پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۱۲۰۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۲
گزارشی از آخرین شرایط استان‌های درگیر برف و کولاک و نارضایتی گسترده مردم نسبت به وضعیت خدمات‌رسانی دولت ستاد بحران مدیریت!

حضور نوبخت در گیلان شوی تبلیغاتی است

شعارسال:گیلان ۵ روز بعد از بحران ناشی از بارش برف همچنان با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند و در این شرایط قرار است بار دیگر در این استان برف ببارد.

با وجود تلاش‌ها، بخش‌هایی از مناطق گیلان آب و برق ندارند و هنوز راه‌های روستایی زیادی مسدود است. برخی از جاده‌های اصلی گیلان که به استان اردبیل منتهی می‌شود نیز بازگشایی نشده و مردم همچنان منتظر کمک هستند.
میانگین بارش برف در گیلان بیش از ۹۰ سانتیمتر بود که به دلیل حجم و گستردگی زیاد آن باعث انسداد راه‌ها و قطعی برق و آب مشترکان شهری و روستایی شد.
وسعت پوشش برف در استان گیلان ۱۴ هزار کیلومتر بوده که باعث بروز وضعیت بحرانی شده است. برای مثال ۱۵ درصد از مشترکان شهری و ۳۰ درصد از مشترکان روستایی استان با مشکل قطعی آب مواجهند.
میزان بارش برف در استان گیلان ۲۷ برابر متوسط کشور بوده است.
انتقاد از نحوه عملکرد دولت همچنان ادامه دارد تا جایی که نماینده ولی فقیه در گیلان و امام جمعه رشت در جلسه اضطراری بررسی آسیب‌های ناشی از بارش برف در استان گیلان از مسؤولان خواست از مردم عذرخواهی کنند.
آیت‌الله رسول فلاحتی گفت: مسؤولان گیلان بپذیرند که انتقاد مردم بحق است، مسؤولان از روند خدمات‌رسانی به مردم عذرخواهی کنند، مردم به دنبال نتیجه عملی جلسه‌های ستاد مدیریت بحران گیلان هستند. باید مسؤولان نسبت به نیازها و مشکلات مردم پاسخگو باشند. حضور مسؤولان در عرصه میدانی و کنار مردم، موجب آرامش جامعه می‌شود.
فارس گزارش داده وضعیت مردم گیلان پس از گذشت روزها از بارش برف نشان از ضعف مدیریت کاملاً مشهود در مواجهه با این نعمت الهی دارد که دادستان مرکز گیلان به همین دلیل از دستور تشکیل پرونده قضایی برای مدیران کم‌کار خبر داد.

باز هم برف، باز هم گیلان
با وجود اینکه هنوز مشکلات استان‌های گیلان و اردبیل برطرف نشده و راه‌های بسیاری مسدود است، طبق پیش‌بینی هواشناسی قرار است از امروز بار دیگر در این استان‌ها برف ببارد.
سرهنگ نادر رحمانی، رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک راهور ناجا از بارش برف در محورهای اردبیل- خلخال و کرج- چالوس خبر داد و گفت: تردد با زنجیر چرخ در محورهای زنجان- طارم، زنجان- دندی، اردبیل- سراب و اهر- کلیبر الزامی است.
وی افزود: از روز شنبه (امروز) در محورهای استان‌های شمالی، غربی و شمال غربی انتظار بارش برف را داریم؛ لذا به رانندگانی که قصد تردد در محورهای فوق را دارند توصیه می‌کنیم حتما خود را برای شرایط برفی آماده کرده و زنجیر چرخ همراه داشته باشند.

۸۵ درصد خطوط توزیع برق گیلان آسیب دیده است
در گیلان بیش از ۳۲ هزار کیلومتر خطوط توزیع، انتقال و مدار برق وجود دارد که بیشتر آنها در مناطق روستایی و جنگلی است و با بارش برف اخیر ۸۵ درصد این خطوط تحت تأثیر قرار گرفته؛ البته مدیرعامل شرکت توانیر کشور می‌گوید تاکنون برق بیش از ۱۷۶ هزار مشترک وصل شده است.
با این ‌وجود هنوز برق ۸۰ هزار مشترک قطع است که محمدحسن متولی‌زاده از وصل شدن برق این مشترکان تا امروز خبر داده است. به گفته وی، مهم‌ترین مشکل اکیپ‌های شرکت توانیر عدم دسترسی به برخی مناطق است که به دلیل شرایط جوی امکان شناسایی مناطق آسیب‌دیده را نداشتند اما امکان پرواز بالگرد برای شناسایی مناطق آسیب‌دیده فراهم است.

کدام راه‌ها مسدود است؟
بنا بر اطلاعات دریافتی از رئیس پلیس‌راه گیلان، محور قزوین، امامزاده هاشم و رشت و همچنین جاده قدیم قزوین - رودبار، محور سنگر - رشت به سیاهکل و همچنین سنگر به سراوان، محور سراوان، شفت و فومن و محورهای رشت به شفت نیز بازگشایی‌ شده‌ است.
سرهنگ حسین محمدپور اعلام کرد که محورهای اسالم به خلخال و محور پونل به خلخال و محور سیاهکل به دیلمان به دلیل ریزش بهمن مسدود است و نیروهای راهداری در تلاشند مسیر را رفع انسداد کنند.
از طرفی۷۰ درصد راه‌های روستایی استان گیلان بازگشایی شده است.
محمدرضا نازک‌کار، مدیرکل راهداری استان گیلان با اشاره به اینکه بعد از بازگشایی راه‌های مواصلاتی اصلی تمام امکانات و ماشین‌آلات به سمت راه‌های روستایی استان گیلان گسیل شد، گفت: در روز نخست آغاز به کار بازگشایی راه‌های روستایی موفق به بازگشایی ۳۵ درصد راه‌ها شدیم.
وی با بیان اینکه ماشین‌آلات سنگین و اکیپ‌های راهداری ۷ استان به کمک راهداران گیلانی آمده‌اند، گفت: در روز دوم مقرر شد این مقدار به ۵۵ درصد برسد که خوشبختانه با تلاش‌های انجام شده به بیش از ۷۰ درصد رسید. در نهایت تا اواخر وقت امروز شنبه تمام راه‌های روستایی گیلان بازگشایی خواهد شد.

وعده‌های دولت!
محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه که خود اهل گیلان است برای بررسی و رفع مشکلات ناشی از برف از روز چهارشنبه به این استان سفر کرد. وی روز پنجشنبه اعلام کرد: راه ۵۵۸ روستا دچار مشکل شده بود که هم‌اکنون به ۳۵۰ روستا رسیده و ۴۷۰ دستگاه ماشین‌آلات سنگین برای بازگشایی راه‌های این تعداد از روستاها فعال است.
وزیر راه‌وشهرسازی با ۲ معاون خود در استان گیلان حضور دارند و برنامه‌ریزی‌های لازم برای بازگشایی راه‌های روستایی انجام شده است. وی درباره مشکلات قطعی برق نیز اظهار داشت: از یک میلیون و ۴۶۸ مشترک، برق ۲۵۰ هزار مشترک در پی بارش برف اخیر قطع شد که بر اساس آخرین آمار تا این لحظه، به ۲۶ هزار مشترک رسیده که اکیپ‌ها برای برقدار شدن بقیه خانوارها مشغول به فعالیت هستند.
بر اساس آخرین آمارها، ۲ هزار خانوار همچنان دسترسی به شبکه آب ندارند.
ارسلان زارع، استاندار گیلان نیز با اشاره به تلاش‌ها برای رفع مشکلات مردم ناشی از بارش برف اخیر و قدردانی از صبوری مردم بیان داشت: بر اساس تصمیمات اتخاذ شده، پیش‌بینی‌های لازم و تاکیداتی که به همه مدیران دستگاه‌های اجرایی داشتم، تمام دستگاه‌ها با تمام امکانات و سرعت عمل برای حل مشکلات مردم کوشش خواهند کرد.
مهدی ولی‌پور، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان گیلان هم درباره خدمات این نهاد گفت: ۶ هزار و ۹۳۶ بطری آب معدنی، ۲۹ هزار و ۷۵۰ قرص نان، ۶۴۳ بسته بیسکویت و کلوچه، یکهزار و ۴۲ کیلوگرم خرما و ۳ هزار و ۵۳۴ قوطی کنسرو بین نجات‌یافتگان توزیع شده است.
۳۰ امامزاده گیلان نیز در برف اخیر پذیرای یکهزار و ۲۴۱ مسافر گرفتار در برف شدند و در بقاع متبرکه استان بویژه در شهرستان‌های رشت، بندرانزلی، تالش، آستارا، شفت، رودبار و لنگرود امکانات رفاهی شامل غذا و پتو در اختیار این افراد قرار گرفت.
ایرنا گزارش داده لشکر ۱۶ عملیاتی سپاه قدس گیلان نیز از اسکان ۶۰۰ مسافر گرفتار در برف در حسینیه سپاه خبر داد و اعلام کرد روند خدمات‌رسانی سپاه به مردم ادامه دارد.

امدادرسانی‌ها همچنان ادامه دارد
بارش برف و برودت هوا در استان‌های شمالی و بخش‌هایی از استان‌های شمال غربی کشور به حدی بود که در برخی نقاط ارتفاع برف به ۶ متر هم رسید و این نگرانی را به وجود آورد که سقوط بهمن یا حوادث ناشی از سرمای شدید جان ساکنان این مناطق را تهدید کند. رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه امدادرسانی‌ها ادامه دارد، در پاسخ به این سوال درباره شایعاتی مبنی بر مدفون شدن برخی خانه‌های روستایی در مناطق صعب‌العبور زیر برف و احتمال کشته شدن ساکنان، گفت: تا این لحظه هیچ گزارشی مبنی بر مرگ گرفتارشدگان در برف و کولاک گزارش نشده است و این اظهارات در حد شایعه است، چرا که امدادگران ما با بالگرد به تمام نقاط برفگیر روستایی و شهری سرکشی کرده‌اند و خدا را شکر مشکلی از این نظر مشاهده نشده است.
مرتضی سلیمی  افزود: با تلاش پلیس و امدادگران شرایط تردد در جاده‌های استان‌های شمال و شمال غربی کشور اکنون مساعد است، البته شهروندان باید با توجه به توصیه‌های پلیس و مسؤولان، از انجام سفر به مناطقی که وضعیت جوی مناسبی ندارند خودداری کنند و در صورت مسافرت ضروری حتما زنجیر چرخ ببندند، چرا که بیش از ۷۰ درصد خودرو‌های در راه مانده زنجیر چرخ نداشتند.
وی با بیان اینکه طی یکی دو روز اخیر موردی از مرگ ناشی از بارش فراوان برف در استان‌های شمالی و شمال غرب کشور جز چند نفر در روز اول بارش برف (چهارشنبه) گزارش نشده است، افزود: تا این لحظه اتفاق خاصی نیفتاده و اوضاع کاملا پایدار است و ترافیک سنگین نیز در جاده‌های برفگیر تخلیه شده است.
سلیمی همچنین با بیان اینکه سازمان امداد و نجات از همان روزهای اول ۸۰ تیم خدمات‌رسان را به مناطق درگیر برف در جاده‌های استان‌های شمالی اعزام کرد، گفت: چهارشنبه و پنجشنبه هفته گذشته به علت برودت هوا و بارش سنگین برف، احتمال اینکه خطرات ناشی از این حوادث تهدید‌کننده جان مردم باشد وجود داشت اما اکنون شرایط تا حدودی عادی شده است.
رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر درباره امدادرسانی به مناطق درگیر کولاک و برف نیز گفت: در ٢٢ استان آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، اصفهان، ایلام، تهران، چهارمحال‌و‌بختیاری، خوزستان، خراسان شمالی، زنجان، سمنان، قزوین، قم، کردستان، کرمانشاه، کرمان، کهگیلویه‌و‌بویراحمد، گلستان، گیلان، لرستان، مازندران و همدان نیرو‌های امدادی درحال کمک‌رسانی هستند. او ادامه داد: طی ساعات گذشته ٥٦٧ تیم متشکل از ٢٨٣٦ نیروی امدادی به ۱۶۹ محور کوهستانی و ٤٩ شهر و روستا خدمات امدادرسانی ارائه کرده‌اند.
سلیمی با بیان اینکه به ٣٦٧٨٦ نفر امدادرسانی شده است، گفت: از این میان ۱۳۰ نفر به مناطق امن منتقل شدند و ۹۶۳۷ نفر نیز اسکان اضطراری یافتند، همچنین ۷۱ نفر به مراکز درمانی منتقل شدند.
رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر درباره توزیع مواد غذایی میان مردم حادثه‌دیده گفت: ٩٧١٧ تخته پتو، ٨٧١١ بسته غذایی، ٢٧٨٣ کیلوگرم خرما، ٣٨٦٦٨ قرص نان، ١٢٩٧٩ بطری آب معدنی،١٨٧٤٧ بسته بیسکویت و ٧٨٨٤ قوطی کنسرو میان مردم توزیع شده است.

[انتقاد صریح در مقابل نوبخت]
مشکلات فراوان به وجود آمده و کم‌کاری مسؤولان موجب شد اعضای شورای شهر رشت بشدت از مسؤولان گله کنند.
بهراد ذاکری، عضو شورای شهر رشت با اشاره به مشکلات عدیده گیلانی‌ها گفت: سفر محمدباقر نوبخت، معاون رئیس‌جمهور به گیلان فقط یک شوی تبلیغاتی است. مشکل ما خود نوبخت و دولت تبخیر امید است! حتما ۵۰ میلیارد تخصیص می‌دهند به برف و معلوم هم نیست این بودجه برسد. ذاکری در ادامه گفت: استانداری از اداره یک نانوایی عاجز است و معلوم نیست چه کسانی با چه سابقه مرتبطی در پدافند غیرعامل حضور دارند. وی افزود: مردم هر روز دارند به ما ناسزا می‌گویند، خب! حق هم دارند، چرا که ما بی‌عرضه‌ایم. مردم در برف ‌گیر کرده‌اند؛ دستور جلسه شورای شهر چیست؟ بودجه شهری را برای پخت غذای اعضای ستاد انتخابات شهرستان مصوب کنیم. فاطمه شیرزاد، عضو هیأت‌رئیسه شورای ‌شهر رشت هم در این باره گفت: مسؤولان از کنترل بحران ناشی از بارش برف ناتوان بودند وی افزود: عدم مدیریت بحران باعث گله‌مندی مردم شد و کمبود تجهیزات و ماشین‌آلات زمستانی و سوء مدیریت مشکلات زیادی را برای مردم ایجاد کرد. شیرزاد به قطعی پی‌درپی برق و آب در سطح محلات پنجاه‌وپنج گانه رشت و دیگر شهرستان‌های گیلان اشاره کرد و افزود: قطعی پی‌در‌پی برق، آب و اختلال تلفن همراه از دیگر مشکلاتی بود که در پی بارش برف نارضایتی مردم را در پی داشت. وی عنوان داشت: بابت همه کوتاهی‌ها و کمبودها در مدیریت بحران از مردم عذرخواهی می‌کنم و شهردار رشت به عنوان مدیر ارشد شهری باید پاسخگوی عملکرد ناموفق در راستای خدمت‌رسانی به مردم باشد و این موضوع با تعمق و تامل بیشتر مورد بررسی قرار خواهد گرفت. عضو هیأت‌رئیسه شورای اسلامی شهر رشت در پایان خاطرنشان کرد: به‌رغم اطلاعیه هواشناسی مبنی بر بارش برف از هفته گذشته مدیران استانی نیز عملکرد قابل قبولی نداشته و شرمنده مردم شدند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه وطن امروز، تاریخ انتشار:26بهمن ماه1398، کدخبرwww.vatanemrooz.ir،216433

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۶
0
0
این حجم از بی توجهی و بی مسئولیتی در مدیریت بحران در هیچ دوره ای رخ نداده بود
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین