پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۲۵۷۴۰۵
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۴
یک کارشناس صنعت بیمه گفت: در طرح تشکیل صندوق همگانی بیمه حوادث طبیعی خانوار‌ها برای تحت پوشش قرار گرفتن باید ماهانه ۴ تا ۵ هزار تومان به عنوان حق بیمه پرداخت کنند که آن هم روی قبوض شهری اعمال می‌شود.

شعارسال: بیشترین وقایع زلزله در ۳۰ سال گذشته با سهم ۸ درصدی در ایران رخ داده است که به میزان حدود ۳ درصد از تولید ناخالص داخلی کشور طی سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۸ خسارت به کشور تحمیل کرده است، اما با این وجود هنوز صندوق بیمه حوادث طبیعی که بتواند بخشی از این خسارات را برای عموم مردم جبران کند، تشکیل نشده است.

چندی پیش رئیس کل بیمه مرکزی اعلام کرده بود که صندوق بیمه حوادث طبیعی وسعت ۳۰ میلیون واحد مسکونی را در بر می‌گیرد که با کمک کارشناسان و افراد خبره در این حوزه مراحل گوناگون تشکیل خود را طی کرده است و به تصویب نمایندگان مجلس نیز رسیده، اما به دلیل داشتن بار مالی در شورای نگهبان رد شده است، در همین رابطه سازمان برنامه و بودجه در آخرین مکاتبه خود اعلام کرده است که مشروط به حذف پرداخت‌های دولت در مواردی از قبیل کمک‌های بلاعوض و کمک برای ساخت واحد مسکونی ناشی از حوادث طبیعی، با اعتبار پیشنهادی بیمه مرکزی بابت سهم دولت در سال اول اجرا موافق است.

بر همین اساس بیمه مرکزی دوباره لایحه تشکیل صندوق بیمه حوادث طبیعی را مورد بازنگری قرار داد، به نحوی که هیات وزیران، در تصویب‌نامه‌ای، بار مالی وارده به دولت ناشی از تاسیس صندوق مذکور را پذیرفت و به منظور رفع ایرادات شورای نگهبان در مورد لایحه «تاسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی»، لایحه مزبور اصلاح شد. این طرح هم‌اکنون در مجلس شورای اسلامی بسر می‌برد.

برخی کارشناسان معتقدند کمک‌های مالی دولت به صنعت با اصل این صنعت که کسب درآمدزایی است، منافات دارد. این دسته از کارشناسان معتقدند خرید بیمه در کشور باید اجباری شود تا چرخ صنعت بیمه نیز بچرخد و ضریب نفوذ بیمه نیز افزایش یابد، اما نگاهی به آمار نشان می‌دهد مردم حتی از خرید بیمه نامه‌های اجباری مثل بیمه شخص ثالث نیز استقبال نمی‌کنند، چه آنکه تنها ۷۰ درصد مردم بیمه شخص ثالث دارند و ۳۰ درصد با ریسک‌های مختلف بدون بیمه اقدام به رانندگی در سطح شهر می‌کنند.

سوی مقابل، کارشناسانی هستند که معتقدند به دلیل حادثه‌خیز بودن کشور ما و خطرات جدی که در بافت‌های فرسوده کشور وجود دارد دولت باید بخشی از هزینه‌های بیمه حوادث طبیعی برای منازل مسکونی را متقبل شود.

اما چرا با این وجود حوادث اخیر و حادثه خیز بودن کشور، صندوق بیمه حوادث طبیعی هنوز تشکیل نشده است تا بتواند بخشی از آلام و درد مردمان مناطق آسیب دیده از سیل، زلزله و سایر بلایای طبیعی را جبران کند؟

در همین رابطه علیرضا رنجبر کارشناس صنعت بیمه به خبرنگار اقتصاد ۲۴ گفت: همانطور که می‌دانید الزام تاسیس صندوق همگانی بیمه حوادث طبیعی در اردیبهشت ماه ۹۵ پس از سال‌ها از ارائه طرح، به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. از آنجایی که کشور ما یکی از کشور‌های حادثه خیز جهان محسوب می‌شود و طی سالیان متمادی سیل و زلزله موجب خسارات سنگینی بر مردم شده است که جبران آن هزینه‌های قابل توجهی بر دوش دولت و مردم قرار می‌دهد، باید هرچه سریعتر، با هماهنگی، ایرادات شورای نگهبان به مصوبه مجلس مرتفع و نسبت به اجرایی کردن آن اقدام لازم صورت گیرد.

وی درباره ایراد بار مالی شورای نگهبان به طرح تشکیل صندوق همگانی بیمه حوادث طبیعی نیز گفت: منابع صندوق توسط مردم و دولت تامین می‌شود. حق بیمه ماهانه‌ای برای این صندوق تعیین شده است که پرداخت آن در حد وسع خانوار‌ها است چرا که اندک در نظر گرفته شده است، به طوری که خانوار‌ها برای تحت پوشش قرار گرفتن باید ماهانه ۴ تا ۵ هزار تومان به عنوان حق بیمه پرداخت کنند که آن هم روی قبوض شهری اعمال می‌شود.

رنجبر بیان کرد: با پرداخت همین حق بیمه کم در ماه، مبالغ قابل توجهی ماهانه در اختیار صندوق قرار می‌گیرد تا در زمان وقوع حوادث طبیعی، خسارت‌های ناشی از آن جبران شود. همچنین قابل ذکر است که طرح تشکیل صندوق همگانی بیمه حوادث طبیعی به صورت اجباری بوده و کلیه خانوار‌ها باید تحت پوشش قرار گیرند.

این کارشناس صنعت بیمه در پاسخ به این سوال که آیا در کشور‌های دیگر این صندوق تاسیس شده است؟ عنوان کرد: در بسیاری از کشور‌های حادثه خیز این صندوق تاسیس شده تا مردم در زمان بروز هرگونه حادثه‌ای از آن استفاده کنند.

وحیدرضا باختری، معاون طرح و توسعه شرکت بیمه دانا نیز در همین زمینه به خبرنگار اقتصاد ۲۴ گفت: با وجود حادثه خیز بودن کشور، فرهنگ استفاده از بیمه هنوز درکشور جا نیفتاده است و مردم تا اجبار و الزامی از سوی نهاد‌ها وجود نداشته باشد به سمت خرید بیمه‌های اختیاری و داشتن پوشش‌های کامل در این حوزه نمی‌روند.

وی افزود: در حالی که داشتن بیمه‌ای که بتواند بخشی از خسارات وارد شده مانند سیل و زلزله را جبران کند و پوشش دهد، ضروری است، اما هزینه خرید آن برای بسیاری از مردم به خصوص در شهر‌های دور افتاده و کم بضاعت بالاست و امکان تمکن مالی برای خرید این نوع بیمه‌ها وجود ندارد.

باختری عنوان کرد: با پرداخت یک حق بیمه بسیار اندک، مردم می‌توانند در شرایط ناگوار از آن خدمات بیمه‌ای استفاده کنند.

معاون طرح و توسعه شرکت بیمه دانا اظهار کرد: استقبال مردم از بیمه‌های اختیاری نظیر بیمه‌هایی که بلایای طبیعی را پوشش می‌دهد بسیار کم است و حتی می‌توان گفت که اصلا استقبالی از سوی مردم نمی‌شود. در بیمه‌های اختیاری، ضریب نفوذ بیمه در بازار بسیار اندک است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد۲۴، تاریخ انتشار: 5 بهمن 1398 ، کدخبر: 52978 ، www.eghtesaad24.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین