پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 May 21
کد خبر: ۲۶۰۲
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۸
فرجی دانا چندان خاطره خوبی از مجلس ندارد و شاید هدفش از تصمیم برای کاندیداتوری در مجلس دهم تلاشی برای پاک کردن این خاطرات تلخ باشد.

شعار سال: برای او نه مجلس ششم خاطره خوبی بود و نه مجلس نهم اجازه داد او وزیر بماند و حالا او قصد حضور در مجلس را دارد تا شاید بتواند تندروی‌هایی که باعث حذف او در دو مجلس شد را به اعتدال تبدیل کند.

شنیده‌ حاکی از آن است که رضا فرجی‌دانا قصد کاندیداتوری برای حضور در بهارستان را دارد و در این مسیر نام او با محمدرضاعارف گره خورده است یعنی در لیستی قرار خواهد گرفت که نام معاون اول دولت اصلاحات هم در آن باشد.

شاید شباهت عارف و فرجی دانا را بتوان ریاست هر دو نفر بر دانشگاه تهران دانست؛ دو رئیس دانشگاهی که در زمان حضور آنها فضای دانشگاه با نشاط بود.

حالا هر دو رئیس می‌خواهند به مجلس بیایند و فضای آنجا را تحت تاثیر اعتدال و تدبیر خود قرار دهند.

*نخستین تجربه تلخ از مجلس در دوران اصلاحات

فرجی دانا شخصیت آرامی دارد چنانکه از عملکرد مجلس ششم که اکثریت آن را اصلاح‌طلبان تشکیل می‌دادند دلخور است اما اکنون وانمود می‌کند که آن روزها را فراموش کرده و تاکید دارد آرامش در نبود حاشیه و درگیری است.

دکتر فرجی‌دانا در سال ۸۲ به عنوان جانشین دکترمصطفی معین که از وزارت علوم استعفا داده بود به مجلس معرفی شد. فضای این رای اعتماد فضای آرامی نبود و بخشی از وقت آن جلسه مجلس صرف انتقاد به یک شورا شد چرا که معین در اعتراض به عدم تایید لایحه‌ای که نتیجه اش کاهش اختیارات این شورا بود، استعفا داده بود.

در آن جلسه چهره‌های اصولگرا مانند حجج الاسلام والمسلمین ابوترابی و یثربی به دفاع از فرجی دانا پرداختند و افرادی مثل پیرموذن و قوامی و پورنجاتی از مخالفان فرجی دانا بودند البته کولایی و وهابی هم در موافقت با او به پشت تریبون رفتند که درنهایت حکم وزارت فرجی دانا صادر نشد و توفیقی توانست آرای لازم را کسب کند و به وزارت علوم برود.

*استیضاح برای افشاگری

بار دیگری که فرجی دانا به مجلس رفت و ناراحت بازگشت در دولت تدبیر و امید بود.

این‌بار نمایندگان برای جلوسش بر کرسی وزارت علوم به او رای دادند اما در میانه راه و زمانی که او خواست پشت پرده بورسیه‌ها را افشا کند، مورد استیضاح قرار گرفت و برکنار شد.

در ۴ خرداد ۱۳۹۳، مجتبی صدیقی معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان، در یک نشست خبری از پاره‌ای تخلفات که زیر عنوان بورسیه بیش از سه‌هزار دانشجوی دکتری رخ داده بود، پرده برداشت.

*ردپای دو وزیر دولت‌های محمود احمدی‌نژاد در این پرونده پررنگ بود؛

محمدمهدی زاهدی و کامران دانشجو. افشای بورسیه‌های مذکور منجر به افزایش فعالیت تعدادی از اعضای جبهه پایداری در مجلس برای استیضاح فرجی دانا گردید و فرجی دانا از تصدی وزارت علوم برکنار شد.

با اضافات و تلخیص برگرفته از وبسايت عصر اهواز، تاریخ انتشار شنبه 9 آبان 1394، كد مطلب: 288477: www. asrahwaz.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین