پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۴۶۸۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۷
علی باقری معاون بین الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر دستگاه قضا در گفت‌وگو با رادیو اقتصاد در پاسخ به سوالی مبنی بر این که جنایت اخیر آمریکا در خصوص ترور سردار سرافراز شهید قاسم سلیمانی را از لحاظ حقوقی چگونه می‌توان در فضای بین المللی پیگیری کرد؟ گفت: این موضوع بسیار فراتر از مباحث حقوقی است.

شعارسال:دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه گفت: از تمام ظرفیت‌های کشور برای پیگیری حقوقی ترور سردار سلیمانی در عرصه بین الملل استفاده می‌کنیم.
 
به گزارش ایسنا، علی باقری معاون بین الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر دستگاه قضا در گفت‌وگو با رادیو اقتصاد در پاسخ به سوالی مبنی بر این که جنایت اخیر آمریکا در خصوص ترور سردار سرافراز شهید قاسم سلیمانی را از لحاظ حقوقی چگونه می‌توان در فضای بین المللی پیگیری کرد؟ گفت: این موضوع بسیار فراتر از مباحث حقوقی است. این کار یک جنایت بزرگ بوده و نمی‌توان با هیچ معیار حقوقی آن را مورد ارزیابی قرار داد. البته این درست است که باید از همه ظرفیت‌ها برای تهاجماتی که رژیم آمریکا در عرصه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی علیه مردم ایران ترتیب می‌دهد استفاده کرد و یکی از عرصه‌های که می‌توان از آن بهره جست فضای حقوقی است تا بتوان آمریکا را نسبت به اقداماتی که می‌خواهد انجام دهد هزینه مند کرد و اجازه ندهیم او بتواند هر اقدامی که دلش می‌خواهد انجام بدهد.
 
وی افزود: باید توجه کنیم در این زمینه بسترها و زمینه‌های مختلفی وجود دارد. هم در عرصه حقوق بین الملل و هم در عرصه حقوق بشر ظرفیتی برای پیگیری این اقدام جنایت کارانه آمریکا وجود دارد.
 
دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه عنوان کرد: روز جمعه پس از این که این جنایت رخ داد چندین کارگروه را برای پیگیری این جنایت آمریکا در عرصه‌های حقوق بین الملل و حقوق بشر شکل دادیم. این کارگروه‌ها جلساتی داشتند تا در پی آن بتوانیم از ظرفیت‌های مختلفی که در این حوزه در کشور وجود دارد همچون وزارت امور خارجه ، معاونت حقوق بین المللی ریاست جمهوری و ستاد حقوق بشر استفاده کنیم و بتوانیم با جمع بندی مباحث در عرصه بین المللی این موضوع را پیگیری کنیم.
 
باقری در پاسخ به این سوال که آمریکایی‌ها به چه میزان به حقوق بین الملل پایبند هستند، اظهار کرد: آمریکایی‌ها هیچ پایبندی به حقوق بین الملل ندارند بلکه حقوق بین الملل را ابزاری در اختیار خود می داند تا سیاست‌های زیاده خواهانه خود را تامین کند و این موضوع امر بدیهی است. ما هم در واقع صرفا نمی‌خواهیم در این موضوع به حقوق بین الملل اتکا کنیم بلکه بحث ما این است که ما باید از تمامی ظرفیت‌ها در جهت احقاق حقوق ایران استفاده کنیم که یکی از همین ظرفیت‌ها عرصه حقوق بین الملل است. ما به این دلیل که نمایندگان ملت هستیم باید از تمام ظرفیت‌ها استفاده کنیم ولی متکی به این نیستیم که فقط از این مسیر راه خود را ادامه دهیم.
 
معاون بین الملل قوه قضاییه تاکید کرد: به این موضوع اشاره کردم که این جنایت آمریکا در حدود حقوق بشر قابل توضیح نیست چرا که این کار جنایتی بزرگ است. واکنشی که مردم در این چند روزه نسبت به این کار آمریکا نشان دادند خودش بهترین دلیل و گواه است که آمریکایی‌ها جنایت بزرگی انجام دادند. که در پی آن ملت بزرگ ایران جهان اسلام و جهان مقاومت را تحت تاثیر قرار دادند. نباید فکر کنیم که صرفا با اتکا به ظرفیت‌های حقوق بین الملل می‌توانیم حقوق ملت ایران را استیفا کنیم ولی از آن طرف هم باید به این حوزه هم توجه کنیم چرا که مسئولیت این کار متوجه ما بوده و باید از تمام توان کشور در این عرصه استفاده کنیم تا اجازه ندهیم ذره‌ای از حقوق ملت ایران دچار خدشه شود. و اگر هم به بهانه‌ای به این حقوق خدشه‌ای وارد کردند به گونه ای آنها را هزینه مند کنیم که نتواند مسیر خود را ادامه داده و حقوق ملت ایران استیفاع شود.
 
باقری در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر این که مجموعه اقدامات ما چه در عرصه حقوق بین الملل و چه حضور پرشور مردم در تشییع پیکر مطهر شهید قاسم سلیمانی می‌تواند در خروج آمریکا از منطقه تاثیر گذار باشد، گفت: یکی از اقداماتی که آمریکایی‌ها در چند سال اخیر در قبال جمهوری اسلامی ایران دنبال می‌کردند این بود که به تعبیر خودشان با فشار حداکثری با تمرکز بر حوزه اقتصاد بتواند به اهداف خود دست پیدا کند. در واقع نگاه آنها این است که ابتدا بتواند که با این فشار نظام را به انعطاف وادار کند و نظام در پی آن مناسبات خود را تغییر داده و سیاست‌های آنها به نوعی بپذیرد.  به همین جهت در یک سال گذشته این سیاست فشار حداکثری را اعمال کردند ولی در نتیجه شاهد این بودند که نظام عزم جدی دارد و در قبال زورگویی‌ها ایستاده و بر احقاق حقوق ملت ایران پافشاری کند. به همین دلیل این مسیر را بن بست دیدند.
 
وی ادامه داد: پس مسیر دیگری را انتخاب کردند و آن مسیر این بود که آن قدر فشار اقتصادی را افزایش دهند تا میان مردم و نظام شکاف ایجاد شود. اتفاقاتی که اخیرا در دی ماه 96 مرداد سال گذشته یا سواستفاده‌های که برخی از نارضایتی‌ مردم در موضوع بنزین داشتند اتفاق افتد همه در این راستا بود که بتواند شکافی میان مردم و نظام ایجاد کرده و با فشار حداکثری تحمیل خواسته خود بر ملت ایران را محقق کند.
 
باقری  ترور حاج قاسم سلیمانی را یک خطای راهبردی از سوی آمریکا دانست و عنوان کرد: مردم در این میان تمامی اختلاف سلیقه‌ها و نگاه‌های متفاوت را کنار گذاشتند و همه در یک جبهه و با یک صدا و با یک نگاه در جهت منافع ملی در صحنه حاضر شدند. در این موضوع همه دشمن اصلی را آمریکا دانستند یعنی آمریکایی‌ها با این جنایتی را انجام دادند تمام تدارکات خود را در جهت جدای میان مردم و نظام پنبه کردند. در واقع بزرگترین پاسخ به آمریکا همین حضور مردم است.
 
وی در پایان اضافه کرد: با به شهادت رساندن سردار سرافراز قاسم سلیمانی فکر می‌کردند می‌تواند ملت ایران را در مواضع به حق خود منعطف کرده تا از حقوق به حق خود عقب نشینی کند اما آنها با حضورشان نشان دادند نه تنها انعطافی به خرج نمی‌دهند بلکه قاطعانه تر مقابل زیاده خواهی آمریکا ایستاده‌اند. به این جهت که دیگر کسی جرئت نمی‌کند در خصوص مذاکره میان ایران و آمریکا صحبتی داشته باشد و آمریکایی‌ها با این اقدام جنایت کارانه خود بساط این موضوع را جمع کردند.
 
 
شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  ازخبرگزاری ایسنا  ،تاریخ انتشار: 19  دی   1398،کدخبر:   98101915095 ،  www.isna.ir
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Netherlands
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
0
0
از خودشون میخاین به خودشون شکایت کنین
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین