پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۵۷۲۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۷
تلاش برخی نمایندگان مجلس بخصوص اعضای کمیسیون اقتصادی در جریان بررسی لایحه مالیات بر ارزش افزوده، برای معافیت هنرمندان، تهیه‌کنندگان و کارگردانان از پرداخت این مالیات، فعلا ناکام ماند.

شعار سال: لایحه مالیات بر ارزش افزوده بیش از 3 سال است از سوی دولت به مجلس تقدیم شده و در این مدت کمیسیون‌ اقتصادی و دیگر کمیسیون‌ها نظرات و پیشنهادات کارشناسی را برای اصلاح به صحن رسانده‌اند و اکنون نیز مواد لایحه توسط نمایندگان بررسی و تصویب می‌شود.

یکی از بندهای چالش برانگیز این لایحه مربوط به معافیت بخش‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده است که در روزهای دوشنبه و سه شنبه هفته جاری در صحن علنی مجلس بررسی شد.

در جزء 4 بند ب ماده 9 لایحه اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده پیشنهاد شده بود خدمات نویسندگی، کارگردانی و تهیه کنندگی فیلم اعم از سینما و تلویزیون و تئاتر، خدمات فیلمبرداری، تدوین و ویراستاری فیلم و سریال از مالیات بر ارزش افزوده معاف شود.

با این وجود، دیروز به دلیل اختلاف نظر نمایندگان در صحن علنی مجلس قرار شد این موضوع برای بررسی بیشتر به کمیسیون اقتصادی مجلس باز گردد.

در جریان بررسی پیشنهاد حذف معافیت هنرمندان از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده در صحن مجلس چه گذشت؟

در جریان بررسی این ماده چالش برانگیز در صحن علنی مجلس حمیدرضا فولادگر نماینده اصفهان پیشنهاد حذف را مطرح کرده و تقی کبیری نیز از این پیشنهاد حمایت کرد اما کاظم دلخوش اباتری مخالف حذف بوده است.

نکته قابل تامل اینکه نماینده دولت نیز علی رغم آنکه معافیت مالیات بر ارزش افزوده خدمات نویسندگی، کارگردانی و تهیه کنندگی فیلم اعم از سینما و تلویزیون و تئاتر، خدمات فیلمبرداری، تدوین و ویراستاری فیلم و سریال در لایحه ارائه شده به مجلس وجود نداشت اما در صحن علنی با پیشنهاد حذف آن، مخالفت کرد.

مخالفت مرکز پژوهش‌های مجلس مخالف تصویب معافیت هنرمندان از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده

در گزارش مرکز پژوهش های مجلس درباره تصویب این بخش از گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس درباره لایحه مالیات بر ارزش افزوده آمده است: «برابر قانون برنامه ششم توسعه و اصلاح ساختار بودجه، معافیت‌های جدید مالیاتی مغایر با قوانین شناخته شده و لذا اعطای معافیت در تضاد با بند الف ماده 6 قانون برنامه ششم توسعه کشور است و نیاز به رأی دوسوم نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای تصویب دارد».

چند نکته درباره تلاش کمیسیون اقتصادی مجلس برای افزایش معافیت مالیاتی هنرمندان

علاوه بر نکات مورد اشاره در گزارش مرکز پژوهش های مجلس، این نکات پیرامون معافیت‌های مالیاتی حوزه فرهنگی و هنرمندان به خصوص سلبریتی‌ها قابل طرح است:

1- این موضوع در حالی مطرح شده که دولت نیز در لایحه خود، معافیت مالیات ارزش افزوده فعالیت‌های فرهنگی در سینما، تلویزیون و تئاتر و نظایر آن را پیشنهاد نداده است.

2- در قانون فعلی مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال 1387 مصادیق این جزء مشمول معافیت نیست.

3- پیشتر نیز حذف معافیت مالیاتی سلبریتی‌ها و هنرمندان در لایحه بودجه سال 99 گنجانده شده بود که بنا به دلایلی از سوی سازمان برنامه و بودجه و هیات وزیران از دستور کار لایحه خارج شد.

4- پیش بینی کارشناسان این است که از محل حذف معافیت مالیات سلبریتی‌ها و هنرمندانی که بعضا ارقام نجومی دریافت می کنند و سایر بخش‌های فرهنگی و هنری مانند مراکز آموزشی و کنکوری، پتانسیل دریافت مالیاتی بالغ بر 10هزار میلیارد تومان وجود دارد.

5- این اتفاق و تلاش برخی نمایندگان بخصوص اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس برای معاف کردن بخشی از اقشار جامعه از مالیات نشان از لابی و نفوذ در سطح قانون گذاری مجلس است که البته رخداد تازه‌ای نیست. همچنین خلاف مقررات و قوانین و سیاست‌های مالیاتی قلمداد می‌شود چرا که وزارت اقتصاد در حال تهیه لایحه ساماندهی معافیت‌های مالیاتی است که از قضا حذف معافیت مالیاتی هنرمندان و برخی فعالیت‌های فرهنگی را نیز در بر می‌گیرد.

حال باید دید کمیسیون اقتصادی مجلس مجددا بر مصوبه خود درباره معافیت مالیات بر ارزش افزوده خدمات نویسندگی، کارگردانی و تهیه کنندگی فیلم اعم از سینما و تلویزیون و تئاتر، خدمات فیلمبرداری، تدوین و ویراستاری فیلم و سریال پافشاری خواهد کرد یا خیر؟

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 25 دی 1398، کدخبر: 13981024000815، www.farsnews.com

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
France
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
0
0
فقط سلبریتی ها هستن که که تعدادشون هم محدوده مالیات حقشونه ولی بقیه هنرمندا همچین درآمدی ندارن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین