پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 28
کد خبر: ۲۶۳۹۸۶
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۲
تپکو با صف سنگین فروش 270 میلیارد تومانی معاملات را آغاز کرده است. گرچه نمی‌توان در خصوص ادامه معاملات این سهم اظهارنظر دقیقی داشت اما صف سنگین فروش این نماد بهانه‌ای شد تا نسبت به انتظارات مازاد که به شکل‌گیری حباب سنگین قیمت سهام منجر می‌شود، هشدار داد.

شعار سال: تپکو با صف سنگین فروش 270 میلیارد تومانی معاملات را آغاز کرده است. گرچه نمی‌توان در خصوص ادامه معاملات این سهم اظهارنظر دقیقی داشت اما صف سنگین فروش این نماد بهانه‌ای شد تا نسبت به انتظارات مازاد که به شکل‌گیری حباب سنگین قیمت سهام منجر می‌شود، هشدار داد.

 در مطالب پیشین «دنیای بورس» به حباب سنگین سهام هپکو اراک اشاره شده بود. قیمت کل شرکت را اگر بر اساس قیمت‌گذاری خصوصی‌سازی در نظر بگیریم حدود 2400 میلیارد تومان بوده و این موضوع نشان از حباب نزدیک به 300 درصدی این سهم دارد. در حالی این سهم اصلاح شدید قیمتی را برای تخلیه حباب می‌طلبد که واقعا همچنان نسبت به تقدیری که نقدینگی افسارگسیخته برای این سهم رقم می‌زند تردید وجود دارد.

 علاوه بر تپکو به حباب سهام پتروشیمی جهرم، فسا و داراب و برخی دیگر از طرح‌های پتروشیمی که بدون هیچ‌ پیشرفت خاصی رشد کرده‌اند اشاره شد. درحالی‌ ارزش بازار جهرم به بیش از هزار میلیارد تومان رسیده بود که درصد پیشرفت این طرح پس از ده سال کمتر از 4 درصد است و با وجود قرارداد پیمانکار با خاتم از سالیان دور اما هیچ گامی به جلو گذاشته نشده است. این موضوع برای دیگر طرح‌های پتروشیمی اتیلن مرکز که نام برده شد نیز مطرح است. و اگر ارزش بازار این طرح با دیگر طرح‌ها مانند پتروشیمی زنجان با نزدیک به 40 درصد پیشرفت سنجیده شود مشخصا علت اشاره به حباب د ر این نماد و دیگر نمادهایی از این دست مشخص خواهد شد.

 احتمال راه‌اندازی این طرح 300 هزار تنی پلی اتیلن سنگین شاید تا 10 سال دیگر نیز وجود نداشته باشد. علت این موضوع در نبود هیچ‌گونه طرح تامین مالی، خوراک و تامین آب بازمی‌گردد و به صورت مشخص مدیران بالادستی صنعت پتروشیمی به این موضوع اشاره داشته‌اند که جهرم در چشم‌انداز 1404 نیز وجود ندارد. در حالی‌که نسبت به راه‌اندازی پتروشیمی‌های در برنامه نیز در شرایط تحریم کنونی تردید وجود دارد جهش عجیب قیمت سهام جهرم در ماه‌های اخیر تلاش برای داغ کردن سهم به واسطه نقدینگی بوده است و در شرایط کنونی نیز البته نمی‌توان اظهارنظر دقیقی از وضعیت آتی این نمادها داشت اما باید نسبت به وضعیت کلی موجود هشدار داد.

 این موضوع برای بسیاری دیگر از نمادهای بازار پایه و حتی بازار اصلی بورس و فرابورس کاملا مشهود است. می‌توان لیست طولانی از حباب‌های مشهود قیمتی در نمادهای کوچک ارائه داد. برای مثال چند روزی است که غگل در 100 درصد قیمت در حالی تقاضا می‌نشیند که مقام ناظر در جهت جلوگیری از سنگین‌تر شدن حباب کنونی این سهم مقاومت می‌کند. غگل با ارزش بازار 2 هزار میلیارد تومانی در وضعیت کنونی نیز فراتر از ارزش واقعی خود معامله می‌شود و این‌که معامله‌گران چشم‌بسته در معاملات سهام شرکت می‌کنند می‌تواند در نهایت زیان سنگین را به دنبال داشته باشد. البته در این قسمت نیز نقدینگی سرگردان می‌تواند مسیری متفاوت را رقم بزند اما اگر استراتژی را تنها بر اساس جهت‌گیری نقدینگی بنا کنیم می‌تواند در نهایت ضربه سنگین را به معامله‌گر وارد کند و لازم است در کنار آن به موارد با اهمیت نیز توجه شود.

منبع فضای مجازی

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین