پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۰۱۵۷
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۱:۴۵
معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ۹۰ درصد هزینه‌های بیماران در بیمارستان‌های دولتی را بیمه‌ها و وزارت بهداشت می‌پردازند و سقف پرداختی بیماران حداکثر ۱۰ درصد و بیماران ارجاعی از بیمارستاتهای دیگر پنج درصد است.
شعارسال:   معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ۹۰ درصد هزینه‌های بیماران در بیمارستان‌های دولتی را بیمه‌ها و وزارت بهداشت می‌پردازند و سقف پرداختی بیماران حداکثر ۱۰ درصد و بیماران ارجاعی از بیمارستاتهای دیگر پنج درصد است.
 
قاسم جان بابایی روز یکشنبه در نشست خبری در محل وزارت بهداشت در پاسخ به ایرنا افزود: میزان فرانشیر و پرداختی بیماران در بیمارستانهای دولتی از ۱۰ درصد بیشتر نمی شود و هیچ بیمارستانی حق فرستادن بیمار به خارج بیمارستان برای دارو و تجهیزات پزشکی را ندارد و اگر چنین تخلفی گزارش شود با متخلف برخورد می شود.

وی ادامه داد: برای اینکه هزینه بیمارستان ها در خرید تجهیزات پزشکی کاهش پیدا کند، قرار بر این است که این تجهیزات به صورت متمرکز توسط هیات امنای ارزی وزارت بهداشت خریداری شود تا هم هزینه ها کاهش یابد و هم بدون اعمال نظر افراد تجهیزات با کیفیت خریداری شود.

معاون درمان وزیر بهداشت گفت: این خبر خوش را هم بدهیم که تولید تجهیزات سرمایه ای بزرگ مثل سونوگرافی، اکو، سی تی اسکن، رادیوتراپی حتی ام آر آی به دست نخبگان کشور در شرکت های دانش بنیان تولید شده و با مجوز سازمان غذا و دارو بیمارستان های کشور از این محصولات ایرانی خریداری می کنند.

وی ادامه داد: گر چه تحریم های آمریکا در مواردی مثل داروی بیماران «ام پی اس» که تولید آن در انحصار شرکتهای آمریکایی است مشکلاتی را به وجود آورد، اما راه اندازی هیچ بیمارستانی به خاطر تحریم ها متوقف نشده و عقب نیافتاده است و ۹۰ درصد تجهیزات بیمارستاتها از تولیدات داخل تامین می شود و ۶۶ بیمارستان جدید بدون وابستگی به خارج در حال احداث است.
 
جان بابایی گفت: هشت هزار تخت بیمارستانی در قالب ۶۶ بیمارستان در حال احداث است که ۴۰ بیمارستان آن جدید و بقیه طرح توسعه بیمارستانهای جایگزین بیمارستانهای فرسوده است. در قالب این مراکز ۱۵۰۰ تخت بیمارستانی در مناطق محروم و شهرهای فاقد بیمارستان استان تهران احداث می شود و همه این بیمارستانها که اغلب در مناطق محروم هستند حداکثر اوایل سال آینده به بهره برداری می رسند.

وی از ایجاد ۱۰۰ تخت سوختگی جدید در مراکز استانها خبر داد و گفت: اکنون همه مراکز استانها بخش مخصوص بیماران سوختگی دارند. سه هزار تخت مراقبت ویژه نیز از ابتدای طرح تحول سلامت ایجاد شده است و توسعه تخت های کودکان نیز در استانهایی که مرگ و میر کودکان و نوزادان بیشتر بوده انجام شده است.
 
یارانه سلامت برای لوازم پزشکی

جان بابایی ادامه داد: برای کاهش هزینه های بیماران، یارانه سلامت برای خرید تجهیزات گران قیمت بیماران از جمله لوازم کاشتنی ارتوپدی, چشمی و قلبی اختصاص می یابد و پوشش هزینه این اقلام از ۶۰ درصد به ۸۰ درصد افزایش یافته است.

وی گفت: برای ترویج زایمان طبیعی نیز دو هزار مرکز زایمان طبیعی بی درد اختصاصی ایجاد شده و خدمات بی حسی نیز در این مراکز انجام می شود. کاهش مرگ و میر نوازادان و مادران از اولویتهای اصلی وزارت بهداشت است و ایران جزو کشورهای گروه A این شاخص در دنیاست.

جان بابایی ادامه داد: از ابتدای امسال بین ۱۰ تا ۴۰ درصد زایمان های طبیعی به روش بی حسی انجام می شود که البته رضایت نداریم و باید حداقل ۴۰ درصد این زایمان ها در همه مراکز به این روش انجام شود.

وی از ایجاد هزار مرکز زیست پزشک و توزیع سه هزار پزشک متخصص و هزار پزشک عمومی در مناطق محروم خبر داد و افزود: پزشکان مقیم در بیمارستان ها در همه شیفت ها حضور دارند و حتما برای خدمات قلب، نوزادان و زنان باید پزشک متخصص مقیم باشد.

جان بابایی گفت: طرح ۲۴۷ برای درمان سریع سکته های قلبی و طرح ۷۲۴ برای درمان سریع سکته های مغزی توسعه یافته و تعدادی از بیمارستانهای خصوصی نیز به این طرح پیوسته اند. با اجرای این طرح میزان مرگ و میر این بیماران در کشور بسیار کمتر شده, میزان ماندگاری این بیماران افزایش یافته و اشغال تخت و فلج این بیماران نیز کاهش یافته است.
 
پوشش ۸۵ درصدی درمان ناباروری

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: برای بهبود خدمات درمان ناباروی نیز ۲۵ مرکز جدید امسال در مناطق محروم راه اندازی شد و تعداد این مراکز دولتی در کشور به ۸۴ مرکز رسید. خدمات این مراکز به سطح یک تا سه سطح بندی شده است. ۵۰ مرکز از این تعداد سطح دو هستند و ۱۰ درصد خدمات گرانقیمت سطح سه را ارائه می کنند.

وی افزود: با حمایت ستاد اجرایی فرمان امام(ره) ۸۵ درصد هزینه درمان ناباروی مثل IVF یا IUI تا سه نوبت پرداخت می شود زیرا گاهی برای درمان موفق ناباروری این خدمات باید تکرار شود. داروهای این درمانها البته گران است و با کمک ستاد اجرایی فرمان امام (ره) تا پنج میلیون تومان هزینه داروی درمان ناباروری برای هر بار درمان، در داروخانه های منتخب پرداخت می شود. این ستاد سه هزار میلیارد تومان برای این خدمات اختصاص داده است. امسال ۳۰ هزار سیکل درمان ناباروری انجام شد و سال آینده تعداد این خدمات به ۶۰ هزار می رسد.
 
جان بابایی گفت: اقدام دیگری که اخیرا برای ساماندهی توزیع داروی بیماران خاص با همکاری سازمان غذا و دارو انجام شده، صدور حواله الکترونیکی داروی بیماران خاص است که به داروخانه های منتخب ارسال می شود و دسترسی بیماران را به دارو تسریع می کند و از توزیع دارو در بازار آزاد جلوگیری می کند.

وی افزود: اکنون در تهران با اجرای این برنامه مصرف داروی بیماران خاص و صعب العلاج 15 درصد کاهش یافته و با کشوری شدن این برنامه مصرف بی رویه این داروها مدیریت می شود.

معاون وزیر بهداشت از حمایت دولت از مراکز پیوند عضو خبر داد و گفت: با پرداخت یارانه پیوند تعرفه خدمات پیوند عضو از 1700 کا به سه هزار کا افزایش یافته و به این ترتیب دیگر این مراکز ضرر ده نیستند. تمام دانشگاههای علوم پزشکی مراکز پذیره نویسی پیوند دارند و افراد در لیست انتظار قرار می گیرند و همه این خدمات به صورت الکترونیک انجام می شود تا دخل و تصرف انسانی در آن به حداقل برسد.

افزایش شاخص پیوند عضو

وی افزود: تاکنون 16 مورد انتقال هوایی عضو پیوندی داشتیم که آخرین آن دیروز انتقال قلب از زنجان به تهران بود که با موفقیت انجام شد. شاخص های پیوند عضو در ایران رو به رشد است و در برخی استانها به بالای 14 در میلیون رسیده است و در برخی استان مثل یزد هیچ ارگان از فرد مرگ مغزی نداریم که دفن شود.

کاهش دو میلیارد تومانی هزینه درمان با گایدلاین ها

جان بابایی از تدوین و ابلاغ 600 راهنمای بالینی بر استانداردسازی خدمات درمانی به بیمارستانها و بیمه ها خبر داد و  گفت: البته بیمه ها تاکنون فقط حدود یک سوم این گاید لاین های درمانی را اجرا کرده اند اما اجرای این استانداردها با کاهش خدمات اضافه تصویربرداری و تشخیصی تاکنون دو میلیارد تومن از هزینه های درمان این بیماری ها در سال جاری کاهش داده است.

وی اضافه کرد: سند مسیر درمان خدمات درمانی در بیمارستانها نیز از پذیرش تا ترخیص و حتی پس از ترخیص و رفتن به منزل تدوین شده و دستورالعمل اجرایی برای بمیاری های دیابت، سکته مغزی و بیماری های قلبی ابلاغ شده است.

معاون درمان وزیر بهداشت گفت: اسناد بیمه ای 650 بیمارستان کشور نیز اکنون به صورت الکترونیک به بیمه ها ارسال می شود و امیداریم سال آینده کاغذ را مجموعه مکاتبات بیمارستانی حذف کنیم.

وی گفت: صدور پروانه موسسات پزشکی نیز الکترونیکی انجام می شود. صدور مجوز مطب ها با سازمان نظام پزشکی است و صدور مجوز درمانگاهها نیز به دانشگاههای علوم پزشکی واگذار شده است.

جان بابایی افزود: شاخص های ارزیابی و اعتباربخشی بیمارستانها نیز برای کاهش کارهای اداری به 130 سنجه کاهش پیدا کرده که 50 درصد این شاخص ها نیز به ایمنی بیمار مربوط است و تلاش شده کار پرستاران برای ثبت این شاخص ها به حداقل برسد تا بیشتر به امور بالینی بیماران رسیدگی کنند.

ثبت خطاهای بیمارستانی

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: سامانه ثبت وقایع بیمارستانی نیز در همه بیمارستانها فعال شده است و همه بیمارستانها موظف به ثبت حوادث و وقایع بیمارستانی هستند و اگر این کار را نکنند حتما به عنوان تخلف با آنان برخورد می شود. درجه اعتباری بیمارستان کم می شود و رئیس و مدیر بیمارستان برکنار می شوند و تاکنون در تعدادی از بیمارستانها از جمله در یک بیمارستان کرج این اتفاق افتاده است.

وی گفت: ثبت خطاها و وقایع بیمارستانی اجباری است و فعلا با افرادی که این خطارها را گزارش می کنند برخورد نمی کنیم و تنبیه نمی شوند اما حتما افرادی که این خطاها را گزارش نکنند تنبیه می شوند.

جان بابایی گفت: برخی پزشکان هنوز داروهای خارج از فهرست را تجویز می کنند اگر مشخص شود که پزشکی برای تجویز این داروها امتیازی گرفته یا سفری رفته است با او برخورد می شود اما برای مدیریت تجویز این داروها تعداد داروهای تک نسخه ای را برای موارد ضروری از 50 قلم به 12 قلم کاهش داده ایم اما پزشکانی که این داروها را تجویز می کنند رصد می شوند و باید برای هر تجویز یک فرم دو صفحه ای را پر کنند و معاونت درمان و سزمان غذا و دارو بر این موضوع نظارت دارد.

موضع وزارت بهداشت درباره آیت الله تبریزیان

معاون وزیر بهداشت در پاسخ به پرسشی درباره حکم شلاق سه پزشک با شکایت آیت الله تبریزیان گفت: در این مورد حوزه های علمیه باید ورود کنند که مشاهده کردیم هم حوزه علمیه و هم تعدادی از مراجع فعالیت این فرد را که در لباس روحانیات است محکوم کردند و رسما اعلام کردند که چیزی به نام طب اسلامی نداریم.

وی گفت: موضع وزارت بهداشت روشن است و کار ما ارائه خدمات علمی پزشکی به مردم است که منطبق با اصول استاندارد بین المللی انجام می شود و امور مربوط به روحانیت هم به وسیله علمای دین پیگیری می شود.

آمادگی وزارت بهداشت در برابر کرونا

جان بابایی افزود: در مورد بیماری کرونا همان طور که قبلا اعلام شده تاکنون هیچ موردی نداشته ایم. تجهیزات بیمارستان صحرایی در صورت لزوم برای درمان بیماران احتمالی در آینده به فعالیت تیم های مهندسی بستگی دارد زیرا وزارت بهداشت بیمارستان ساز نیست  اما در مورد مدیریت پیشگیری و درمان بیماری کرونا و هر بیماری دیگر درآمادگی کامل هستیم. یک نمونه آن مدیریت بیماری ها در سیل امسل و مراسم اربعین است.

وی گفت: در مورد کرونا نیز تخت های ایزوله عفونی در همه استانها آماده است و کنترل این عفونت در مرزها و فرودگاههای کشور نیز با دقت انجام می شود و همه پرسنل بهداشتی و درمانی نیز طبق دستورالعمل ها ابلاغی آموزش های لازم را دیده اند.

معاون وزیر بهداشت درباره لیست انتظار در بیمارستانها نیز گفت: این لیست در همه بیمارستانها برای بیماران غیر اورژانسی در دنیا وجود دارد و افراد برای درمان باید مدتی در انتظار بمانند فقط یک استثنا داریم که در مورد بیماران تصادفی است که به فوریت باید پذیرش و درمان شوند و هر نوقع کندی در درمان این بیماران تخلف بیمارستانی است.
 
توزیع متادون فقط در مراکز ترک اعتیاد

وی در پاسخ به پرسشی درباره توزیع متادون در مراکز ترک اعتیاد گفت: توزیع داروهای درمان اعتیاد و هر اقدامی برای درمان معتادان بر اساس مصوبات کمیته درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر انجام می شود که ریاست آن با وزارت بهداشت است. درباره توزیع متادون نیز بر اساس مصوبه این کمیته قرار نیست متادون در داروخانه ها توزیع شود بلکه به مراکز ترک اعتیاد داده می شود البته در چند دانشگاه علوم پزشکی با هماهنگی سازمان غذا و دارو در دو یا سه داروخانه توزیع می شود اما این داروخانه ها حق فروش متادون را به مردم ندارند و فقط به مراکز ترک اعتیاد می دهند.

جان بابایی در پاسخ به پرسش دیگری درباره فروش مکمل درمطب پزشکان و ارجاع بیماران به یک آزمایش یا مرکز تصویربرداری خاص گفت: نظارت بر کار مطب ها به عهده سازمان نظام پزشکی است چون مجوز مطب ها را هم این سازمان صادر می کند. اما در مورد زد و بند پزشکان با آزمایشگاهها و مراکز رادیولوژی واقعا تشخیص آن کار سختی است زیرا یک آزمایشگاه یا مرکز رادیولوژی خاص به علت تجهیزات بهتری که دارد مورد قبول پزشک است و پزشک برای اطمینان از تشخیص خود به آن مرکز ارجاع می دهد اما اگر ارتباط غیر عادی وجود داشته باید حتما با گزارشی که به وزارت بهداشت می شود با متخلف برخورد می کنیم.

وی ادامه داد: هر نوع تخلف درمانی در مراکز پزشکی و بیمارستانها در کمیسیون ماده 10 رسیدگی می شود و برخی موارد نیز به تعزیرات ارجاع می شود.

متولی همه اختلالات روانی وزارت بهداشت نیست

معاون وزیر بهداشت در پاسخ به پرسشی درباره برنامه وزارت بهداشت برای درمان بیماران روانی گفت: هر اختلال روانی به معنای بیماری روانی نیست. بسیاری از مشکلات روانی به مسائلی خارج از وزارت بهداشت مربوط است و مسائلی مانند بیکاری نداشتن اشتغال یا مشکلات خانوادگی یا حتی اعتیاد به وزارت بهداشت مربوط نیست و متولیان دیگری دارد اما برای درمان بیماران روانی از ابتدای طرح تحول سلامت دو هزار تخت روانپزشکی اضافه شده است گر چه هنوز به استاندارد قانونی 10 درصد تختهای بیمارستانی برای این بیماران نرسیده ایم و به هر حال یک شبه نمی شود همه عقب ماندگی های گذشته را جبران کرد.

وی ادامه داد: در هر صورت راه حل درمان بیماری های روانی افزایش تخت نیست زیرا یک فرد افسرده که شغل ندارد بعد از درمان دوباره افسرده می شود.

جان بابایی درباره اعزام پزشکان طرحی به بیمارستانهای خیریه گفت: پزشکان طرحی فقط به بیمارستانهای دولتی در مناطق محروم اعزام می شود و به خصوص در تهران هیچ پزشک طرحی را نمی فرستیم اما ممکن است در مناطق محروم در برخی بیمارستان های خیریه مثل بیمارستان آیت الله سیستانی در زابل پزشک طرحی بفرستیم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره درمان بیماری دیابت توسط پزشک متخصص عفونی گفت: چنین اقدامی تخلف نیست زیرا پزشک عفونی حداقل به اندازه پزشک عمومی برای بیماری ها اطلاعات دارد.

معاون وزیر بهداشت درباره استحقاق سنجی بیماران گفت: استحقاق سنجی دو گونه است یکی استحقاق سنجی بیمه بیماران است که توسط سازمان بیمه انجام می شود و دوم استحقاق درمانی است مبنی بر اینکه آیا فرد حق دارد از خدمات گران قیمتی مثل ام آر ای استفاده کند یا نه زیرا طبق دستورالعمل جدید اگر برای فردی یک بار ام آر آی انجام شود تا 6 ماه چنین خدمتی را در بخش دولتی نمی تواند بگیرند.

ایجاد مراکز دندانپزشکی دولتی شبانه روزی

وی همچنین از راه اندازی یک تا سه سه درمانگاهی شبانه روزی دندانپزشکی دولتی در هر استان بر داد.
جان بابایی درباره نظام ارجاع نیز گفت: ارجاع بیماران به متخصص توسط پزشک عمومی هم اکنون در بسیاری از استانها در روستاها و حتی برخی مناطق شهری انجام می شود و از درمانگاه نوبت دهی الکترونیک برای پزشک متخصص گرفته می شود اما هنوز به صورت موازی افراد خودشان هم می توانند مستقیم به پزشک متخصص مراجعه کنند که انتظار از سازمان بیمه این است که از یک زمان مشخص مراجعه مستقیم به متخصص را از شمول بیمه خارج کند زیرا زمینه اجرای نظام ارجاع با الکترونیکی شدن خدمات سلامت فراهم شده است.

وی درباره درمان کرونا نیز گفت: در همه استانها حداقل یک اورژانس یک بیمارستان اتاق ایزوله و آی سی یو ایزوله برای این بیماران احتمالی آماده شده است و یک نفر هم در هر دانشگاه علوم پزشکی متولی و مسئول اجرای علمی برنامه کنترل کرونا و آموزش پرسنل است و مسئولیت کنترل این بیماری نیز معاونت های درمان وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی هستند و بقیه بخش های درمانی و آموزشی زیر نظر معاونت های بهداشت عمل می کنند.

معاون وزیر بهداشت افزود: وزیر بهداشت نیز دستور داده است که ماسکل معمولی و ماسک N95 در همه مراکز درمانی توزیع شود. دانشجویان بازگشته از چین نیز همگی سالم هستند. ماسک های مربوط به این دانشجویان از مرحله پرواز و در محل اقامت در قرنطینه طب اصول استاندارد امحا می شود.
 
 
شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از خبرگزاری  ایرنا  ،تاریخ انتشار:  20  بهمن    1398،کدخبر:   83667545،www.irna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین