پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۴۱۵۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۶
علی‌رغم اینکه خرمنه‌سر طارم یکی از مناطق شکارممنوع استان به‌شمار می‌رود، با این وجود به لحاظ داشتن گونه‌های حیوانی نادر، همواره چشم طمع شکارچیان به دنبال این منطقه است.

شعار سال:علی‌رغم اینکه خرمنه‌سر طارم یکی از مناطق شکارممنوع استان به‌شمار می‌رود، با این وجود به لحاظ داشتن گونه‌های حیوانی نادر، همواره چشم طمع شکارچیان به دنبال این منطقه است.

شهرستان طارم به لحاظ برخورداری از تنوع آب و هوایی، زیستگاه اصلی حیوانات بسیاری است که گاهی این حیوانات از گونه‌های کمیاب و نادر هستند. تنوع آب و هوایی و جذابیت این منطقه از استان زنجان سبب شده است شهرستان طارم دارای دو منطقه شکارممنوع شامل خرمنه‌سر و بخشی از سرخ‌آباد باشد. تنوع حیوانات در طارم، گاهی چشم طمع شکارچیان را به سوی حیوانات بی‌گناه برای کسب سود بیشتر برانگیخته و انگشت شکارچیان را به ماشه تفنگ‌شان رهنمون می‌سازد. خرمنه‌سر طارم‌ پناهگاه حیوانات نادر منطقه شکارممنوع خرمنه‌سر که از آبان سال ۸۱ جزو مناطق شکارممنوع اعلام شد، در شمال استان زنجان و دامنه جنوبی سلسله جبال البرز واقع شده و وسعت آن حدود ۷۷ هزار و ۸۸۵ هکتار بوده و دامنه تغییرات ارتفاعی آن نیز از ۳۰۰ تا ۲۸۰۰ متر است.

حیات‌وحش این منطقه شامل کل و بز، خرس قهوه‌ای، پلنگ، سیاه‌گوش، گرگ، کفتار، گراز، کبک دری، کبک چیل، طرلان، دلیجه، شاه‌بوف، عقاب طلایی و انواع پاسری فرم‌ها و نیز دارای گونه‌های گیاهی نظیر ارس، بلوط، گردو، بنه، ازگیل، زالزالک، سیاه تلو، افرا، داغداغان، ولیک، آلبالو تلخه، بادام کوهی، راش و انواع گون است. زیستگاه اصلی کل و بز در منطقه شکارممنوع خرمنه‌سر طارم و قسمت‌هایی از منطقه حفاظت شده و پناهگاه حیات‌وحش انگوران در شهرستان ماه‌نشان، قوچ و میش ارمنی در منطقه حفاظت شده انگوران است و آهوان نیز در بخش‌های دشتی منطقه حفاظت شده سرخ‌آباد و شکارممنوع فیله‌خاصه زیست می‌کنند. هر چند خرمنه‌سر جزو مناطق شکارممنوع اعلام شده است اما علی‌رغم همه محدودیت‌ها حیوانات این منطقه به ویژه کل و بز از تیر تفنگ شکارچیان در امان نمی‌ماند که همین امر سبب کاهش جمعیت کل و بزها شده است.

در همین رابطه رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان طارم، با اشاره به سرشماری انجام شده پستانداران در منطقه شکارممنوع خرمنه‌سر طارم به خبرنگار ایسنا، می‌گوید: این سرشماری با حضور ۳۰ نفر از کارشناسان، محیط‌بانان اعزامی از اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان زنجان و شهرستان‌های تابعه، از جمله خدابنده، دندی، ابهر، سرمحیط‌بانی سهرین، همکاران حفاظت محیط زیست شهرستان، نمایندگان اعزامی از فرمانداری، خبرنگاران و سمن‌های شهرستان برگزار شد.

غلام‌رضا عباسی با بیان این‌که تعداد ۶۳۴ راس کل و بز در منطقه شکارممنوع خرمنه‌سر شهرستان طارم، مشاهده و سرشماری شد، ادامه می‌دهد: این تعداد کل و بز مورد سرشماری قرار گرفته در مقایسه با پارسال که ۶۷۵ راس بود، تعداد ۴۱ راس کاهش دارد که این امر می‌تواند دلایل مختلفی را داشته باشد.

وی شکار غیرمجاز از سوی شکارچیان متخلف، چرای بی‌رویه دام، جاده‌کشی و تخریب زیست‌گاه را ازجمله دلایل کاهش جمعیت کل و بز این منطقه ذکر کرد و از عموم مردم خواست این اداره‌کل را در حفظ و حراست از این گونه جانوری شاخص، یاری دهند.

وی کمبود نیرو را یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی حفاظت از محیط زیست در طارم عنوان کرده و می‌افزاید: علی‌رغم مساحت وسیع این منطقه تنها با چهار محیط‌بان اداره می‌شود که همین امر می‌تواند زمینه سوءاستفاده شکارچیان را فراهم کند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان طارم تاکید می‌کند: همکاری مردم رکن اصلی در حفاظت از محیط زیست شهرستان به‌شمار می‌رود، لذا از شهروندان درخواست می‌شود هرگونه شکار غیرمجاز را به نزدیک‌ترین محیط‌بانی یا اداره محیط زیست گزارش دهند.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا،تاریخ انتشار:16دی1398،کد خبر:98101612399،www.isna.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
0
0
چی از جونه این حیوونا میخواید اخه بس نیست این همه ظلم این همه پلیدی این حیوونا رو حداقل بذارید زندگی کنن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین