پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۲۹۵۹
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۵
رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت گفت: تاکنون گزارش خاصی مبنی بر تشخیص قطعی بیماری کروناویروس در زندان نداشتیم.

شعار سال: دکتر کیانوش جهانپور در جمع خبرنگاران مستقر در قرارگاه مقابله با کرونا در وزارت بهداشت در مورد تمهیدات اندیشیده شده در  پادگان ها و زندان ها در جهت پیشگیری از ابتلا به کرونا ویروس جدید گفت: در این زمینه باید بگویم که بیمارستان‌ها و پادگان ها یعنی کادر بهداشتی درمانی و نظامیون در همه جای دنیا در سنگر اول ارائه خدمت هستند و قطعاً چیزی به عنوان تعطیلی  آنها مطرح نیست ضمن اینکه در همه جای دنیا در مواقعی حسب ضرورت، از حضور نظامیان برای پیشگیری و کنترل بیماری ها نیز استفاده می‌شود.

وی در ادامه درباره وضعیت زندان نیز گفت در مجموع تاکنون گزارش خاصی مبنی بر تشخیص قطعی این بیماری در زندان نداشته ایم ولی این موضوع ناممکن هم نیست.

وی همچنین در زمینه دفع زباله های بیمارستانی کرونا گفت زباله‌های بیمارستانی مطابق مقررات از قبل هم خنثی‌سازی و عفونت‌زدایی می شدند، در حال حاضر نیز دفع زباله های بیمارستانی طبق همان روال صورت می‌گیرد.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت در رابطه با کیت های تشخیصی بیماری کرونا و شایعاتی مبنی بر تقاضای ایران از چین برای دریافت این کیت‌ها، گفت: چین خودش مشتری این کیت‌هاست. تولید این کیت‌ها توسط دو شرکت آلمانی و هلندی صورت می گیرد و تا روز جمعه چهار مرحله از سازمان بهداشت جهانی دریافت کرده‌ایم. طی یک ماه و نیم گذشته نیز صدها مورد مشکوک این بیماری با همین کیت ها تحت آزمایش قرار گرفته اند که البته نتایج شان منفی بود و نهایتاً در شهر قم نتایج مثبت اعلام شد.

در زمینه کیت های تشخیصی بیماری کووید ۱۹ نگرانی نداریم

جهانپور افزود: مشخص است که نمودار بیماری در کشور رو به صعود است و نیازمند تعداد بیشتری از این کیت ها خواهیم بود. سازمان جهانی بهداشت قول داده که طی روزهای آینده حسب نیاز و ضرورت این کیتها را در اختیارمان قرار دهد. در مجموع در زمینه کیت های تشخیصی بیماری کووید ۱۹ نگرانی نداریم. البته این کیتها باید با الگوریتم منطقی استفاده شوند. در همه جای دنیا نیز همین طور است. اجازه استفاده شخصی و غیرضرور از کیتها را نخواهیم داد.

 وی با بیان اینکه طی روزهای آینده تعداد آزمایشگاه های تشخیص کرونا از ۳ آزمایشگاه به ۷ ازمایشگاه افزایش خواهد یافت گفت: تنها همین آزمایشگاهها کیت‌های تشخیصی را خواهند داشت و ادعای سایر آزمایشگاه‌ها برای تشخیص این بیماری تخلف بوده و تحت پیگرد قانونی قرار خواهد داشت.

تاثیر بارش ها بر تشدید یا تخفیف بیماری کووید ۱۹

 وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره تاثیر بارش ها بر تشدید یا تخفیف بیماری کووید ۱۹ گفت: هیچ مدرک یا مقاله ای  مبنی بر کاهش شیوع یا افزایش این بیماری به دنبال بارش نداریم. البته سرد شدن هوا ممکن است خیلی در کاهش این بیماری مطلوب نباشد در مجموع شاهد علمی برای این ادعا نداریم.

جهانپور در پاسخ به سوالی درباره تعداد بهبود یافتگان این بیماری در کشور گفت: قاعدتاً موارد بسیاری هستند که علائم خفیف داشته و با مراجعه به مراکز درمانی درمان شده اند که البته نه خودشان و نه مراکز درمانی از ابتلای آنها اطلاع ندارند. اما از میان افراد بستری در بیمارستان ها به دلیل این بیماری که بعضا هم از حال عمومی خوبی برخوردار نبودند، تا شب گذشته در قم ۲۱ نفر بهبود و ترخیص شده اند ، در اراک نیز یکی از پزشکان ما مبتلا شده بود که خوشبختانه بهبود یافته است.  در تهران نیز طبق گزارش‌ها تاکنون سه نفر بهبود یافته اند . به نظر می رسد حال عمومی و وضعیت جسمی بیماران بستری رو به بهبودی است، اما در هر حال پزشکان باید در این زمینه نظر قطعی را درباره بیمارانشان بدهند.

ابلاغیه جدید برای تعویق در برگزاری مجالس عروسی تا نوروز

وی همچنین از ابلاغیه معاونت بهداشتی وزارت بهداشت برای تعویق در برگزاری مجالس عروسی تا نوروز خبر داد و گفت: قاعدتاً قراردادها در این زمینه باید لغو شود و سندیکاهای مربوطه باید این موارد را پیگیر باشند. این ابلاغیه به زودی ازطرف معاونت بهداشتی وزارت بهداشت ابلاغ خواهد شد.

وی همچنین گفت: همچنان ممنوعیت برگزاری مسابقات ورزشی با حضور تماشاگر به قوت خود باقی‌ست. تئاتر ها، همایش‌ها، سمینارها، کنگره‌ها، نمایشگاه‌ها و حتی دوره‌های آموزشی که مستلزم گردهمایی است همچنان ممنوع خواهد بود.

دانشگاه های ۱۰ استان همچنان تا پایان هفته تعطیل هستند

وی تاکید کرد : دانشگاه های ۱۰ استان همچنان تا پایان هفته تعطیل هستند مجدداً در این زمینه ارزیابی ریسک صورت می‌گیرد و احتمالاً تعطیلی دانشگاه‌ها تمدید می‌شود . در موضوع تعطیلی مدارس نیز کماکان وزارت بهداشت با تعطیلی مدارس موافق نیست و جاده هراز، چالوس و پروازها و قطارها به سمت جنوب کشور شاهد این موضوع هستند. تعطیلی مدارس به افزایش مسافرت های بین شهری می انجامد که قاعدتاً سازگار با اهداف این بسیج ملی نخواهد بود.

کرونا، ویروسی ناشناخته برای طب مدرن

ادعاهای کذب ساخت واکسن کرونا با ترکیبات گیاهی

جهانپور در پاسخ به سوالی درباره‌ توصیه‌های طب سنتی در زمینه‌ افزایش مقاومت بدن در مقابل کرونا ویروس جدید گفت: اگر به عنوان نظام سلامت بخواهیم صحبت کنیم، هیچ کدام از این موارد علمی نیست اما همکاران آکادمیک طب سنتی در این زمینه درباره‌ ارتقای سلامت توصیه‌هایی دارند. در مجموع این بیماری برای طب مدرن هم ناشناخته است ولی به هر حال تجربیاتی در طب ایرانی وجود دارد که می‌تواند ارتقاء سلامت را به دنبال داشته باشد و سیستم ایمنی بدن را ارتقاء دهد. این موارد می‌توانند بدن را در مقابله با بیماری‌ها قوی‌تر کند.

وی ادامه داد: دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت، توصیه‌هایی در این زمینه داشتند اما بعضا ادعاهایی خلاف واقع به ویژه در شبکه‌های اجتماعی در این زمینه می‌بینیم که حتی ادعای واکسن کرونا با ترکیب گیاهان را دارند که این موارد تخلف است و قابلیت پیگیری قانونی خواهد داشت.

کرونا ویروس جدید هنوز داروی قطعی ندارد

وی ادامه داد: مشخص آن است که بیماری کووید ۱۹ داروی قطعی ندارد  اما با نظر اساتید وطنی در کمیته درمان یک رژیم دارویی پنج گانه درباره‌ی این بیماری تصویب و درمان با آن آغاز شده است. گزارش‌ها حاکی از آن است که به دنبال مصرف این رژیم دارویی پنج گانه وضعیت بیماران بهتر شده است. قسمت اعظم این پنج دارو نیز در کشور تولید می‌شود اما در مجموع هیچ کدام از درمان‌ها هنوز به عنوان گزارش مدون مبنی بر اثربخشی نیست.

ماسک برای جمعیت عادی توصیه نمی‌شود

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره‌ی تقاضای زیاد برای استفاده از ماسک و مواد ضد عفونی کننده گفت: استفاده از ماسک برای جمعیت عادی توصیه نمی‌شود. گروه‌های پرخطر و در معرض خطر که مواجهه با بیماران دارند، باید از ماسک استفاده کنند. در مجموع تولید رایگان ماسک با اولویت استانهایی است که بیماری در آنها دیده شده و همچنین با اولویت گروه‌های پرخطر از طریق شبکه‌های بهداشتی درمانی صورت خواهد گرفت. این روند از روز گذشته در قم آغاز شده است. به این ترتیب که پک‌های حفاظتی شامل ماسک و مواد ضد عفونی کننده و بروشورهای آموزشی درب منازل تحویل خواهد شد.  تا شب گذشته ۷۰۰ هزار پک وارد شهر قم شده بود که مراحل توزیع آن نیز آغاز شده است. استدعا داریم که افراد استفاده بی‌مورد از ماسک نداشته باشند.

برخی‌ها خطر افزایش بیماری با سفرها را جدی نگرفته‌اند

وی همچنین درباره‌ی بیماری که در شهرستان قشم تشخیص قطعی کووید ۱۹ داده شد گفت: این فرد مسافر قشم و ساکن قم است که برای مسافرت به قشم رفته  بود. حال عمومی وی مساعد گزارش شده است اما به نظر می‌رسد برخیها هنوز خطر انتقال بیماری با افزایش مراودات و سفرها را جدی نگرفته‌اند. سفر به استانهای شمالی یا جنوبی و ... کمکی به پیشگیری نخواهد کرد بلکه خطر شیوع آن به اطرافیان و البته سایر استان‌ها را افزایش خواهد داد.

وی تاکید کرد: اکنون زمان مناسبی برای  مسافرت نیست. حتی در مورد سفرهای  غیر ضروری درون شهری به ویژه برای افراد مسن یا بیماران استفاده کننده از داروهای سرکوب کننده  سیستم ایمنی، باید با محدودیت انجام شود. مردم به این مباحث توجه جدی داشته باشند.

 کار ضروری ندارید در خانه بمانید

جهانپور تاکید کرد: در حال حاضر هیچ جای کشور امن‌تر از خانه خودشان نخواهد بود، اگر کار ضروری وجود ندارند در خانه بمانند و اطلاعات را از رسانه‌های رسمی دنبال کنید و ترددها صرفا برای سفرهای ضروری باشد. این موضوع را جدی بگیرید. رعایت این موارد قطعا در کاهش میزان ابتلا  و قطع زنجیره انتقال در مناطق مختلف موثر خواهدبود.

علت تفاوت در آماردهی کرونا در ایران با سایر کشورها

وی با اشاره به ۱۵ فوتی بیماری کووید ۱۹ در کشور در میان مبتلایان قطعی این بیماری گفت: ممکن است تفاوتی در نحوه ارائه آمار ما با برخی از کشورهای دیگر وجود داشته باشد. برخی از کشورها به ویژه کشورهای اطراف ما ممکن است ساختار شناسایی فعالی نداشته باشند و یا فناوری شناسایی آن را نداشته باشند. همچنین ممکن است نظام ثبت داده‌های بیماری‌های واگیر را نداشته باشند.

وی افزود: البته ادعا نمی‌کنیم که این موارد اعلام شده در کشور همه بیماران هستند چرا که قطعا تعداد موارد زیادی بدون علامت هستند که نیازی به نمونه آزمایشگاهی هم ندارند ولی در مجموع آمار ما شفاف  است.افرادی که مراجعه کرده و ثبت شده‌اند عموما علائم شدید این بیماری را داشتند که آزمایش‌ها منجر به تشخیص قطعی آن شده‌اند.

جهانپور افزود: بر اساس شواهد به ویژه در مورد تعداد موارد و مرگ و میر بیماری در چین، به نظر می‌رسد حداکثر کشندگی این ویروس حدود ۲.۵ درصد باشد. این بیماری در ۷۰ تا ۸۰ درصد ممکن است بدون علائم و خفیف باشد و حتی نیازی به درمان نداشته باشد. تنها حدود ۲۰ درصد ممکن است مراجعه به بیمارستان‌ها داشته باشد و نیازمند بستری شوند ، از این جمع نیز حدود ۵ تا ۶ درصد ممکن است نیازمند مراقبت‌های ویژه در آی سی یو باشند.

میزان مرگ و میر کرونا در گروه‌های سنی مختلف

وی تاکید کرد: این بیماری تاکنون در افراد زیر ۱۴ سال و بخصوص در افراد زیر ۹ سال در دنیا گزارشی از مرگ و میر نداشته و بر عکس در افراد بالای ۶۰ سال مواردی بروز داشته است و در بالای ۸۰ سال نیز ممکن است حدود ۱۵ درصد جان خود را از دست بدهند. در میانسالان اغلب گروه‌های پرخطر و دارای بیماری‌های مزمن زمینه‌ای آسیب پذیری بیشتری دارند. در مجموع مهمترین تکنیک و استراتژی مقابله با این بیماری خود مراقبتی و شست و شوی مکرر دست‌ها با آب و صابون مایع است.

ماندگاری بالای این ویروس در خارج از بدن موجود زنده

وی ادامه داد: با توجه به ماندگاری بالای این ویروس در خارج از بدن موجود زنده قاعدتا ضد عفونی کردن سطوح و استفاده از دستکش  و همچنین شتسشوی دستها بسیار اهمیت دارد. مجددا توصیه می‌کنیم که مردم از دست دادن و بوسیدن و در آغوش گرفتن یکدیگر خودداری کنند.اگر فردی علائم سرماخوردگی و شبه آنفلو آنزا دارد لازم است از ماسک استفاده کند و در منزل بماند و در تجمعات حضور پیدا نکند.

پیش‌بینی مشاهده موارد جدید کرونا در سایر استانها

آغاز مهار کرونا در آستانه نوروز

جهانپور درباره‌ی پیش بینی‌های صورت گرفته در زمینه انتشار بیماری در کشور گفت: به نظر می‌رسد در روزهای آینده بیماری همچنان رو به انتشار خواهد بود و در سایر استان‌ها نیز به زودی مواردی پیدا خواهد شد. در خوشبینانه ترین حالت می‌توان گفت که در آستانه نوروز وارد فاز مهار این بیماری شویم و در بدبینانه ترین حالت نیز اردیبهشت ماه وارد فاز مهار خواهیم شد. در مجموع انتظار معجزه برای مهار بیماری در یکی دو روز آینده یا آینده نزدیک  نداشته باشیم. همانطور که می‌بینیم در چین نیز اخیرا روند کاهش در تعداد مبتلایان اعلام شده است ولی چین هم همچنان درگیر این بیماری خواهد بود امیدواریم با تغییر دمای هوا و رعایت نکات بهداشتی و همچنین محدود کردن سفرها شاهد کاهش موارد بیماری در آینده باشیم.

شعار سال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 6اسفند1398 ، کدخبر: 98120604863: www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین