پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۶۹۶۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۹
در انتخابات‌های گذشته و همچنین این انتخابات آنقدر اعتراض و گلایه از شورای نگهبان بالا گرفته که امروز می بینیم برخی اعضای مجلس خبرگان، نمایندگان مجلس و حتی رئیس آن نیز صدایشان درآمده است.

شعارسال: یک مدرس حوزه علمیه قم گفت: باید دید آیا واقعا علت ردصلاحیت‌ها همین است که شورای نگهبان به افراد اعلام می کند یا اینکه در پشت پرده موضوع دیگری وجود دارد؟

گر حکم شود که مست گیرند در شهر هر آنکه هست گیرند

آیت الله محسن غرویان  گفت: در فقه ما ملاک‌ها و معیارهایی برای التزام به اسلام و یا عدم التزام به آن بیان شده است. کسی که ظواهر شرعی را رعایت می‌کند و شهادتین را به زبان می‌آورد، مسلمان محسوب می‌شود. بنابراین ملاک باید همین باشد و تجسس کردن صحیح نیست.

وی افزود: از نظر شرعی، تجسس در حالات شخصی و خصوصی افراد گناه است. اگر کسی با تجسس آبروی دیگری را برده و به او تهمتی بزند، خود این شیوه حرام بوده و مصداق عدم التزام به اسلام است. به هر حال، این‌ها ملاک هایی هستند که ما در فقه و شریعت داریم. اگر عرف مسلمین، عرف جامعه و مردم کسی را مسلم، انقلابی و ملتزم به نظام بداند، کفایت می‌کند. اما اگر بخواهیم معیارهای دقیق و ریز را ملاک قرار دهیم آن وقت مصداق بارز این شعر می‌شود که «گر حکم شود که مست گیرند/ در شهر هر آنکه هست گیرند» و دیگر هیچ کس باقی نمی‌ماند.

سوالات و ابهاماتی در خصوص چرایی ردصلاحیت‌ها وجود دارد

این مدرس حوزه علمیه قم گفت: برای نمونه ممکن است نماز صبح فردی قضا شود. آیا باید بگوییم او دیگر التزام به اسلام یا دین خود ندارد؟ پاسخ منفی است. زیرا چنین اتفاقی می‌تواند برای همه بیفتد. بنابراین اینکه نماز برخی‌ها قضا شده باشد یا نتوانسته باشند در نماز جماعت حضور بهم رسانند، ملاک های خوبی برای قضاوت اشخاص نیست. ما باید ملاک‌های عرف پسندی داشته باشیم. ملاک هایی که عقلا آن را بپذیرند. اگر بخواهیم این مسائل را به عنوان شاخص در نظر گرفته و بگوییم این افراد التزام به اسلام و نظام و انقلاب ندارند، دیگر همگان خارج از دایره دین و انقلاب قرار می‌گیرند.

وی بیان کرد: کسانی که تحت چنین عناوینی از سوی شورای نگهبان ردصلاحیت شده‌اند هم می‌توانند متقابلا همین اتهامات را به کسانی بزنند که خود را مبرا از اشتباه می‌دانند. عدم التزام به اسلام و نظام، عناوینی مشتبه و گنگ هستند. اگر کسی از نمایندگان یا کاندیداها جرم مسلمی مرتکب شده، این وظیفه قوه‌قضاییه است که سریعا به آن جرم رسیدگی کند. از این رو، سوالات و ابهاماتی در خصوص چرایی ردصلاحیت‌ها وجود دارد.

باید دید آیا واقعا علت ردصلاحیت‌ها همین است که شورای نگهبان اعلام می‌کند؟

غرویان اظهار داشت: باید دید آیا واقعا علت ردصلاحیت‌ها همین است که شورای نگهبان به افراد اعلام می‌کند یا اینکه در پشت پرده موضوع دیگری وجود دارد؟ به نظر می رسد پشت پرده خبرهای دیگری باشد و تصمیماتی گرفته شده برای اینکه مهندسی هایی صورت گیرد و همه چیز باید طبق آن پیش رود. باید برای مردم روشن شود آیا احراز صلاحیت‌ها یا ردصلاحیت ها طبق تصمیم از قبل گرفته شده‌ای بوده یا نه؟

غرویان گفت: در انتخابات‌های گذشته و همچنین این انتخابات آنقدر اعتراض و گلایه از شورای نگهبان بالا گرفته که امروز می بینیم برخی اعضای مجلس خبرگان، نمایندگان مجلس و حتی رئیس آن نیز صدایشان درآمده است. یعنی کسانی که جزو ارکان قوای سه گانه هستند نسبت به این موضوع گلایه دارند. رئیس مجلس صراحتا سخنان سخنگوی شورای نگهبان را رد می‌کند و می گوید این حرف هایی که شما زده‌اید درست نیست. رئیس مجلسی که 12 سال است ریاست مجلس را برعهده دارد خطاب به سخنگوی شورای نگهبان می گوید؛ نسبت هایی که شما به نمایندگان مجلس دادید، قبول ندارم.

شورای نگهبان تا فرصت باقیست در ملاک ها و معیارهای خود تجدیدنظر کند

وی افزود: اختلاف میان شورای نگهبان با مجلس یا حتی مجمع تشخیص مصلحت نظام و همچنین اختلافی که چندی قبل میان دو تن از اعضای شورای نگهبان اتفاق افتاد، برای مردم تزلزل و بی اعتمادی ایجاد می کند و این شائبه را به وجود می آورد که آنهایی که حتی خودشان هم یکدیگر را قبول ندارند، چطور می‌خواهند صلاحیت نمایندگان مردم در مجلس یا خبرگان را تعیین کنند؟ در ماجرای دعوای میان دو رئیس سابق و اسبق قوه قضائیه دیدیم که یکی دیگری را به «عدم اجتهاد» و طرف دیگر او را به «عدم داشتن فقاهت» متهم کرد. بی‌تردید این مسائل در اعتماد مردم و مشارکت آنها تاثیر منفی خواهد داشت.

وی در پایان با بیان اینکه بهتر است شورای نگهبان تا هنوز فرصت باقیست در ملاک ها و معیارهای خود تجدیدنظری داشته باشد، گفت: امیدوارم سخنگوی شورای نگهبان بیشتر در قبال سوالات و ابهامات پاسخگو باشد. البته مسأله مهم مشارکت مردم است و وقتی ما این نکات را مطرح می‌کنیم، بدین خاطر است که مشارکت مردم بیشتر شود و خدای ناکرده طوری نشود که با این نوع برخوردها انگیزه حضور در انتخابات تضعیف شود. چون وقتی مشارکت پایین بیاید در واقع پشتوانه ملی دولت و حاکمیت کم می‌شود.

 شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت جماران، تاریخ انتشار: 2بهمن1398، کدخبر: 1334532: www.jamaran.news

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۴
0
0
فکر کنمتاسفم برات شیخ مملکت غرویان که داری سر انتخابات صدای مردم رو در میاری اونهایم که صداشون مثل توی بیسواد مادر زاد درامده مثل تواند تو برو فقط درستو بده مثل رفقای سلفت یا مثل رفقای در حصرت کروبی و......... شورشی تو هم کم از سلبریتها نداری .
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین