پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۲۶۰۹۲۳
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۷
به‌نظر می‌رسد ارزش معاملات عامل اصلی رشد بازار سهام در آخرین موج صعودی است. در شرایطی که طی دو سال گذشته نه سهام شناور (سهام قابل معامله هر شرکت) افزایش چشمگیری داشته و نه در مدت اخیر شاهد عرضه اولیه شرکت بزرگی در بازار بوده‌ایم، عمق بازار سهام تغییر چندانی نداشته است.

شعار سال: همین عامل موجب می‌شود که با افزایش نقدینگی شاهد رشد بی‌محابای قیمت سهم‌ها باشیم. در مقطع کنونی شاهد غلبه دو دیدگاه بر معامله‌گران بازار سهام هستیم. دیدگاه اول بیشتر بین افرادی که اغلب تجربه چندانی در بازار ندارند و افت‌های شدید و رکودهای بلندمدت بورس تهران را تجربه نکرده‌اند رایج است. این دسته از بورس‌بازان به همین دلیل ریسک‌پذیری بالاتری دارند و با استناد به نقدینگی سنگین موجود در بازار سهام، عمق کم این بازار و اعتقاد به رشد عوامل موثری مانند نرخ دلار معتقدند که سطوح قیمتی سهم‌ها می‌تواند بسیار بیشتر هم شود.

اما دیدگاه دوم که بیشتر در بین باتجربه‌های بازار مطرح می‌شود با استناد به دو عامل اعتقاد دارد که رشد بازار سهام خیلی ادامه‌دار نمی‌شود. عامل اولی که این افراد مطرح می‌کنند این است که بخش عمده‌ای از فعالان حال‌حاضر بورس تهران افرادی هستند که عادت به رشدهای بالای سرمایه‌شان در هر روز دارند و تجربه انتظارهای طولانی برای بازدهی‌های نه‌چندان عجیب و غریب ندارند.

به عبارتی دیگر این افراد با دیدی کوتاه‌مدت به گردونه معامله‌گران سهام پیوسته‌اند. به همین دلیل در صورت عدم رشد قیمت سهم‌هایشان به سرعت در سمت فروش حاضر می‌شوند. در همین راستا در صورتی که بازار سهام مدتی نه چندان طولانی درجا بزند و با افت مواجه شود، بورس‌بازان تازه‌وارد با فروش‌های شدید سهام باعث می‌شوند کلیت بازار با افت مواجه شود. دومین عاملی که برخی از این سهامداران برای عدم رشد بیشتر بازار مطرح می‌کنند این است که ممکن است حتی در سطوح فعلی ارزش معاملات خرد هم شاهد افت قیمت‌ها باشیم.

استناد آنها هم به گروهی مانند خودروسازی است که به‌رغم قرار گرفتن آن بر صدر فهرست صنایع با بیشترین ارزش معاملات طی روزهای گذشته یا با افت متوسط قیمت‌ها مواجه شده یا درجا زده است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت تجارت نیوز، تاریخ 24 بهمن  98، کد مطلب: 430153: www.tejaratnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین