پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 17
کد خبر: ۲۶۳۶۴۴
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۷
در هفته‌های گذشته اشاره شده بود که برخی از سهام بیشتر شبیه یک تکه کاغذ می‌ماند. معاملات برخی از نمادها هیچ شباهتی با خرید و فروش اوراق بهادار ندارد و بیشتر به معاملات روی یک سری برگه‌های بی‌بها شبیه است.

شعار سال: نباید معامله‌گران فراموش کنند که در حال خرید و فروش برگه‌های سهام هستند. این اوراق بهادار، بها یا ارزش خود را از تصورات اشتباه ذهنی شما پیدا نمی‌کنند و معیارها و دلایل یا حتی بهانه‌هایی برای خرید و فروش آن‌ها مطرح هستند. در هفته‌های گذشته اشاره شده بود که برخی از سهام بیشتر شبیه یک تکه کاغذ می‌ماند. معاملات برخی از نمادها هیچ شباهتی با خرید و فروش اوراق بهادار ندارد و بیشتر به معاملات روی یک سری برگه‌های بی‌بها شبیه است که قیمتی دلخواه را در حال نوشتن روی آن هستند و حال هر که زورش بیشتر بود و توانست عدد دلخواه خود را بر آن ثبت می‌کند، قیمت سهم همان خواهد بود. اما حرکت روی موج‌های نقدینگی می‌تواند در نهایت زیان‌های سنگین را رقم بزند و بهتر است که معامله‌گران به این موضوع توجه داشته باشند.

 در هفته‌های اخیر به حباب قیمت سهام جهرم و دیگر طرح‌های پتروشیمی اتیلن مرکز (فسا و داراب) اشاره شده بود. حتی اگر علل مطرح‌شده در گزارش‌های پیشین را نمی‌پذیرید بهتر است ارزش بازار این پتروشیمی‌ها با پیشرفت نزدیک به صفر را با ارزش بازار سایر طرح‌های پتروشیمی مانند زنجان یا سایر طرح‌های مشابه با پیشرفت بالاتر از 40 درصد مقایسه شود.

 این موضوع در خصوص سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری نیز مطرح شده بود. عنوان شد که برای مثال «وآوا» حباب سنگین دارد و تا 4 برابر بیش از ارزش ذاتی خود معامله می‌شود. در بازار پایه وضعیت بدتر است و سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری مانند وجامی یا ومشان مشاهده می‌شود چند ده برابر ارزش واقعی خود معامله می‌شوند. حتی سهام برخی از شرکت‌ها مانند مادیرا به حدی رشد کرده است که واقعا امیدواریم راهی برای توجیه این رشد یافت شود یا پول‌های بزرگ به قصد کسب سود و فرار نیامده باشند که می‌تواند زیان سنگین را برای سایرین رقم بزند. این موضوع برای بسیاری از نمادهای بازار پایه صادق است. همچنین نمادهایی مانند بورس و فرابورس نیز به انرژی پیوسته و هر روز بر میزان حباب سنگین قیمت خود می‌افزایند و خریداران به هیچ‌عنوان به حباب سهام توجه نمی‌کنند.

 موضوع حباب تنها به این موارد محدود نمی‌شود و قدرت‌نمایی نقدینگی در حال شکل‌دهی حباب‌های به مراتب سنگین‌تر است. برای مثال حباب تپکو سنگین و سنگین‌تر شده است و مشخص نیست اهداف خریداران چیست چون این شرکت ورشکسته را کسی برای مدیریت نمی‌خرد و انتظار برای بهبود وضعیت آن نیز وجود ندارد. تقریبا تمام اخباری که به خریداران گفته می‌شود نیز همان اخبار قدیمی است که سال‌های سال بازیچه دست معامله‌گران بوده است. تپکو تا 400 درصد حباب عیان دارد و این حباب نسبت به قیمت بلوک مدیریتی این سهم در نظر گرفته شده است. این موارد همان بازی با برگه‌های بی‌بها است که بازیچه دست معامله‌گران قرار گرفته است.

 یکی دیگر از گروه‌هایی که حباب سنگین قیمت را دارا هستند و اما بستر مناسب برای سفته‌بازی فراهم آورده‌اند گروه لیزینگ است. سود و زیان گروه لیزینگی مشخص است و تقریبا نوسان اخیر قیمت سهام این گروه هیچ ربطی به دارایی یا سود و زیان ندارد و تنها ارزش بازار کوچک آن‌ها بستر مناسبی برای سفته‌بازی ایجاد کرده است (برگه‌های بی‌بها و زورنمایی نقدینگی) و همچنان نگرانی از این موضوع وجود دارد که در مسیر خروج نقدینگی که مسئولیت اصلی داغ کردن این سهام را برعهده دارند چه بلایی بنا است بر سر دیگر خریداران بی‌خبر نازل شود. از خریداران ولصنم، ولیز و سایر نمادهای از این دست باید پرسید تنها یک جمله از علت خرید سهام بگویید تا حداقل امیدوار باشیم که نمره قبولی را در این میان کسب می‌کنید. این موضوع برای جهرم، فسا و داراب نیز صادق است یا سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری و بسیاری دیگر از نمادهای کوچک بازار. بر این اساس بار دیگر به معامله‌گران توصیه می‌شود حداقل دلیل را برای خرید خود به جز توصیه دیگران یا به خیال خود تقلب از روی دست دیگران داشته باشند زیان‌های ویران‌کننده‌ای را با چنین مکانیزم معامله‌ای (سیگنال گرفتن از بقیه) در ذهن داریم که مطمئنا می‌تواند برای شما نیز اتفاق بیفتد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت دنیای بورس، تاریخ 10 اسفند 98، کد مطلب: 62838: www.donyayebourse.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین