پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 01
کد خبر: ۲۵۴۹
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۸
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در بازدید از سامانه جامع گمرک گفت:‌ این سامانه با ردیابی و هوشمند سازی فرایندها دست سودجویان را در تجارت قطع می‌کند.
شعارسال : به گفته گمرک جمهوری اسلامی ایران اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس از سامانه پنجره واحد تجارت فرامرزی در گمرک ایران بازدید کردند.

در این مراسم رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از برنامه ویژه این کمیسیون برای حمایت از گمرک خبر داد و گفت: تجهیز گمرکات به دستگاه‌های کنترلی پیشرفته جزء اولویت‌های کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی است.

ارسلان فتحی‌پور اظهارداشت: گمرکات باید به دستگاه‌های ایکس‌ری مجهز شوند و باید کارکنان گمرک را که در نقاط صفر مرزی و در جاهای دور دست زحمت می‌کشند، تشویق کرد.

وی افزود: با الکترونیکی شدن رویه‌های گمرکی و سیستمی شدن دیگر جای تخلفی در گمرک وجود ندارد و الان کارکنان گمرک صادقانه کار می‌کنند و دیگر دست بردن به پرونده‌ها، رشوه و تخلفات با وجود این تجهیزات جمع شده است.

فتحی‌پور ادامه داد: این قول را می‌دهم که امسال 700 میلیارد ریال اعتباری را که برای تجهیز گمرکات می‌خواهید را در بودجه سال آینده تأمین کنیم و این برای ما حائز اهمیت است، چون این اتفاق بیافتد گمرک سلامتش بالا می‌رود و به ویژه گمرکات کشور برای مبارزه با مواد مخدر که خانمانسوز است، مجهزتر می‌شوند.

وی تأکید کرد: کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از همین الان مکاتبات خودش را برای تأمین بودجه خرید دستگاه‌های ایکس‌ری با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی انجام خواهد داد تا در لایحه پیشنهادی دولت این را پیش‌بینی بکنند و در غیر این صورت در کمیسیون تلفیق همکاران من این کار را انجام خواهند داد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به موضوع پیاده‌سازی پنجره واحد تجارت فرامرزی در گمرک اختصاص داشت و وی در این خصوص گفت: باید همه دستگاه‌هایی که متولی تجارت خارجی هستند، پنجره واحد تجاری را پیاده‌سازی کنند و ای کاش همه مثل گمرک عمل کنند، آن موقع شما می‌بینید که هیچ تاجری در بخش تجارت خارجی ناراحت نمی‌شود، این اول راه است، باید تمام دستگاه‌های دخیل در امر تجارت خارجی از جمله جهاد کشاورزی، بانک مرکزی و بنادر این سیستم را داشته باشند و اگر زیر چتر این سیستم نیایند، معضلات به قوت خود باقی خواهد ماند.

تعامل گمرک با مجلس بسیار سازنده است

محمد حسین حسین زاده بحرینی نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی نیز در مطالبی با اشاره به اینکه استفاده از توانمندی‌ها و تخصص جوانان کشورمان در طراحی و پیاده‌سازی سامانه پنجره واحد تجارت فرامرزی جای افتخار دارد درخواست کرد تا اطلاعات این سامانه برای رصد اوضاع تجارت خارجی به صورت لحظه‌ای در اختیار اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس قرار گیرد.

پس از آن مهناز بهمنی نماینده مردم سراب و مهربان و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: متاسفانه تاکنون یک سازمانه کاربردی برای ردیابی و اطلاعات جامع کالا وجود نداشت، اما با طراحی و راه‌اندازی سامانه جامع گمرکی می‌توان اطلاعات دقیقی از وضعیت اجناس در بازار به دست آورد و دست بسیاری از سودجویان را از بازار سیاه قطع کرد.

این نماینده مجلس ادامه داد: با راه‌اندازی سامانه‌های الکترونیکی در گمرک جمهوری اسلامی ایران که امکان رصد دقیق و لحظه‌ای فعالیت‌های اقتصادی را فراهم کرده، دست افراد و جریان‌های سودجو از بازار کوتاه خواهد شد.

وی با بیان اینکه تداوم اقتصاد پویا و پایدار در گرو اطلاعات صحیح اقتصادی در جامعه است، افزود: قاچاق کالا، واردات بی‌رویه، خام فروشی مواد اولیه و وجود اجناس تقلبی ضربه مهلکی به نظام قتصادی وارد می‌کند و قطعا با وجود چنین سامانه‌ای در گمرک کشور که رصد دقیق فعالیت‌های اقتصادی از طریق آن امکان‌پذیر است زمینه توسعه و حمایت از تولید که مدنظر مقام معظم رهبری است فراهم خواهد شد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه یکی از ابزارهای اقتصادی مقاومتی در حال حاضر در گمرک کشور راه‌اندازی شده است، افزود: از سوی دیگر باید به این نکته توجه داشت که نباید مسیری را که طرح‌هایی همچون طرح شبنم به صورت ابتر طی کردند. این سامانه نیز دچار معضلات و مشکلات آن شود، عزم و اراده ملی هم در مجلس مشخصات در بدنه دولت، پیاده‌سازی و اجرای صحیح و شفاف‌سازی برای تجارت است. در مورد سامانه‌های موجود در گمرک هم حتی اگر اشکالاتی وجود داشته باشد، این عزم و اراده وجود دارد که اشکالات آن رفع شود.

وی در پاسخ به این سوال که به عنوان عضو کمیسیون اقتصادی چه کمکی می‌توانید در جهت تامین منابع مالی و اعتبارات مورد نیاز گمرک در چارچوب قانون بودجه انجام دهید گفت: در قانون رفع موانع تولید و مصوبات موجود با توجه به اینکه گمرک متولی اصل امور صادرات و واردات در کشور است.

مسئولیت اجرای این مهم طی جلسات متعدد در کمیسیون اقتصادی به مسئولین اجرایی و شخص دکتر کرباسیان واگذار شده و روند طی شده مثبت ارزیابی می‌شود. قطعاً مجلس و کمیسیون اقتصادی از تلاش‌هایی که در جهت رشد و توسعه اقتصاد بین‌المللی باشد حمایت می‌کند و در این رابطه نیز منابع مناسبی در اختیار گمرک قرار گرفته است.

نماینده مردم سراب و مهربان همچنین به این پرسش که همکاری و تعامل سازمان‌های همجوار یا گمرک را در اجرای پروژه‌های الکترونیکی چگونه ارزیابی می‌کنید چنین پاسخ داد: به نظر اینجانب دید موجود نسبت به گمرک بایستی یک دید فرا سازمانی باشد. در طرح شبنم نیز مکررا به وزارت صنعت،معدن و تجارت اعلام کردیم که دستگاه‌های تابعه و سایر بخش‌ها همکاری متمرکزی ندارند و بایستی در کنار چنین پروژه‌هایی زیرساختارهای ارتباطی الکترونیکی بین دستگاه‌ها تقویت شود که متاسفانه در حال حاضر در 2 تا 3 وزارتخانه این امکان وجود دارد.

وی ادامه داد: در این ارتباط تسهیل مبادله اطلاعات اقتصادی و عدم وجود تشریفات اداری نیز ضروری و ارتقای سطح کیفی خدمات گمرکی مد نظر مجلس است و که اتفاقات در گرو همدلی و همزبانی تمامی دستگاه‌های اجرایی است. که متاسفانه عدم همکاری برخی ارگان‌ها باعث شده همه کم کاری‌ها به گردن گمرک بیفتد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص آزادسازی تجاری گفت: در وهله اول آن چیزی که از آزادسازی تجاری به ذهن می‌آید، بهبود روند اقتصادی جامعه است. اما آیا گسترش حجم تجارت و ورود سرمایه‌گذاری خارجی به کشور می‌تواند در توسعه مداوم اقتصادی مثمرثمر باشد، این سوال پاسخ قطعی ندارد. چرا که در سالیان گذشته ورود و خروج برخی شرکت‌های خارجی و عدم تعهد به مسائل اقتصادی و تعهدات فنی منجر به بروز بسیاری از آسیب‌های اجتماعی شده که هم اکنون شاهد آن هستیم.

آزاد سازی تجارت وقتی می‌تواند مفهوم مشخص و معینی پیدا کند که به تولید ناخالص ملی ضربه نزند و جلوگیری از خام فروشی که بیشترین حجم صادرات ما را تشکیل می‌دهد می‌تواند مفید باشد.

بهمنی در مورد اینکه چگونه می‌توان از گسترش قاچاق کالا جلوگیری کرد، اظهار داشت: بی تردید یکی از عواملی که در سالیان اخیر باعث عدم توازن در بازار و رکود موجود شده، پدیده قاچاق است.

حتی به نظر می‌رسد قوانین موجود برای جلوگیری و مجازات قاچاق کالا باز دارندگی لازم را ندارند و با توجه به اینکه نمایندگان در سال‌جاری کلیات طرح اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز را تصویب کردند، باید بررسی‌های دقیق‌تر و همچنین اجرای مقتدرانه‌تری توسط مراجع ذیربط صورت پذیرد. شاید بتوان گفت گمرک کمترین نقش را در جلوگیری از قاچاق کالا دارد، اما بی‌تردید، این نقش تاثیرگذار است. برخی قوانین دست و پاگیر نیز در رشد این پدیده شوم بی تاثیر نیست.

این نماینده مجلس افزود: با همکاری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز همیشه بر این تلاش بوده که حجم کالاهای قاچاق کاهش یابد، چرا که ادامه این وضع طرح‌هایی همچون سامانه جامع گمرک را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وب سایت خبرگزاری فارس ، تاریخ انتشار چهارشنبه 13 آبان 1394 ، کد مطلب : 13940813001362 : www.khabarfarsi.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین