پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۲۹۲۷
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۳
شرکت‌های بزرگ چینی مانند علی‌بابا، هوآوی، شیائومی و … تمام تلاش خود را برای افزایش تولید و کمک‌های رایگان به مراکز بهداشتی و درمانی به کار بردند. حتی برخی از کارخانه‌های خودروسازی چین، خط تولید ماسک راه‌اندازی کرده‌اند. شرکت‌های فناوری نیز امکاناتی برای مشاوره آنلاین پزشکی ایجاد کرده ‌اند. حتی برای جلوگیری از بیکاری شاغلان کسب‌وکارهایی مانند رستوران‌ها که تعطیل شده‌اند، هلدینگ‌های بزرگ کارکنان آن‌ها را به طور موقت استخدام می‌کنند.
شعارسال: گزارش مجمع جهانی اقتصاد نشان می‌دهد که شرکت‌های چینی با تمام وجود برای تولید ابزارهای مورد نیاز مقابله با ویروس کرونا مانند ماسک، تب‌سنج و حتی برنامه‌های موبایلی مبارزه با اخبار جعلی، تلاش می‌کنند. 
 
شرکت‌های بزرگ چینی مانند علی‌بابا، هوآوی، شیائومی و … تمام تلاش خود را برای افزایش تولید و کمک‌های رایگان به مراکز بهداشتی و درمانی به کار بردند. حتی برخی از کارخانه‌های خودروسازی چین، خط تولید ماسک راه‌اندازی کرده‌اند. شرکت‌های فناوری نیز امکاناتی برای مشاوره آنلاین پزشکی ایجاد کرده ‌اند. حتی برای جلوگیری از بیکاری شاغلان کسب‌وکارهایی مانند رستوران‌ها که تعطیل شده‌اند، هلدینگ‌های بزرگ کارکنان آن‌ها را به طور موقت استخدام می‌کنند. 
 
مجمع جهانی اقتصاد به تازگی گزارشی منتشر کرده که تمام راه‌های کسب‌وکارهای چین برای مقابله با شیوع گسترده ویروس کرونا را در ۵ بخش جمع‌بندی کرده است. تلاش شرکت‌های چینی شامل به روز رسانی زیرساخت‌ها، مبارزه با اطلاعات غلط، تهیه ابزار آموزش و کار مجازی است. 
 
مجمع جهانی اقتصاد می‌نویسد: «پکن از هفته گذشته در تلاش است که به وضعیت عادی کسب‌وکارها برگردد. این در حالی است که هنوز نااطمینانی‌های زیادی درباره تغییر اوضاع در هفته‌ها و ماه‌های آینده وجود دارد. آنچه واضح است، تلاش بسیار قوی شرکت‌ها برای پیوستن به مبارزه بین‌الملی علیه شیوع این ویروس است.»
 

بر اساس این گزارش، شرکت‌های چینی ۵ راه را برای مقابله با کرونا به کار گرفته‌اند که شرح آن‌ها در ادامه می‌آید. 
 
۱ - آن‌ها برای حفظ تداوم زنجیره عرضه با تمام وجود کار می‌کنند
 
کاملا طبیعی است که تلاش اولیه یک شرکت، تمرکز روی حفظ زنجیره عرضه باشد. نه تنها برای آنکه شرکت‌های چینی تجربه فوق‌العاده‌ای در این زمینه دارند، بلکه به این دلیل که حفظ زنجیره عرضه در شرایط بحرانی، بسیار حیاتی است. شرکت‌ها باید مطمئن باشند که کالاهای ضروری مانند ماسک‌های جراحی، ضدعفونی‌کننده‌ها، لباس‌های محافظ و عینک‌های ایمنی برای افرادی مانند کارکنان بخش پزشکی که در خط مقدم مقابله با بحران هستند، به خوبی فراهم و توزیع می‌شود. 
 
برای مثال، شرکت‌هایی مانند علی‌بابا، بایدو، بانک چین، شیائومی، بانک سازندگی چین و … مقادیر بسیار زیادی کالاهای مراقبت بهداشتی و غذا به مناطق آلوده ارسال کرده‌اند. شرکت‌های تولیدی مختلفی نیز مانند BYD، گروه خودروسازی گوانگژو و … نیز در کارخانه‌های خود خط تولید ماسک به راه انداخته‌اند تا ماسک‌ها و ضدعفونی‌کننده‌های بیشتری تولید کنند. 
 
زنجیره عرضه داروخانه‌ای شرکت اینترنتی علی‌بابا، تعهدی را امضا کرده است که فعال باقی بماند، قیمت‌ها را افزایش ندهد و موجودی‌ها لازم را در اختیار سهامداران قرار دهد. بازوی لجستیکی این شرکت، شبکه لجستیک هوشمند کاینیائو، با ده‌ها شرکت توزیعی دیگر تیمی را تشکیل داد و «کانال سبز» را برای تسریع در ارسال سریع و بی‌خطر لوازم پزشکی از سراسر جهان به مناطق آسیب دیده راه‌اندازی کردند. 
 
تحویل اکسپرس و سیستم‌عامل‌های پستی دیگر نیز در ارائه لوازم ضروری به ساکنان مناطق آلوده تلاش می‌کنند. علاوه بر این، شرکت دانگ‌فنگ، وسایل نقلیه‌ای برای تسهیل حمل‌ونقل و عرضه کالاها در ووهان اهدا کرد. شرکت DJ لجستیک نیز روبات‌های خودمختاری برای تحویل لوازم در بیمارستان‌های ووهان اهدا کرد.
 

۲- آن‌ها زیرساخت‌های ضروری را به روزرسانی کردند
 
کمبود تخت‌های بیمارستانی برای بیماران مبتلا، از دیگر مواردی است که شرکت‌های چینی برای حل بحران آن تلاش کردند. دو مثال برجسته، سرعت و بهره‌وری بالا در ساخت بیمارستان هزار تخت‌خوابی هاوشنشان و بیمارستان ۱۶۰۰ تخت‌خوابی لیشنشان در ووهان است. هر دوی این بیمارستان‌ها در کمتر از ۱۰ روز ساخته شدند. 
 
دیگر شرکت‌ها، از راه‌های بسیار مهم اما کمتر دیده شده دیگری کار کردند. به عنوان مثال، «شرکت دولتی شبکه گراید چین» تلاش‌های چشگیری را برای توانمند کردن زنجیره عرضه کالاهای اساسی انجام داد. «شرکت انرژی شرق دور» نیز برای فراهم کردن شبکه کابل‌های بیمارستان‌های تازه ساخته شده کار کرد. شرکت «هوآوی» و «چاینا تلکام» نیز به طور مشترک مرکز تشخیص تصویری از راه دور با فناوری ۵G طراحی کردند. این فناوری به کادر پزشکی این امکان را داد که برای بیماران مشکوک، مشاوره آنلاین از راه دور انجام دهند. 
 
۳- آن‌ها با اطلاعات غلط می‌جنگند
 
مجمع جهانی اقتصاد می‌نویسد: «در دنیای آنلاین و بیش از اندازه متصل امروز؛ اخبار جعلی، شایعات و اطلاعات غلط می‌توانند سریع‌تر از هر ویروسی به هر جایی که بخواهند، سفر کنند. بسیاری از شرکت‌ها ابزارهای جدید برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات قابل اعتماد و خنثی کردن افسانه‌ها ساختند.»
 
برای مثال، شرکت «بایدو» یک لایه نقشه جدید در بالای مسیریاب بایدو ایجاد کرد که مکان‌های واقعی تایید شده از موارد جدید مبتلا را نشان می‌داد، بنابراین مردم می‌توانستند که از ورود به مناطق آلوده خودداری کنند. 
 
شرکت «کیهو ۳۶۰» پلتفرمی را راه‌اندازی کرد که امکانی جالب را در اختیار مسافران گذاشت؛ مردم می‌توانستند بررسی کنند که در هواپیما یا قطاری که اخیرا با آن سفر کرده‌اند، آیا کسی از مسافران آن به کرونا مبتلا شده است یا خیر. در صورت مثبت بودن نتیجه، آن‌ها برای قرنطینه شخخصی و یا مراجعه به بیمارستان در صورت بروز هر علامتی، اقدام می‌کردند. 
 
برای فراهم کردن اطلاعات قابل اعتماد پزشکی، «هلدینگ تانسنت»، پایگاه اینترنتی «مدیا پدیا» یک دایره‌المعارف بهداشت و درمان را راه‌اندازی کرده است. در این پایگاه اینترنتی، علائم مربوط به کرونا، درمان‌های دارویی و اقدامات پیشگیرانه توسط متخصصان مشهور پزشکی نوشته، ویرایش و منتشر می‌شود. 
 
هلدینگ تانسنت همچنین نقشه‌ای درست کرده که کابران آن می‌توانند نزدیک‌ترین کلینیک‌ها را پیدا کنند. آن‌ها پلتفرم «ژیائوژن» را نیز راه‌اندازی کرده‌اند که به کاربران کمک می‌کند تا واقعیت را از افسانه‌ها، تشخیص دهند. 
 
چینی‌ها همچنین استارتاپ‌های پزشکی را نیز با استفاده از هوش مصنوعی ساخته‌اند. «از باب بپرس» اسم یک دستیار مجازی پزشکی است که با اطلاعات مربوط به ویروس کرونا به روز می‌شود و توصیه‌های لازم را به مردم ارائه می‌دهد. همچنین «بهداشت JD»، «دکتر خوب» و چند برنامه دیگر نیز برای ارائه خدمات مشاوره‌ای راه‌اندازی شده‌اند. 
 
۴- آن‌ها به مردم کمک می‌کنند که به کار و مدرسه بازگردند؛ البته به صورت مجازی
 
شیوع ویروس کرونا، چین را به وضعیت دورکاری رساند. میلیون‌ها نفر از کارگران، حالا از ابزارهای آنلاین و شبکه‌های اجتماعی مانند «دینگ‌تاک» از شرکت علی‌بابا، «وی‌چت» از شرکت تانست و «وی‌لینک» از شرکت هوآپوی برای همکاری آنلاین با محیط کار خود استفاده می‌کنند. 
 
این ابزارها امکانات جدیدی را در هفته‌های گذشته ایجاد کرده‌اند که شامل برگزاری کنفرانس ویدئویی، کنترل آنلاین سلامت و راه‌حل‌های مخصوص هر صنعت می‌شود. 
 
علاوه بر این، شرکت اینترنتی «بایت‌دنس» دسترسی رایگان به نسخه پولی یکی از برنامه‌های خود را به مدت سه‌ سال برای کسب‌وکارهای کوچک، سازمان‌های مردم‌نهاد، بیمارستان‌ها و نهادهای پزشکی امکان‌پذیر کرده است. 
 
مدارس و دانشگاه‌های چین به دلیل شیوع گسترده ویروس کرونا همچنان تعطیل هستند. برای به حداقل رساندن آسیب تعطیلی مدارس، برنامه‌هایی برای آموزش آنلاین دانش‌آموزان طراحی شده است. شبکه‌های اجتماعی وابسته به شرکت‌های علی‌بابا و تانسنت، امکان برگزاری کلاس‌های آنلاین ایجاد کرده‌اند. این برنامه‌ها به معلمان و اساتید امکان برگزاری دوره‌های آنلاین و هدایت دانش‌آموزان و دانشجویان از خانه را می‌دهد. 
 
بسیاری از کسب‌وکارهای چین مانند رستوران‌ها با اجبار قانونی تعطیل شده‌اند. هلدینگ‌های بزرگی مانند علی‌بابا و جی‌دی، برای جلوگیری از بیکاری گسترده برنامه‌ای برای استخدام کوتاه‌مدت کارکنان بخش‌هایی که تعطیل شده‌اند، ایجاد کرده است. 
 
۵- آن‌ها در حال به اشتراک گذاشتن راه‌حل‌های تکنولوژیک برای افزایش سرعت اقدامات پزشکی هستند
 
برخی از شرکت‌ها در حال توسعه دادن ابزارهای تکنولوژیک برای حمایت از تلاش‌های پزشکی برای جلوگیری از گسترش بیشتر این بیماری هستند. 
 
به عنوان مثال، برای گسترش ظرفیت محصولات تشخیص ویروس و تسریع در فرآیندهای آزمایشی، اداره ملی محصولات پزشکی چین روند مجوز دادن به تولیدکنندگان برای کیت‌های تشخیص بیماری و سیستم‌های توالی ژنی را ساده کرده است. 
 
شرکت‌ها نیز ظرفیت تولید کیت‌های تشخیصی خود را بالا برده و آن‌ها را به ووهان اهدا می‌کنند. شرکت‌های فناوری مانند علی‌بابا نیز، قابلیت‌های هوش مصنوعی خود را به رایگان در اختیار موسسات تحقیقی و آزمایشگاه‌ها گذاشته است. 
 
همچنین شرکت‌های تکنولوژی چین، سیستم‌های تشخیص تب را از طریق هوش مصنوعی در ایستگاه‌های اصلی راه‌آهن نصب کرده‌اند. 
 
 

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از خبرگزاری  ایرنا  ،تاریخ انتشار:   5 اسفند 1398،کدخبر:  83689043 ،www.irna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین