پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۲۵۷۷۲۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۴
ویروس مرگبار کرونا صد‌ها نفر را در چین و کشور‌های دیگر مبتلا کرده و همین حالا هم تأثیر منفی خود را بر اقتصاد چین نشان داده است. با افزایش مرگ‌ومیر و تعداد افراد مبتلا، چین شهر‌های استان هوبی، شامل ووهان را که گفته می‌شود شیوع این بیماری از آن آغاز شده است، قرنطینه کرد.
شعار سال: ویروس مرگبار کرونا صد‌ها نفر را در چین و کشور‌های دیگر مبتلا کرده و همین حالا هم تأثیر منفی خود را بر اقتصاد چین نشان داده است. با افزایش مرگ‌ومیر و تعداد افراد مبتلا، چین شهر‌های استان هوبی، شامل ووهان را که گفته می‌شود شیوع این بیماری از آن آغاز شده است، قرنطینه کرد. این ویروس بزرگترین تعطیلات ملی چین که مربوط به آغاز سال نوی این کشور است را مختل کرده است. این تعطیلات یکی از مهم‌ترین فصول سفر و خرید در چین است. حالا با قرنطینه‌شدن شهر‌های مرکزی چین و لغو پرواز‌ها و بسته‌شدن مسیر‌های حمل‌و‌نقل به این شهرها، صنعت توریسم این کشور با مشکل مواجه شده است. همچنین شهر‌های مهمی مانند شانگ‌های که در نزدیکی قلب شیوع بیماری قرار دارند، بسیاری از فعالیت‌های مرتبط با سال نوی خود را لغو کرده‌اند. یکی دیگر از صنایعی که به‌شدت از این اتفاق متأثر شده است صنعت فیلم و سینماست. در فصل تعطیلات بهاری چین سینما‌ها با بیشترین مخاطب روبه‌رو هستند، اما حالا با افزایش وحشت از این بیماری کمتر کسی برای مشاهده فیلم به سینما می‌رود. بازار‌های سهام چین و هنگ‌کنگ در چند روز اخیر به‌شدت افت کرده‌اند. در این هفته کامپوزیت شانگ‌های ۱۷/۳ درصد و هانگ‌سنگ هنگ‌کنگ ۸/۳ درصد از ارزش خود را از دست داده‌اند. همچنین گسترش ویروس کرونا بازار‌های جهانی نفت را هم به هم ریخته است و قیمت‌ها در حال سقوط هستند. هرچند به نظر می‌رسد ویروس کرونا فعلاً به اندازه ویروس سارس کشنده نیست، اما با توجه به تأثیر منفی شدیدی که شیوع ویروس سارس در سال ۲۰۰۳ بر اقتصاد چین گذاشت، انتظار می‌رود کرونا هم باعث افت ۲/۰ تا ۵/۰ درصدی در تولید ناخالص داخلی این کشور شود.

شیوع ویروس در زمان اتفاق افتاده که سرمایه‌گذاران هنوز هم تحت‌تاثیر جنگ‌های تجاری چین و آمریکا هستند و باعث سقوط بازار سهام آسیا شده است. به‌جز شاخص هنگ‌سنگ هنگ‌کنگ که در روز جمعه افزایش داشت، بازار‌های سهام آسیا ۳.۸ درصد کاهش داشتند که بیشترین افت هفتگی از نوامبر ۲۰۱۹ بود. بازار بورس شانگ‌های در روز جمعه به خاطر تعطیلات عمومی تعطیل بود و روز پنجشنبه را با افت ۳.۱۷ درصدی در یک هفته به پایان رساند.

این ویروس بر بازار‌های نفت هم تاثیر گذاشته است. قیمت نفت دو شاخص جهانی برنت و وست‌تگزاس اینترمدیت این هفته کاهش داشت. چین یکی از بزرگ‌ترین واردکنندگان نفت خام بوده و تقاضای نفت در آن بسیار بیشتر از آمریکاست. شرکت خدمات مالی گلدمن‌ساکس هشدار داده این بیماری تقاضای نفت را ۲۶۰ هزار بشکه در روز کاهش می‌دهد و قیمت آن را سه دلار در هر بشکه پایین می‌آورد. با توقف حمل‌و‌نقل به شهر‌هایی که ویروس در آن شایع شده، خط آهن دولتی چین اعلام کرد مسافران می‌توانند از بیست‌و‌چهارم ژانویه بلیت‌های خود را پس دهند. هواپیمایی ملی چین هم اعلام کرد پرواز‌های ورودی و خروجی به شهر ووهان لغو شده است و مسافران چینی که بلیت رزرو کرده بودند، می‌توانند پول خود را پس بگیرند. در این بین، مردم از گردهمایی‌های بزرگ منع شده‌اند تا جلوی خطر شیوع بیماری گرفته شود. پکن در روز پنجشنبه رویداد‌های بزرگ عمومی را مثل نمایشگاه‌های سال نو لغو کرد. شانگ‌های هم که به مرکز شیوع بیماری نزدیک است، برخی فعالیت‌هایی را که برای فصل تعطیلات برنامه‌ریزی کرده بود، لغو و اعلام کرد برخی جاذبه‌های گردشگری از جمله پارک‌ها و موزه‌های اصلی بسته خواهند بود.

صنعت گردشگری داخلی چین هم خود را برای مقابله با این بیماری آماده می‌کند. یکی از بزرگ‌ترین آژانس‌های آنلاین چین به‌عنوان trip.com به مشتریان اعلام کرده رزرو هتل‌ها و بلیت‌های جاذبه‌های گردشگری در ووهان را به‌طور رایگان لغو خواهد کرد. آژانس‌های گردشگری مثل علی‌بابا هم همین اقدامات را در پیش گرفته‌اند.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه صبح نو، تاریخ انتشار: 7 بهمن 1398، کدخبر: 35338 ، www.sobhe-no.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
0
0
این موضوع برای خیلی از کشورهای دنیا هزینه در بر خواهد داشت از جمله خود ایران که به شدت به چین وابسته است
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین