پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۰۶۲۶
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۱
مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی تشکیل معاونت فرهنگی در این نهاد را ابتکاری هوشمندانه دانسته‌اند و آن را نتیجه سال‌ها تحقیق و توسعه نهادهای پژوهشی و اجرایی این دانشگاه عنوان کردند. معاونت علمی سبب شده است دیدگاه مدیران دانشگاهی نسبت به ارتباط دانشگاه و صنعت تا حدود زیادی تغییر کرده و دانشگاه از فضای کاملاً نظری فاصله بگیرد.

شعار سال:معاونت‌های علمی و فناوری شرایط لازم برای ارتقا سطح کیفی دانشگاه آزاد اسلامی و سایر مراکز علمی در جامعه را فراهم می‌کنند.

اکنون همه مراکز علمی و آموزشی در کشور دارای معاونت یا معاونت‌های خاصی برای توسعه توانایی‌های فناوری دانشگاه هستند. اهمیت و نقش فناوری در رشد علمی هر جامعه امروزه دیگر بر هیچ‌کس در جهان پوشیده نیست. با استفاده از فناوری‌های نوین می‌توان ابزارهایی را طراحی و تولید کرد که آموزش را راحت‌تر و سطح یادگیری را بالاتر می‌برد.

دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین نهادهای علمی ایران از سال‌ها پیش معاونتی را به‌عنوان معاونت فناوری تشکیل داده است. این معاونت مانند سایر معاونت‌های سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی اهداف و شرح وظایف مشخصی دارد. با توجه به شرایط در حال تغییر و یا حتی تغییریافته علمی کشور معاونت فناوری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

فراهم نبودن بستر فناوری مناسب برای تحقیق در رشته‌های مختلف دانشگاهی نه‌تنها شخص دانشجو را دچار عقب‌ماندگی می‌کند بلکه درنهایت رتبه علمی کشور را نیز کاهش می‌دهد. ارتباط مؤثر با مراکز علمی و دانشگاهی در سایر کشورهای جهان، ایجاد شبکه‌ای شامل تحقیقات و مقاله‌های علمی دانشجویان از سراسر کشور و توسعه ابزارهای آموزشی و کمک‌آموزشی بخش‌هایی از فعالیت‌های معاونت فناوری دانشگاه آزاد اسلامی برای همه دانشجویان در واحدهای این مجموعه عظیم علمی است.

بسیاری از مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی تشکیل معاونت فرهنگی در این نهاد را ابتکاری هوشمندانه دانسته‌اند و آن را نتیجه سال‌ها تحقیق و توسعه نهادهای پژوهشی و اجرایی این دانشگاه عنوان کردند. معاونت علمی سبب شده است دیدگاه مدیران دانشگاهی نسبت به ارتباط دانشگاه و صنعت تا حدود زیادی تغییر کرده و دانشگاه از فضای کاملاً نظری فاصله بگیرد.

دور شدن دانشگاه از مبانی نظری و نزدیک شده به مفاهیم صنعتی

دور شدن از فضای تئوریک دانشگاه را به سمت ارتباط نزدیک‌تر با مراکز صنعتی هدایت می‌کند. در این حالت دانشگاه علاوه بر آموزش مبانی اساسی علم در هر رشته، دانشجو را برای فعالیت اجتماعی و اقتصادی بعد از اتمام تحصیل آماده می‌کند.

تعداد زیادی از دانشجویان پس از فارغ‌التحصیل شدن از دانشگاه با مدارک کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا با معضل پیدا کردن کار مناسب درگیر هستند و بسیاری از شرکت‌ها و صنایع مختلف به دلایل گوناگون آن‌ها را استخدام نمی‌کنند لذا این افراد درصدد برمی‌آیند تا ایده‌های خلاقانه خود را به فرصت‌هایی برای خدمت به جامعه و کسب رشد علمی و اقتصادی تبدیل کنند. از همین رو این قشر تحصیل‌کرده و آماده‌به‌کار به سمت تأسیس شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپی پیش می‌روند.

تشکیل معاونت فناوری زمینه‌ساز تحول‌های پژوهشی در دانشگاه آزاد

در سال‌های اخیر تعداد کمی و کیفی شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور توسعه‌یافته و همین امر سبب شده است نیاز ارتباط دانشگاه با این شرکت‌ها که در خط اول ارتباط با نهادهای اجرایی در کشور هستند، حس شود. بدون شک معاونت فناوری دانشگاه آزاد با آگاهی از اهمیت فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان از این بنگاه‌های علمی و اقتصادی تا حد توان حمایت می‌کند. حمایت‌های دانشگاه آزاد اسلامی منحصر به دانشجویان نیست بلکه شرایط ویژه‌ای برای کارکنان و اساتید این دانشگاه نیز در نظر گرفته است. معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی به‌صورت تخصصی توانمندهای کارکنان خود را شناسایی کرده و برای تقویت آن‌ها تلاش می‌کند.

پارک علم و فناوری ابزار قدرتمند معاونت فناوری

رجوع به بخش‌های مختلف صنعت در اقصی نقاط کشور و تطابق نیازهای صنعتی با ظرفیت‌های موجود در دانشگاه سبب ایجاد تحولی در نظام دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی شده است. معاونت فناوری از ابزارها و بازوهای مختلفی برای رشد علم و فناوری در جامعه دانشگاهی کشور استفاده می‌کند. یکی از این بازوهای قدرتمند و تأثیرگذار پارک‌های علم و فناوری است.

پارک‌های فناوری محیطی مناسب را برای انجام تحقیقات گسترده در رشته‌های مختلف دانشگاهی ایجاد کرده است. بررسی‌های دانشگاه آزاد نشان می‌دهد پارک‌های فناوری به‌روشنی بذر امید را در دل دانش‌پژوهان جوان کاشته و فرصت تبدیل ایده به محصول را برای آن‌ها فراهم کرده است. در پارک‌های فناوری دانشگاه آزاد اسلامی نه‌تنها دانشجویان و فارغ‌التحصیلان این دانشگاه بلکه محققانی از سایر دانشگاه‌های کشور به فعالیت علمی مشغول هستند.

تشکیل معاونت فناوری زمینه‌ساز تحول‌های پژوهشی در دانشگاه آزاد

فعالیت‌های این‌چنینی از سوی دانشگاه آزاد تفکر مدرک‌گرایی صرف را از محیط‌های آموزشی کشور دور ساخته و دانشجویان را به انجام فعالیت‌های پژوهشی بیش از گذشته علاقه‌مند ساخته است. هم‌اکنون دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی از همان روزهای آغازین تحصیل خود با مفاهیمی چون دانش‌بنیان و استارت‌آپ آشنا می‌شوند و فرصتی مناسبی در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد که در طول مدت تحصیل ایده‌های خود را پرورش داده و در زمان مناسب آن‌ها را به محصولی کاربردی تبدیل کنند.

گسترش دامنه عملکرد معاونت فناوری دانشگاه آزاد در سراسر کشور

ابزارها و تجهیزات معاونت فناوری دانشگاه آزاد اسلامی به کلان‌شهرها محدود نمی‌شود و مطابق دستورالعمل‌هایی که از مسئولان سازمان مرکزی این دانشگاه به همه واحدهای آموزشی در سراسر کشور ابلاغ شده است امکانات متناسب با سطح فعالیت علمی و پژوهشی دانشجویان در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد. در این برنامه به واحدهای دانشگاهی در مناطق محروم و کمتر برخوردار توجه ویژه‌ای شده است. قطعاً چنین سیاستی سبب می‌شود که هیچ دانشجویی به دلیل وجود نداشتن و یا کمبود امکانات تحقیقاتی از رشد علمی بازنماند.

تشکیل معاونت فناوری زمینه‌ساز تحول‌های پژوهشی در دانشگاه آزاد

نباید این موضوع را فراموش کرد که نهادهای دانشگاهی کشور و به‌خصوص دانشگاه آزاد اسلامی با شتاب مناسبی به سمت تبدیل دانشگاه نسل اول و دوم به دانشگاه نسل سوم پیش می‌روند و قطعاً معاونت فناوری اساس و پایه این تحول بزرگ است. این معاونت خود دارای زیر مجموعه‌های است که به صورت مجزا ولی همگرا و در راستای هدفی واحد فعالیت می‌کنند. اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه سرمایه‌گذاری دانش‌بنیان، کارآمدی و مراکز رشد و تجاری‌سازی و پارک علم و فناوری تعدادی از اداره‌ی زیر نظر این معاونت است.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا،تاریخ انتشار:22بهمن1398،کد خبر:471222،ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین