پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۲۵۷۴۵۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۳:۰۳
طی هفته اخیر بازار جهانی تب بیماری جدیدی را داشت که به ترسی فراگیر برای عموم کشورها و اختلال در تجارت جهانی تبدیل شد. در حالی که سازمان بهداشت جهانی دیروز تا حدی از نگرانی‌ها در این خصوص کاست کشف موارد جدید از این بیماری در آمریکا، فرانسه و ژاپن بار دیگر به نگرانی‌ها دامن زد. روز گذشته WHO اگرچه وضعیت این بیماری در چین را اضطراری دانست، اما از اعلام وضعیت اضطراری در سطح جهانی خودداری کرد. به این ترتیب بار دیگر آنان که نگران سرمایه‌های خود هستند به معروف‌ترین پناهگاه اقتصادی، طلا، پناه برده‌اند.

شعارسال: در پی شیوع بیماری کرونا، بورس شانگهای پنجشنبه با افت 2.8 درصدی مواجه شد و به این ترتیب به استقبال تعطیلات یک‌هفته‌ای سال نو این کشور رفت. هراس ناشی از کندی اقتصاد چین تاکنون تاثیر محسوسی بر بازارهای جهانی مانند نفت و مس داشته است. چین تقریبا نیمی از تقاضای جهانی مس را شکل می‌دهد؛ بر این اساس بازار این فلز طی روزهای اخیر بیش از فلزات صنعتی دیگر تحت تاثیر این قرار گرفته است. اقتصاددانان می‌گویند هنوز برای برآورد میزان خسارات وارده بر اقتصاد چین و جهان زود است. برخی تحلیلگران هم پیش‌بینی می‌کنند بازارها (به خصوص بازارهای آسیایی) درکوتاه‌مدت به شدت تحت تاثیر قرار گیرند، اما این نوسانات در بلندمدت ادامه نخواهند یافت.

 این ویروس مرموز که در آستانه سال نوی چینی منجر به مرگ 26 نفر شده، با لغو بسیاری از پروازها به این کشور همراه شده است. گلدمن ساکس پیش‌بینی کرده بود این اتفاق با کاهش دادن تقاضای سوخت جت می‌تواند به افت 3 دلاری قیمت نفت منجر شود. تا به این جای کار هر بشکه نفت برنت نسبت به ابتدای هفته افت بیش از 4 دلاری قیمت را ثبت کرده است.

از سوی دیگر چین طی اقدامی بی‌سابقه ممنوعیت خروج افراد از 13 شهر را مقرر کرده است؛ این قرنطینه شامل 35 میلیون نفر سکنه این شهرها می‌شود.

بخشی از واکنش شدید نسبت به عارضه به تجربه پیشین از اپیدمی سارس (SARS) در سال 2002 تا 2003 بازمی‌گردد که سبب ابتلای بیش از هشت‌هزار نفر و مرگ ۷۷۴ نفر در جهان شد. کارشناسان عقیده دارند فعلا واکنش بازارها به ابعاد این ماجرا کمتر از سال 2002 بوده است. همچنین تجربه اپیدمی سال 2002 نشان می‌دهد به محض آنکه تعداد موارد جدید ابتلا به بیماری کاهش یابد، بازارهای جهانی آرام خواهند گرفت. به این ترتیب به نظر نمی‌رسد امیدواری‌هایی برای آرام گرفتن تب بازار جهانی نیز وجود دارد.

اگر چه سایر عوامل موثر بر بازارها در این لحظه کم‌اهمیت به نظر می‌رسند با این وجود اولویت‌های بعدی بازار جهانی را مشخص می‌کنند.

اروپا به سیاست‌های انبساطی ادامه می‌دهد

در هفته‌ای که گذشت بانک‌های مرکزی ژاپن، کانادا و اروپا سیاست پولی آتی خود را مشخص کردند. هر سه این بانک‌ها نرخ بهره‌های قبلی خود را بدون تغییر حفظ کردند. پنجشنبه بانک مرکزی اروپا در اولین تصمیم‌گیری خود درباره نرخ بهره در سال جاری میلادی، به حفظ نرخ سود تسهیلات در سطح منفی 0.5 درصد رای داد. ECB جولای 2019 نرخ بهره خود را از منفی 0.4 به منفی 0.5 درصد که کمترین سطح تاریخی آن است، کاهش داد. این نرخ 5 سال است که در سطوح منفی قرار دارد. همچنین این بانک اعلام کرد خرید اوراق قرضه که از نوامبر گذشته در قالب سیاست تسهیل مقداری آغاز شده بود، تا زمانی که نیاز باشد ادامه خواهد یافت.

آشفته‌بازار نفتی

 این هفته موجودی ذخایر نفت خام آمریکا 405 هزار بشکه کاهش یافت؛ در حالی که فعالان بازار افت یک میلیون بشکه‌ای را انتظار می‌کشیدند. به همین دلیل با وجود آنکه کاهش این موجودی‌های تجاری سیگنال مثبت افزایش تقاضا را به بازار نفت ارسال می‌کند، برآورده نکردن انتظارات موجب شد پنجشنبه قیمت طلای سیاه نزول یابد. اوپک امسال اعلام کرد موجودی‌های تجاری در کشورهای OECD از متوسط 5 سال اخیر بیشتر است. تحلیلگران این اتفاق را هم در محدود شدن واکنش نفت به افت موجودی‌ها موثر می‌دانند.

با این حال همچنان عامل تعیین‌کننده اصلی در بازار نفت کاهش تقاضایی است که از سوی چین (دومین مصرف‌کننده بزرگ نفت جهان) به دلیل شیوع نسل تازه‌ای از کروناویروس‌ها رخ داده است. این بیماری که به لغو بسیاری از پروازها به چین و از سوی دیگر تعطیلی حمل و نقل بین شهرهای قرنطینه و دیگر شهرها منجر شده است، تقاضای سوخت‌هایی نظیر بنزین، گازوئیل و سوخت جت را با کاهش جدی مواجه کرده است. به این ترتیب قیمت نفت هم تحت تاثیر این بیماری قرار گرفته و طی چهار روز اخیر 5 درصد از ارزش خود را از دست داد.

توقف عرضه نفت لیبی هم بازار طلای سیاه را متشنج‌تر کرده است. شرکت ملی نفت لیبی از جمعه گذشته در پی حمله ژنرال حفتر به تاسیسات نفتی وضعیت اضطراری اعلام کرده است. در حال حاضر تمام تولید 1.2 میلیون بشکه‌ای روزانه این کشور متوقف و بنادر آن هم تعطیل شده‌اند.

در سوی دیگر خبرگزاری تاس روسیه اظهار کرده اوپک و متحدانش در حال مذاکره بر سر تمدید توافق خود در خصوص کاهش تولیدات تا پایان سال جاری میلادی هستند. گفته می‌شود مذاکرات هنوز در مراحل ابتدایی است. توافق قبلی اوپک و غیراوپک مبنی بر کاهش 1.7 میلیون بشکه‌ای تولید نفت روزانه، تا پایان ماه مارس (حدود دو ماه دیگر) منقضی می‌شود.

چهارشنبه پارلمان کویت توافقنامه تقسیم میادین نفتی با عربستان را تصویب کرد. بنابراین تولید نفت از میادین مشترک این دو کشور در منطقه موسوم به منطقه بی‌طرف که پنج سال متوقف شده بود، طی چندین مرحله از سر گرفته خواهد شد. از سوی دیگر پنجشنبه آمریکا با تحریم برخی افراد و شرکت‌های مرتبط با پتروشیمی ایران، بار دیگر صنعت نفت و پتروشیمی کشور را هدف قرار داد.

همچنین امروز آمارهای شاخص مدیران خرید آمریکا هم منتشر شدند. این شاخص در بخش تولید چندان قوی نبود و با انتظارات تحلیلگران فاصله داشت؛ اما در بخش خدمات بهتر از انتظارات ظاهر شد. PMI های حوزه تولید و خدمات بریتانیا و آلمان نیز بهتر از انتظارات رقم خوردند.

نمایی کامودیتی ها و شاخص دلار در پایان هفته

شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت دنیای بورس، تاریخ انتشار: 5بهمن1398، کدخبر: 58581: donyayebourse.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۶
0
0
اقتصاد ایران هم به دلیل اوضاع خراب چین بزودی با مشکل مواجه میشه باید ترسید از این وضعیت
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین