران به نیرو‌های مدیریت بحران داده شد.

او افزود: تنها قایق ما نیز در گیر و دار سیل مفقود شد در این زمینه پیگیری‌های لازم را انجام دادیم، اما متاسفانه اقدامی صورت نگرفت در سایر زمینه‌ها نیز وضع به همین منوال است کل اداره محیط زیست شادگان فقط یک دستگاه خودرو دارد، با این امکانات کم پیش بردن کار‌ها به نحو احسن کاری طاقت فرسا است و درخور تالاب بین المللی نیست.

فعال محیط زیست شادگانی نیز در رابطه با شکار غیر مجاز پرندگان تصریح کرد: عامل اصلی شکار پرندگان در شادگان صدور بی رویه مجوز اسحله و سهمیه دادن به شکارچیان است پرندگان در شادگان اعم از حلال گوشت و حرام گوشت هیچ گونه امنیتی ندارن.

از مدیریت محیط زیست شادگان که هزینه تامین بنزین ماشین‌های اداره خود را نیز ندارد انتظاری نمی‌رود، زیرا با کمبود شدید امکانات مواجه اند و عمدتا شکارچیان از مامورین یگان محیط زیست مجهز‌تر هستند.

فیصل عامری با اشاره به شکار بی رویه پرندگان مهاجر افزود، از آن جا که بسیاری از گونه‌های این پرندگان در خطر انقراض هستند در این راستا باید تمام ارگان‌های مرتبط با تلاش مضاعف جهت حفظ این گونه‌ها اقدام کنند.
شکار جانداران زبان بسته صرفا برای خوشگذرانی

در بسیاری از موارد شکار شکارچیان صرفا جهت تفریح است و شکار بی رویه آن‌ها آلودگی صوتی ایجاد می‌کند اهالی از صدای شلیک گلوله آرامش ندارند طی چند مورد شاهد شلیک به کابل‌های نیرو که جهت شکار چند پرنده است بودیم.

محمدرضا حمیدی عضو هیئت علمی فقه و حقوق اسلامی دانشگاه شهید چمران اهواز نیز در این باره بیان کرد: اگر شکار مغایر با قوانین و مقررات کشور و یا باعث آسیب جدی به محیط زیست و یا جهت تفریح باشد طبق استناد به حکم شرعی حرام است و از آنجا که بسیاری از گونه‌های مهاجر در خطر انقراض هستند شکار غیر مجاز آن‌ها حرام است.

با توجه سفارش‌های قرآن کریم و دیدگاه دینی و معنوی و آخرین آمار ارائه شده از محیط زیست در ایران و جهان و در معرض انقراض بودن بسیاری از گونه ها، شکار جهت تفریح جنایت آشکار علیه محیط زیست توسط شکارچیان است و کمبود امکانات مدیریت محیط زیست و محیط بانان علی الخصوص در تالاب بین المللی شادگان معضلی بزرگ‌تر از آن، تا زمانی که احساس مسولیت نسبت به محیط زیست و طبیعت در ما به وجود نیاید وضع به همین منوال خواهد بود.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان،تاریخ انتشار:13دی1398،کد خبر:7195182،www.yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین