پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۲۵۷۶۰۰
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۲
قرارگاه ملی مبارزه با مفاسد اقتصادی، اتحادیه دفتر تحکیم وحدت، اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی، مرکز هماهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل و اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان طی نامه‌ای ضمن اشاره به ایرادات مهم ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از مراجع تقلید، اعضای شورای نگهبان و اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام خواستند از افزایش غیرکارشناسی این مناطق جلوگیری کنند.
شعارسال: اتحادیه‌های بزرگ دانشجویی طی نامه‌ای از مراجع تقلید، اعضای شورای نگهبان و اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام خواستند از افزایش غیرکارشناسی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی جلوگیری کنند.
 
 قرارگاه ملی مبارزه با مفاسد اقتصادی، اتحادیه دفتر تحکیم وحدت، اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی، مرکز هماهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل و اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان طی نامه‌ای ضمن اشاره به ایرادات مهم ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از مراجع تقلید، اعضای شورای نگهبان و اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام خواستند از افزایش غیرکارشناسی این مناطق جلوگیری کنند.
 
متن این نامه به شرح زیر است:
 
"به بنده گزارش دادند که از فلان بندر در روز مثلاً سه هزار تا پنج هزار کانتینر وارد کشور می‌شود. از مجموع این سه هزار یا پنج هزار، فقط ۱۵۰ کانتینر بازدید می‌شود! خب چرا؟ بقیّه بازدید نمی‌شود و می‌آید؛ وقتی داخل انبار رفت، معلوم می‌شود که جنس قاچاق است که وارد شده است؛ [آن‌هم]از مبادی رسمی کشور! حالا آنچه از مرز‌های غیررسمی وارد می‌شود که بحث دیگری است؛ یا از مناطق آزاد همین‌جور؛ باید جلوی این‌ها گرفته بشود؛ و می‌توانیم. "
 
(بیانات مقام معظم رهبری در حرم مطهر حضرت علی بن موسی الرضا (علیه‌السلام) ۱/۱/۱۳۹۶)
 
سلام علیکم
 
با احترام به استحضار می‌رساند طی ۴ سال گذشته، مسئولین، کارشناسان، اصحاب رسانه، تشکل‌های دانشجویی، تولیدکنندگان و سایر دلسوزان ایران اسلامی بار‌ها و بار‌ها نسبت به انحراف مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از اهداف اصلی و اولیه خود و تحمیل خسارت‌های هنگفت به کشور تذکر داده اند و درخواست اصلاح این مناطق و در صورت عدم اصلاح، درخواست حذف این مناطق و ایجاد و تقویت پایانه‌ها و بارانداز‌های صادراتی را داشته اند، ولی متاسفانه علیرغم تمامی تذکرات نه تنها مسئولین دولتی مرتبط علی الخصوص دبیران فعلی و سابق شورای عالی مناطق آزاد و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی وقتی برای اصلاح این مناطق نگذاشتند بلکه با اصرار غیرکارشناسی و غیرمنطقی تا به امروز پنج بار لایحه افزایش مناطق آزاد و ویژه و وسعت آن‌ها را به مجلس ارائه و با اتلاف وقت و هزینه فراوان برای مجلس و شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی و تصویب کرده اند که با درایت و هوشیاری شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکنون این ضربه مهلک اقتصادی ناکام مانده است.
 
مناطق آزاد و ویژه جدید در صورت تصویب عبارتند از: لایحه ایجاد ۸ منطقه آزاد و ۱۳ منطقه ویژه اقتصادی، لوایح ایجاد مناطق آزاد مازندران، سرخس و دوغارون، لوایح افزایش وسعت مناطق آزاد قشم، ماکو، چابهار و انزلی، مصوبه افزایش وسعت منطقه آزاد ارس بعلاوه طرح افزایش ۹۰ منطقه ویژه اقتصادی جدید و طرح ایجاد ۶۰ منطقه ویژه اقتصادی دیگر و طرح ایجاد مناطق آزاد زیارتی و سیاحتی که از امتیازات مناطق آزاد برخوردار هستند.
 
لازم به ذکر است در حال حاضر نیز حدود ۷۰ منطقه آزاد و ویژه اقتصادی مصوب در کشور وجود دارد!
 
افزایش مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ضمن مغایرت با اسناد بالادستی و قانون اساسی در شرایط فعلی و با روند موجود سبب:
 
۱- افزایش قاچاق
۲-واردات بی رویه
۳- فرارمالیاتی
۴- کاهش درآمد‌های حاکمیتی به علت معافیت‌های بلندمدت مالیاتی
۵- افزایش تبعیض و رقابت نابرابر
۶- افزایش دلالی و سوداگری به جای تولید و صادرات
۷- افزایش زمین خواری
۸-گسترش فرهنگ مصرف گرایی و استفاده از کالا‌های لوکس و غیر ضروری
۹- ضربه به تولید و اشتغال
۱۰- افزایش خروج ارز و در نتیجه التهاب بازار ارز
۱۱- افزایش تاسیس شرکت‌های صوری
۱۲-افزایش گرانی‌های بی منطق برای بومیان
۱۳- ایجاد مشکلات فرهنگی، اجتماعی از جمله تغییر سبک زندگی ایرانی- اسلامی
۱۴-افزایش مشکلات امنیتی
و ... خواهد شد.
 
توجه نمایندگان مجلس به منافع محلی و انتخاباتی و عدم توجه ایشان به فرامین مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی، لزوم نظارت هر چه بیشتر مسئولین و نهاد‌های انقلابی از جمله حضرتعالی و همکاران محترمتان را می‌طلبد؛ لذا خواهشمند است هر گونه که صلاح می‌دانید از افزایش غیرکارشناسی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی جلوگیری فرمایید.
 
لازم به ذکر است به همراه این نامه گزارشی از اهم ایرادات مناطق آزاد و وضعیت موجود در آن‌ها نیز ارسال شده که در ادامه آمده است:

امضا کنندگان:
 
۱- قرارگاه ملی مبارزه با مفاسد اقتصادی
۲- اتحادیه دفتر تحکیم وحدت
۳- اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی
۴- مرکز هماهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی
۵- اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل
۶- اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان

 
شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از خبرگزاری  دانشجو   ،تاریخ انتشار:   5 بهمن    1398،کدخبر:  822656 ،www.snn.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین